Tristotridsať Koudelkových fotografií

Vraj je to najväčšia výstava, ktorú pre jedného umelca pripravila Národná galéria v Prahe. Tristotridsať fotografií nie je málo. Je to jedno krídlo prvého poschodia Veľtržného paláca spolu s časťou druhého poschodia Malej dvorany. Stále je to však len ...


FOTO - ČTK

Vraj je to najväčšia výstava, ktorú pre jedného umelca pripravila Národná galéria v Prahe. Tristotridsať fotografií nie je málo. Je to jedno krídlo prvého poschodia Veľtržného paláca spolu s časťou druhého poschodia Malej dvorany. Stále je to však len zlomok z bohatej tvorby šesťdesiatštyriročného JOSEFA KOUDELKU, v súčasnosti najuznávanejšieho žijúceho českého fotografa.

Je jediným českým členom v preslávenej fotografickej agentúre Magnum. Tá si všimla predovšetkým jeho zábery z okupácie Československa v roku 1968. O dva roky neskôr Koudelka emigroval a pre Magnum fotografuje Rómov v západnej Európe. Prominentná agentúra, ktorá vždy koncentrovala najpríťažlivejšie svetové fotografické mená, prijala Josefa Koudelku za svojho riadneho člena v roku 1974.

Knížákova „ústretovosť“

Bilancia Koudelkových výstav doma je pre neho smutná a pre české galérie zahanbujúca. V roku 1990 historička umenia Anna Fárová zorganizovala menšiu výstavu v Umeleckopriemyslovom múzeu v Prahe. Teraz sa Koudelka síce dočkal retrospektívy v skutočnom význame slova, ale sprevádzalo ju toľko nepochopiteľných krokov zo strany Národnej gálerie, že otvorenie výstavy je malým zázrakom.

Národná galéria prispela finančne na výstavu len skromne, dokonca fotograf na tlačovú konferenciu sám priniesol slivovicu a koláče, výstavu nesprevádza žiadna reklamná kampaň a Koudelka desať dní pred výstavou zistil, že bude o dva panely menšia, než pôvodne plánoval. Kontroverzný riaditeľ Národnej galérie Milan Knížák ponúkol Koudelkovi riešenie - aby si panely zaplatil sám. Akoby toho nebolo už aj tak príliš: výstavu dlho odsúval, a tak ju medzitým videli návštevníci vo francúzskom meste Arles.

Nechýba ani čerešnička na záver, i keď má príliš trpkú chuť. Sú ňou Knížákove výroky, že „výstava je škaredá, preplnená“, alebo „Koudelkova spolupráca s Národnou galériou je zahanbujúca“.

I‘m a simple man

Ešte predtým, ako na návštevníka začne padať atmosféra čiernobielych záberov, ocitáme sa v miestnosti s autorovými myšlienkami zhmotnenými na papieri, s jeho korešpondenciou, ako aj fotografovými portrétmi. Ich úprimný, niekedy až naivný tón nielenže odhaľuje isté dobové súvislosti na českej fotografickej scéne, ale predovšetkým vytvára rýchlo a ľahko dôvernú atmosféru. Už sa nepozeráme na Koudelkove fotky, ale na Josefa Koudelku. „I‘m a simple man,“ vyznáva sa na jednom papieri. V tomto duchu sú aj jeho fotografie. Bez štylizácie.

Výstava je rozdelená do viacerých cyklov, visia tu jeho prvé zväčšeniny, nasleduje cyklus z Divadla Za branou, kde sa stierajú hranice medzi grafikou a fotografiou. Režisér tohto divadla Otomar Krejča o fotografovi povedal: „Jeho prácu charakterizuje totálna odovzdanosť a posadnutosť tým, čo práve robí.“

Cyklus Cigáni pochádza tiež zo šesťdesiatych rokov, ale tu už nemá miesto grafika. Prezrádza, akým smerom sa bude fotograf uberať ďalej. Predstavuje autora ako čarodejníka, ktorý každodennosť v zabudnutých osadách rozsypaných po Slovensku dokáže zamiešať tak citlivo, že okolie uverí jeho magickým schopnostiam. Ďalšími cyklami je už spomínaný rok 1968 a invázia sovietskych vojsk, ďalej Exily či Chaos.

V dokumentárnom filme, ktorý je súčasťou výstavy vo Veľtržnom paláci, cituje Koudelka Róma, ktorý o fotografovi povedal: „Chodí po tomto svete človek, ktorý nič nemá, a na ktorého nikto nemá, aby si ho kúpil.“

JANA KADLECOVÁ, Praha

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 430
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 570
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 875
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 741
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 747
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 865
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 837
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 819
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 616

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Slovenská literatúra? Je to ako umývať vysoké okná špongiou na krátkej tyči

Keby sme hlbšie ovládali Freudov systém, písali by sme lepšie o minulosti.

Teroristický útok vo vlaku nevyšiel, Eastwood má tému na ďalší hrdinský film

Mladíci zachránili cestujúcich na trase Amsterdam - Paríž.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop