Desať inscenácií hlavného programu nitrianskeho festivalu ponúkne desať rôznorodých reakcií na dnešný svet a históriu.
BRATISLAVA. Festival Divadelná Nitra, ktorý sa začne 26. septembra, predstavil program svojho 23. ročníka.
„Vybrané inscenácie sú naozaj rôznorodé, každá odpovedá na otázku zmyslu umenia iným spôsobom, každá sa celkom inými prostriedkami vyjadruje k dejinám i k našej súčasnosti,“ hovorí riaditeľka festivalu Darina Kárová.
Po niekoľkých rokoch politických tém, ktoré vyvrcholili vlaňajším projektom Paralelné životy, venovaným tajnej komunistickej polícii, si organizátori tentoraz zvolili ako hlavnú kultúrno-spoločenskú tému. Je ňou otázka, načo je nám umenie, kto ho vlastne potrebuje, ak je z ostatných štatistík eurobarometra zrejmé, že účasť na umeleckých aktivitách klesá na Slovensku ešte viac ako inde v Európe.
Esencia umenia
Festival otvorí komická opera Bez názvu č. 1 Herberta Fritscha. „Tento tvorca je najväčším objavom veľkej nemeckej scény mestských divadiel ostatných rokov. Jeho inscenácia nie je vyslovene experimentálna, ale ani tradične činoherná, tak ako ju vnímame na Slovensku. Jej žáner sa nedá celkom presne definovať, výtvarná zložka je vynikajúco prepojená s hudbou, je to predstavenie pre milovníkov súčasného umenia,“ vysvetľuje člen festivalového tímu Miroslav Zwiefelhofer.
Podľa Károvej je táto inscenácia esenciou umenia: „Ide o zaujímavú hračku, ktorá kladie otázky o hraniciach umenia narážkami na jeho nezmyselnosť. Je to umenie pre umenie, nielen bez názvu, ale aj bez príbehu a v podstate aj bez postáv.“
V novej opere je však veľa odkazov na nemú filmovú grotesku, pantomímu, varieté, využíva aj videoart či hru na nezvyčajné nástroje. Súbor špičkovej berlínskej scény Volksbühne sa vracia do Nitry po desiatich rokoch.
Maďarský divadelník Béla Pintér už hosťoval na festivale dvakrát. Tentoraz prináša provokatívnu politickú frašku Cisárska TV, Uhorsko, ktorá priamo reaguje na vzrast nacionalistických nálad v Maďarsku. Uhorské dejiny v jeho hre „prepisuje“ omylom mladá žena, ktorá sa v hypnóze vyberie do minulosti. Autor a režisér Béla Pintér si v nej zahrá Sándora Petöfiho.
Zlaté šesťdesiate
České divadlo príde reprezentovať Divadlo Na zábradlí s inscenáciou, ktorá do tohto pražského divadla prešla s celým tvorivým tímom z brnianskej Reduty. Zlaté šesťdesiate alebo Denník Pavla J. je divadelné stvárnenie denníka filmového režiséra a scenáristu, predstaviteľa českej Novej vlny Pavla Juráčka, ktorému tajná polícia zakázala pracovať.
Kríza a mačky
Belgický performer a dramatik Pieter De Buysser v inscenácii Pálenie kníh prezentuje súčasné globálne problémy z pohľadu skutočne nezainteresovaného pozorovateľa – mačky. V inscenácii sa vyjadruje k viacerým témam, ako je digitálna minulosť človeka, zahltenosť sveta informáciami, ekonomická kríza či nezamestnanosť mladých ľudí. Pripravil ju v spolupráci so svetovo oceňovaným výtvarníkom Hansom Op de Beeckom.
Zo Slovinska príde do Nitry dvojica legendárnych tvorcov, choreograf Iztok Kovač a performer Janez Janša. Predstavia sa s inscenáciou Sokol! „Je to kombinácia konceptuálneho umenia a súčasného tanca, vysmievajú sa z kultu tela, ale aj z vlastného starnutia,“ opisuje Zwiefelhofer.
Päť domácich
V rámci domáceho programu, ktorý kurátorsky vyberal umelecký šéf Divadla Andreja Bagara v Nitre Svetozár Sprušanský, sa predstavia Slovenské komorné divadlo z Martina s inscenáciou Europeana – Stručné dejiny dvadsiateho storočia, Láskavé bohyne z Činohry SND, Kapitál z Divadla Aréna, Svedectvo krvi z Činohry Štátneho divadla Košice a Potkany z DAB Nitra.
Pred divadlom bude po tri dni hrať v šapitó Teatro Tatro svoj Bulgakovov príbeh o Majstrovi a Margaréte, v ponuke „off programu“ bude aj viacero ďalších alternatívnych produkcií.
Či môže umenie zmeniť človeka a svet, bude sa festival pýtať aj na diskusných fórach a happeningoch. „Tento rok budeme mať viac výtvarných inštalácií ako inokedy,“ doplňuje Kárová. Umelecké diela budú napríklad v rámci Parking day obsadzovať parkovacie miesta.
Vstupenky budú v predaji už od 1. augusta.