DIELO, KTORÉ MÁM RADA

Brutálna jazda do neba v šamorínskej synagóge

Nina Vrbanová sa vracia k inštalácii Ilony Némethovej v synagóge v Šamoríne.

Nina Vrbanová pôsobí ako kurátorka v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava.

V roku 1996 sa Ilona Németh, umelkyňa, ktorá je dnes známa a etablovaná minimálne v stredoeurópskom regióne, rozhodla pre inštaláciu špeciálne pre šamorínsku synagógu.

Priamo z tamojšej už nefungujúcej železnice vybrala podvaly a nainštalovala ich do radu v odkaze na symbolickú cestu Židov na smrť. Viedla ich už z exteriéru pred budovou, akoby vyrastali zo zeme, potom priamo cez centrálny priestor synagógy, ktorý bol pôvodne určený rozvinutej Tóre, a teda modlitbe, až ich vyústila pomyselne do neba.

„Je v tom krásna humanistická pointa, ktorá pripomína latinské Per aspera ad astra (Cez prekážky ku hviezdam),“ hovorí o svojom obľúbenom diele Nina Vrbanová, ktorá mala v tom čase len desať rokov.

K dielu Ilony Németh sa dostala až neskôr, keď si na vysokej škole hľadala cestu, čomu sa venovať, na čo sa sústrediť.

„Má vizuálne mimoriadne pútavé diela, ktoré sú často významovo vrstevnaté. Práve na nich som si vlastne trénovala interpretáciu výtvarného umenia,“ hovorí kurátorka.

Surové i spirituálne

Dielo, ktoré mám rada
Ilona Németh: The Way (Cesta)
  • 1996, inštalácia
  • 2.6 x 60 m, železničné podvaly
  • At Home Gallery, Šamorín, Slovensko

Synagóga slúži dodnes ako alternatívny výstavný priestor.

V 90. rokoch tu vznikol okruh silných diel, ktoré tematizovali holokaust, po revolúcii ešte relatívne neriešenú problematiku.

„Na diele The Way (Cesta) ma však priťahuje jeho výrazová surovosť, rustikálnosť použitých podvalov a napokon brutalita, ktorú v tomto prípade železničná trať konotuje v kontraste so spirituálnou atmosférou miesta – jeho geniom loci. Tiež minimalizmus radenia podvalov. Nie je tam skrátka nič navyše. A práve tým je to adekvátne téme, o ktorej dielo hovorí. Tu som pochopila, že umelecké dielo potrebuje na prijatie zvýšenú mieru empatie. Vciťovanie môže byť prostriedkom pochopenia a porozumenia aj tých diel, ktoré nie vždy možno zažiť v čase a priestore, pretože sú jednoducho neprenosné,“ vysvetľuje Vrbanová.

008-cesta_r757_res.jpg

05_r6521_res.jpg

FOTO - MARTIN MARENČIN

Vtedy a teraz

Umenie 90. rokov, do ktorého u nás patrí aj nosná časť diela Ilony Németh, bolo podľa kurátorky okrem iného charakteristické tým, že sa chcelo po revolúcii nastaviť na západný model umenia a jeho fungovania. Riešilo často pomerne univerzálne témy, ktoré mali byť čitateľné aj mimo domáceho kontextu.

To, čo máme dnes v hlavnom prúde umenia, je presný opak. „Je to návrat k lokálnemu, autentickému, k tomu, čo môžeme žiť a vnímať tu a teraz. Na problémy sa pozeráme takmer výhradne cez seba,“ mieni Vrbanová.

V tom čase tu zároveň pomerne dobre fungoval export výstav do zahraničia. Aj Ilona Németh vtedy posilnila svoju značku aj za slovenskými hranicami. „Paradoxne po mečiarizme, v nultých rokoch, keď tam už nebol nijaký ´protihráč´, nijaká výrazná ´brzda´, akoby sa to skončilo. V slobodnej a otvorenej, hoci kapitalistickej atmosfére nachádzame minimum príkladov, aj to prevažne v súkromnej sfére,“ dodáva kurátorka.

Bez zvyšku neopakovateľná

Dnes je Ilona Németh možno viac známa ako autorka videoartu, poznáme však aj jej neoexpresívnu maliarsku tvorbu z konca 80. rokov, v 90. rokoch to boli prevažne inštalácie, akou je aj Cesta.

Postupne do nich zapájala nové multimediálne prvky vrátane zvuku.

„Neskôr prešla ešte v rámci priestorových inštalácií k špecifickému typu nábytkových, dizajnových až výrazovo chladných realizácií založených často na interaktivite. Aktuálne si vybavujem napríklad realizáciu Hmla, ktorú púšťala minulý rok na Námestí slobody v Bratislave. Celkom procesuálna, efemérna, ale veľmi vydarená vec, ktorú bolo rovnako možné vidieť, respektíve zažiť iba in situ, bez zvyšku neopakovateľná. Ilona Németh je z môjho pohľadu multimediálna umelkyňa, nájdeme u nej dokonca aj performance,“ uzatvára Nina Vrbanová.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  5. Noc architektúry 2018
  6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  8. Talent - vzdelanie - úspech
  9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 309
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 298
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 811
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 8 275
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 276
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 856
  7. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 3 758
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 681
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 318
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 080

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Kam sa posunula slovenská hokejová reprezentácia od posledného šampionátu v Kolíne? Slováci našli systém, disciplínu ešte nie.

Neprehliadnite tiež

Spustila sa kamera a ja som tam zase bola. 22. júla na ostrove Utøya

V Berlíne mal premiéru film o nórskej tragédii, pre SME o tom hovorila hlavná hrdinka.

Do Ostravy príde Warholova múza a herečka z bondovky

Grace Jones je ikonou, jej vystúpenie sú na rozhraní koncertu a šamanského rituálu.

RECENZIA

Každé ráno sa prebúdza so strachom, že je nula. Spisovateľ platí za to, že je superstar

V slovenčine pokračuje vydávanie literárnej senzácie Môj boj.

Young Fathers pre SME: Vďaka Trainspottingu môžeme pokojne zostarnúť

Škótska trojica trvá na tom, že taký album, aký dokončuje, sme ešte nepočuli.