DIELO, KTORÉ MÁM RADA

Brutálna jazda do neba v šamorínskej synagóge

Nina Vrbanová sa vracia k inštalácii Ilony Némethovej v synagóge v Šamoríne.

Nina Vrbanová pôsobí ako kurátorka v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava.

V roku 1996 sa Ilona Németh, umelkyňa, ktorá je dnes známa a etablovaná minimálne v stredoeurópskom regióne, rozhodla pre inštaláciu špeciálne pre šamorínsku synagógu.

Priamo z tamojšej už nefungujúcej železnice vybrala podvaly a nainštalovala ich do radu v odkaze na symbolickú cestu Židov na smrť. Viedla ich už z exteriéru pred budovou, akoby vyrastali zo zeme, potom priamo cez centrálny priestor synagógy, ktorý bol pôvodne určený rozvinutej Tóre, a teda modlitbe, až ich vyústila pomyselne do neba.

„Je v tom krásna humanistická pointa, ktorá pripomína latinské Per aspera ad astra (Cez prekážky ku hviezdam),“ hovorí o svojom obľúbenom diele Nina Vrbanová, ktorá mala v tom čase len desať rokov.

K dielu Ilony Németh sa dostala až neskôr, keď si na vysokej škole hľadala cestu, čomu sa venovať, na čo sa sústrediť.

„Má vizuálne mimoriadne pútavé diela, ktoré sú často významovo vrstevnaté. Práve na nich som si vlastne trénovala interpretáciu výtvarného umenia,“ hovorí kurátorka.

Surové i spirituálne

Dielo, ktoré mám rada
Ilona Németh: The Way (Cesta)
  • 1996, inštalácia
  • 2.6 x 60 m, železničné podvaly
  • At Home Gallery, Šamorín, Slovensko

Synagóga slúži dodnes ako alternatívny výstavný priestor.

V 90. rokoch tu vznikol okruh silných diel, ktoré tematizovali holokaust, po revolúcii ešte relatívne neriešenú problematiku.

„Na diele The Way (Cesta) ma však priťahuje jeho výrazová surovosť, rustikálnosť použitých podvalov a napokon brutalita, ktorú v tomto prípade železničná trať konotuje v kontraste so spirituálnou atmosférou miesta – jeho geniom loci. Tiež minimalizmus radenia podvalov. Nie je tam skrátka nič navyše. A práve tým je to adekvátne téme, o ktorej dielo hovorí. Tu som pochopila, že umelecké dielo potrebuje na prijatie zvýšenú mieru empatie. Vciťovanie môže byť prostriedkom pochopenia a porozumenia aj tých diel, ktoré nie vždy možno zažiť v čase a priestore, pretože sú jednoducho neprenosné,“ vysvetľuje Vrbanová.

008-cesta_r757_res.jpg

05_r6521_res.jpg

FOTO - MARTIN MARENČIN

Vtedy a teraz

Umenie 90. rokov, do ktorého u nás patrí aj nosná časť diela Ilony Németh, bolo podľa kurátorky okrem iného charakteristické tým, že sa chcelo po revolúcii nastaviť na západný model umenia a jeho fungovania. Riešilo často pomerne univerzálne témy, ktoré mali byť čitateľné aj mimo domáceho kontextu.

To, čo máme dnes v hlavnom prúde umenia, je presný opak. „Je to návrat k lokálnemu, autentickému, k tomu, čo môžeme žiť a vnímať tu a teraz. Na problémy sa pozeráme takmer výhradne cez seba,“ mieni Vrbanová.

V tom čase tu zároveň pomerne dobre fungoval export výstav do zahraničia. Aj Ilona Németh vtedy posilnila svoju značku aj za slovenskými hranicami. „Paradoxne po mečiarizme, v nultých rokoch, keď tam už nebol nijaký ´protihráč´, nijaká výrazná ´brzda´, akoby sa to skončilo. V slobodnej a otvorenej, hoci kapitalistickej atmosfére nachádzame minimum príkladov, aj to prevažne v súkromnej sfére,“ dodáva kurátorka.

Bez zvyšku neopakovateľná

Dnes je Ilona Németh možno viac známa ako autorka videoartu, poznáme však aj jej neoexpresívnu maliarsku tvorbu z konca 80. rokov, v 90. rokoch to boli prevažne inštalácie, akou je aj Cesta.

Postupne do nich zapájala nové multimediálne prvky vrátane zvuku.

„Neskôr prešla ešte v rámci priestorových inštalácií k špecifickému typu nábytkových, dizajnových až výrazovo chladných realizácií založených často na interaktivite. Aktuálne si vybavujem napríklad realizáciu Hmla, ktorú púšťala minulý rok na Námestí slobody v Bratislave. Celkom procesuálna, efemérna, ale veľmi vydarená vec, ktorú bolo rovnako možné vidieť, respektíve zažiť iba in situ, bez zvyšku neopakovateľná. Ilona Németh je z môjho pohľadu multimediálna umelkyňa, nájdeme u nej dokonca aj performance,“ uzatvára Nina Vrbanová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 900
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 093
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 995
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 408
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 474
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 644
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 305
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 475

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Lady Gaga posielali na plastiku nosa. Producenti jej hovorili, že nestojí za nič

Do filmu Zrodila sa hviezda speváčka vložila svoj príbeh.

Jiří Macháček: Eštebáckym výsluchom sa veriť nedá, o Tomanovi som musel študovať inde

Český herec hrá hlavnú úlohu v novom česko-slovenskom filme.