Usporiadatelia nového festivalu Viva Verdi! sa nevybrali ľahkou cestou. Vypredať štyri predstavenia neznámeho diela (po troch večeroch v Trnave sa produkcia v piatok presunie do Nitry) je v našich podmienkach zjavne nesplniteľnou fikciou. Škoda. Sympatické prostredie trnavského Mestského amfiteátra, fungujúca organizácia, dobrá propagácia, kvalitné ozvučenie a predovšetkým vydarená umelecká podoba by si zaslúžili masívnejšiu návštevnosť než asi napoly zaplnené 1500-miestne auditórium počas víkendovej prvej reprízy.
Verdiho raná opera Giovanna d’Arco, skomponovaná podľa Schillerovej drámy, sa históriou inšpirovala len zľahka. V centre deja stojí platonické puto Jany a kráľa Karla, Bohom vyvolená bojovníčka neumiera na hranici, ale v boji. Partitúra nešetrí krásnymi áriami, opojnými ansámblami a pôsobivými zbormi, no chýba jej dramatická kompaktnosť typická pre neskoršie Verdiho diela.
Režisér Michal Babiak sa nepokúšal epický ráz libreta zdramatizovať, ale ho podporil statickými aranžmánmi odohrávajúcimi sa na pozadí efektných digitálnych projekcií (scéna Peter Janků). Civilne oblečený zbor kontrastujúci s dobovo kostýmovanými hrdinami navodzuje dojem súčasnosti, nazerajúcej na dávne udalosti s historickým odstupom. Prepojenie iluzívneho a antiiluzívneho princípu v zásade funguje, len časté vstupy diabla a archanjela pôsobia občas neželane (?) komicky.
V prípade raných verdioviek úspech predstavenia stojí i padá na spevákoch. Z trojice zahraničných hostí sa ozdobami festivalovej produkcie stali Talianka Clara Polito s vláčnym zvonivým hlasom, saturujúca chýbajúci dramatický rozmer materiálu jeho technickou kompaktnosťou, i jej štýlovo autentický krajan Sergio Bologna s príjemným barytónom korunovaným pevnou vysokou polohou.
O čosi nižšie stojí výkon Američana Evana Bowersa, v súčasnej spinto-tenorovej kríze však vďaka i za jeho hustý, hoci málo lesklý a vo výškach forsírovaný tón. Festivalový orchester a zbor Banská Bystrica pod vedením skúseného Mariána Vacha podali kvalitný výkon, disciplinovaný, čistý a presný.
V boji o obecenstvo nie je festival Viva Verdi! osamotený, s diváckym nezáujmom sa tradične potýka i dramaturgicky a interpretačne silná operná časť Zámockých hier zvolenských. Uvidíme, čo prinesie budúcoročný Ernani.