Panelová trauma má dvesto miliónov

Pavilón Česka a Slovenska mapuje na Bienále architektúry v Benátkach masovú výstavbu sídlisk za posledných sto rokov.

Pohľad do pavilónu Česka a Slovenska na 14. bienále architektúry v Benátkach. Kurátorom aktuálnej českej expozície 2 x 100 mil. m2 je Martin Hejl. Čísla v názve výstavy predstavujú plochu zastavanú v Československu a nástupníckych štátoch za posle(Zdroj: NG)

Slávny architekt Rem Koolhaas sa rozhodol, že témou 14. ročníka obľúbenej prehliadky bude tvár architektúry medzi rokmi 1914 až 2014. Pavilón Česka a Slovenska ju ukazuje prostredníctvom panelovej výstavby.

Fundovaný pohľad na korene v podstate nikdy nezaškodí. Benátky ako kulisa, ako fenomén, tiež patria k základom stredoeurópskej kultúry a architektúry. Tohtoročné bienále pod vedením kurátora Rema Koolhaasa zopakuje a vysvetlí základné myšlienky architektov od Vitruvia po traumy 20. storočia.

Koolhaas chcel vyvolať predovšetkým diskusiu o sto rokoch turbulentného technologického, ale aj ideového vývoja a opýtať sa architektov, na čom stojí ich reflexia dnes. Ako sa absorbuje modernita? Ako sa spoločnosť vyrovnáva s konfliktmi, zmenami či globalizáciou.

Stará sláva

Základom úspešnej expozície je jasná a uchopiteľná idea, ktorá inšpiruje a nastoľuje správne otázky.
Nemeckí kurátori zobrali myšlienku absorpcie moderny možno až príliš doslovne: do pavilónu v benátskych Giardini vstavali presnú repliku ikony lokálnej modernity, kancelárovej vily v Bonne. Moderna absorbovaná druhou modernou, pavilónom, ktorý prestaval za čias Hitlera architekt Ernst Haiger.

Z celého výstavného komplexu Giardini s 29 národnými pavilónmi teórie moderny priam vyžarujú, stará sláva národných identít, ktorá v roku 2014 predsa len prešla redefiníciou.

ceska-expozice-14-bienale-benatky-2014-0_res.jpg

Nápis nad spoločným pavilónom Česka a Slovenska v Benátkach sa z Cecoslovachia zásahom výtvarníka Tomáša Džadoňa zmenil na Slovacchiaceco.

dsc_1169_r5936_res.jpg

Interný humor

K najväčším zážitkom preto patril subtílny hacking výtvarníka Tomáša Džadoňa. Nápis na našom pavilóne prerobil na Slovenskočesko.

Tento umelecký zásah mal byť paralelou k povinným dvom percentám ceny stavby, ktoré putovali na umenie vo verejnom priestore, zväčša sochárske dielo, mozaiku na fasáde a podobne. Nápis Slovacchiachecco je tiež iba ornamentom, ktorý nepredstavuje názvy štátov vystavujúcich v pavilóne. V oficiálnej orientačnej brožúre aj tak píšu Czech Republic, tak prečo to nedoviesť do úplnej absurdity.

Funguje to ako veľmi interný humor, ako narážka na už aj tak neexistujúci štát, ako pokus o nové zrovnoprávnenie, ale aj v kontexte vyrovnávania sa s modernou a škatuľkovaním na národné tímy. Vtipné bolo sledovať dialóg okoloidúcich: „Aha, Slovacchiaceco,” povedal syn. A otec na to: „To nič, ideme ďalej.” Vkusná a decentná, ale introvertná klasika.

dsc_1175_r9646_res.jpg

Inštalácia, ktorej kurátorom je Martin Hejl, mapuje dvesto miliónov metrov štvorcových obytnej plochy, ktorá bola v Československu (a nastupujúcich samostatných štátoch) postavená za posledných sto rokov.

dsc_1182_r9680_res.jpg

Sto rokov bývania

Pavilón sa zaoberá našou národnou česko-slovenskou traumou, panelovou výstavbou. Výstava s názvom 2 x 100 mil. m2 prezentuje architektúru veľkých obytných celkov realizovaných v rokoch 1914 – 2014 tak na území niekdajšieho Československa, ako aj jeho nástupníckych štátov.

Číslovka vyjadruje obytnú plochu, ktorá bola zastavaná za posledných 100 rokov. Po celej podlahe pavilónu je nainštalovaná veľká čierna mapa, kde sú v kontrastnej bielej farbe natlačené iba pôdorysy 56 obytných celkov.
Rozmernú mapu esteticky a významovo dopĺňa inštalácia pôvodných sídliskových preliezok, doplňujúce popisky-kresby a objekty. Kurátori plánovali, že sa tak z inštalácie stane príjemné ihrisko, kde si návštevníci budú v relaxovanom prostredí čítať vyše 100-stranovú publikáciu vydanú k výstave. To by však nesmeli predtým minúť energiu na pútavé pavilóny USA, Ruska či Kanady.

sm-0805-015-biennale.rw_res.jpg

K výstave vyšiel aj obšírny katalóg a sprevádza ju aj video z dielne Loom on the Moon.

Chýba tomu vtip

Obľúbenou disciplínou architektúry sa stala vizualizácia dát najrôznejšieho typu – od počtu rokov, odkedy je v krajine reťazec McDonald, po počty obyvateľov urbánnych sídiel na časovej osi.

U nás sa tiež pracuje s číslami, vyzerá to predsa exaktne. Kurátor Martin Hejl je zanietený odborník na problematiku, výstava sa drží pevne svojej koncepcie a pokiaľ investujete čas a energiu, odídete príjemne intelektuálne obohatení.

Chýba jej však koolhaasovská ľahkosť, vtip a masová zrozumiteľnosť (pritom nie banálnosť a prvoplánovosť). Uznávam, že na túto vec tiež môžu existovať minimálne dva milióny názorov, možno by niekoho aj bavilo vizualizovať si ich. Výstava potrvá do 23. novembra, takže ešte máte možnosť urobiť si ten vlastný.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 175
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 570

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop