SME
Pondelok, 6. apríl, 2020 | Meniny má Irena
DIELO, KTORÉ MÁM RADA

Brutálna jazda do neba v šamorínskej synagóge

Nina Vrbanová sa vracia k inštalácii Ilony Némethovej v synagóge v Šamoríne.

Nina Vrbanová pôsobí ako kurátorka v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava.Nina Vrbanová pôsobí ako kurátorka v Dome umenia/Kunsthalle Bratislava.

V roku 1996 sa Ilona Németh, umelkyňa, ktorá je dnes známa a etablovaná minimálne v stredoeurópskom regióne, rozhodla pre inštaláciu špeciálne pre šamorínsku synagógu.

Priamo z tamojšej už nefungujúcej železnice vybrala podvaly a nainštalovala ich do radu v odkaze na symbolickú cestu Židov na smrť. Viedla ich už z exteriéru pred budovou, akoby vyrastali zo zeme, potom priamo cez centrálny priestor synagógy, ktorý bol pôvodne určený rozvinutej Tóre, a teda modlitbe, až ich vyústila pomyselne do neba.

„Je v tom krásna humanistická pointa, ktorá pripomína latinské Per aspera ad astra (Cez prekážky ku hviezdam),“ hovorí o svojom obľúbenom diele Nina Vrbanová, ktorá mala v tom čase len desať rokov.

K dielu Ilony Németh sa dostala až neskôr, keď si na vysokej škole hľadala cestu, čomu sa venovať, na čo sa sústrediť.

„Má vizuálne mimoriadne pútavé diela, ktoré sú často významovo vrstevnaté. Práve na nich som si vlastne trénovala interpretáciu výtvarného umenia,“ hovorí kurátorka.

Surové i spirituálne

Dielo, ktoré mám rada
Ilona Németh: The Way (Cesta)
  • 1996, inštalácia
  • 2.6 x 60 m, železničné podvaly
  • At Home Gallery, Šamorín, Slovensko

Synagóga slúži dodnes ako alternatívny výstavný priestor.

V 90. rokoch tu vznikol okruh silných diel, ktoré tematizovali holokaust, po revolúcii ešte relatívne neriešenú problematiku.

„Na diele The Way (Cesta) ma však priťahuje jeho výrazová surovosť, rustikálnosť použitých podvalov a napokon brutalita, ktorú v tomto prípade železničná trať konotuje v kontraste so spirituálnou atmosférou miesta – jeho geniom loci. Tiež minimalizmus radenia podvalov. Nie je tam skrátka nič navyše. A práve tým je to adekvátne téme, o ktorej dielo hovorí. Tu som pochopila, že umelecké dielo potrebuje na prijatie zvýšenú mieru empatie. Vciťovanie môže byť prostriedkom pochopenia a porozumenia aj tých diel, ktoré nie vždy možno zažiť v čase a priestore, pretože sú jednoducho neprenosné,“ vysvetľuje Vrbanová.

008-cesta_r757_res.jpg

05_r6521_res.jpg

FOTO - MARTIN MARENČIN

Vtedy a teraz

Umenie 90. rokov, do ktorého u nás patrí aj nosná časť diela Ilony Németh, bolo podľa kurátorky okrem iného charakteristické tým, že sa chcelo po revolúcii nastaviť na západný model umenia a jeho fungovania. Riešilo často pomerne univerzálne témy, ktoré mali byť čitateľné aj mimo domáceho kontextu.

To, čo máme dnes v hlavnom prúde umenia, je presný opak. „Je to návrat k lokálnemu, autentickému, k tomu, čo môžeme žiť a vnímať tu a teraz. Na problémy sa pozeráme takmer výhradne cez seba,“ mieni Vrbanová.

V tom čase tu zároveň pomerne dobre fungoval export výstav do zahraničia. Aj Ilona Németh vtedy posilnila svoju značku aj za slovenskými hranicami. „Paradoxne po mečiarizme, v nultých rokoch, keď tam už nebol nijaký ´protihráč´, nijaká výrazná ´brzda´, akoby sa to skončilo. V slobodnej a otvorenej, hoci kapitalistickej atmosfére nachádzame minimum príkladov, aj to prevažne v súkromnej sfére,“ dodáva kurátorka.

Bez zvyšku neopakovateľná

Dnes je Ilona Németh možno viac známa ako autorka videoartu, poznáme však aj jej neoexpresívnu maliarsku tvorbu z konca 80. rokov, v 90. rokoch to boli prevažne inštalácie, akou je aj Cesta.

Postupne do nich zapájala nové multimediálne prvky vrátane zvuku.

„Neskôr prešla ešte v rámci priestorových inštalácií k špecifickému typu nábytkových, dizajnových až výrazovo chladných realizácií založených často na interaktivite. Aktuálne si vybavujem napríklad realizáciu Hmla, ktorú púšťala minulý rok na Námestí slobody v Bratislave. Celkom procesuálna, efemérna, ale veľmi vydarená vec, ktorú bolo rovnako možné vidieť, respektíve zažiť iba in situ, bez zvyšku neopakovateľná. Ilona Németh je z môjho pohľadu multimediálna umelkyňa, nájdeme u nej dokonca aj performance,“ uzatvára Nina Vrbanová.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. V centre Košíc vyrastá eco-friendly biznis centrum
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  8. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  9. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 54 271
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 35 574
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 24 791
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 17 854
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 623
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 926
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 15 520
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 14 473
  9. Bude dobre! 13 318
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 121

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Prevýchova Marčeka je málo pravdepodobná, tvrdia znalci

V pondelok rozhodnú o ďalšom treste za vraždu Kuciaka.

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.
Ľudia s ochrannými rúškami v Bratislave.

Stojí za Horalkami: Vírus? Sme pripravení aj na biologický atak

Jeden z najbohatších Slovákov Pavol Jakubec o koronakríze.

Pavol Jakubec
Soňa Pőtheová.