SME

Martin Kollár: Keď fotka zostarne, môže to byť katastrofa

Pozriete si ju od začiatku do konca ako film, hovorí o svojej knihe Field Trip výnimočný slovenský fotograf, ktorý strávil rok v Izraeli.

Martin Kollár (1971), fotograf a kameraman, pochádza zo Žiliny. Vyštudoval kameru na Filmovej fakulte VŠMU v Bratislave. Pracoval zvyčajne na dlhodobých rezidenčných projektoch vo východnej Európe, Francúzsku, v Nemecku, Izraeli. Získal niekoľko gMartin Kollár (1971), fotograf a kameraman, pochádza zo Žiliny. Vyštudoval kameru na Filmovej fakulte VŠMU v Bratislave. Pracoval zvyčajne na dlhodobých rezidenčných projektoch vo východnej Európe, Francúzsku, v Nemecku, Izraeli. Získal niekoľko g (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

V Izraeli MARTIN KOLLÁR vyše roka fotografoval predstavy tamojších obyvateľov o blízkej budúcnosti. A získal za to prestížnu cenu Oskar Barnack Award, ktorú mu v júli odovzdali na festivale Rencontres Internationales de la Photographie vo francúzskom Arles. Tento rozhovor vznikal pred mesiacom. Vety, ktoré raz odzneli, nadobúdajú v toku dejín vždy iný význam. Ako aj teraz, vo svetle aktuálnych udalostí na Blízkom východe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koľko času ste strávili v Izraeli?

Viac ako rok. Izraelský projekt This Place je jedným z mála veľkých grantových projektov, akých v dejinách fotografie nebolo veľa. Historicky bol asi najznámejší projekt FSA, Farm Security Administration, v tridsiatych rokoch v Amerike, v čase veľkej hospodárskej krízy.

SkryťVypnúť reklamu

Bol to veľký fotografický záznam toho, čo sa vtedy dialo. Neskôr ešte vzniklo niekoľko podobných kolektívnych projektov. Ďalší z tých známych bol v osemdesiatych rokoch vo Francúzsku, volal sa DATAR. Vtedy dvadsať autorov fotografovalo krajinu počas jedného roka. Celý projekt pravdepodobne nebol až taký zaujímavý v čase, keď vznikal, aký je dôležitý teraz.

A tento izraelský projekt bol možno jedným z posledných veľkých klasických fotografických projektov v zmysle, že v podstate všetci zúčastnení autori okrem mňa, Struth, Wall, Koudelka, Shore, Waplington, Sheikh, Ewald a ďalší, fotografovali na klasický film.

01-field-trip-kollar_r7732_res.jpg

Čí to bol nápad?

Zorganizoval ho Frédéric Brenner, ktorý sa inšpiroval už spomínaným francúzskym projektom. Izrael je križovatkou všetkých možných vecí, je to vlastne malý model sveta. Tento človek pozval jedenástich fotografov z celého sveta, zabezpečil nám skvelé podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme o všetko postarané, bolo to viac ako skvelé. A čo bolo zaujímavé, nikto z tých fotografov nebol z Izraela, čiže šlo o pohľad na krajinu zvonka, aj všetky peniaze prišli zvonka. Nula dolárov z Izraela. Žiadna vláda ani úrad nič neovplyvňovali, aj preto sme si mohli robiť, čo sme chceli.

Mali ste všetko dovolené?

Jediným limitom boli hranice krajiny. Bolo úplne jedno, či sme robili na izraelskej, alebo palestínskej strane, či sme robili tak, alebo onak. Každý mal voľnú ruku. Nakoniec z toho bude spoločná výstava, spoločný katalóg, každý z nás vydal alebo vydá samostatnú knihu. Prvá výstava bude v Prahe v októbri. Ďalšie budú v Múzeu moderného umenia v Tel Avive, v Brooklynskom múzeu a v Martin Gropius Bau v Berlíne.

02-field-trip-kollar_r5849_res.jpg

Z knihy Martina Kollára Field Trip.

SkryťVypnúť reklamu

Akým spôsobom ste sa na Izrael pozerali?

Pre mňa boli zaujímavé dve veci. Keď som vyrastal za socializmu, nezažívali sme izraelsko-palestínsky konflikt ako veľkú tému. Boli sme od toho viac-menej izolovaní, teraz je to mediálne omnoho viac masírované. Uvedomil som si, že to vlastne nie je môj konflikt. Všetci tomu zhruba rozumieme, vieme asi, ktorá strana nás baví, myslíme si, ako by to mohlo byť.

Ale keď som tam prišiel, tak som si uvedomil, že sme z tej krajiny videli už toľko vecí, existuje toľko fotografií a záznamov a spôsobov, akými ľudia reflektujú, čo sa tam deje, že som si nevedel predstaviť, ako by som mohol priniesť ďalšie drevo do lesa. A ešte k tomu to nie je jedna krajina, ale vlastne dve, a aj ja som z krajiny, ktorá bola pôvodne jedna a teraz sú dve. Aby som sa vyhol tradičnému konfliktu, tak ako ho poznáme, vybral som si iba jednu stranu, izraelskú.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo práve tú?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G3G2M na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 33 218
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 687
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 370
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 152
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 426
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 492
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 235
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 509
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 441
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 828
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 770
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 865
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 490
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 886
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 296
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu