Los Angeles 20. novembra (TASR) - Album John Coltrane Live At Village Vanguard s nahrávkou živého vystúpenia nesmrteľného džezového saxofonistu z roku 1961 je podľa amerického odborného magazínu CD NOW najlepšou koncertnou nahrávkou všetkých čias.
Ide o dielo považované medzičasom za základný titul free jazzu, ktorý vďaka neustále experimentujúcemu sólistovi a jeho geniálnemu spoluhráčovi Ericovi Dolphymu (saxofón) vzbudil značný rozruch už v čase zrodu.
Zostavovateľ rebríčka Barney Hoskins vie o rizikách takéhoto počinu. Podľa jeho názoru sa však v uplynulých štyroch dekádach napriek enormnému množstvu koncertných nahrávok zrodilo iba relatívne málo takých, ktorým sa podarilo aj pre budúce generácie skutočne zachytiť charakter, atmosféru daného večera.
"Medailové" priečky odvážneho rebríčka obsadili ďalej záznam koncertu Jamesa Browna z harlemského divadla Apollo z roku 1962, považovaný za jeden z najlepších rhythmandbluesových albumov histórie, a prekvapujúco nahrávka detroitskej punkovej formácie MC5 Kick Out The Jams (1968).
O žánrovej pestrosti výberu svedčí fakt, že na štvrte miesto zaradil zostavovateľ titul Johnny Cash At Folsom Prison (1968), nahrávku slávneho umelca, ktorá sa zrodila pri jednej z jeho početných návštev v amerických väzniciach. Práve publikum v nápravno-výchovných zariadeniach označila osobnosť country and westernového žánru za najlepšie vôbec, pretože s určitosťou z vystúpenia predčasne neodchádza.
Prvú polovicu TOP 10 uzatvára dvojalbum Live Dead z roku 1970 legendárnej skupiny Grateful Dead.
Iba o jednu priečku zaostal opus britskej formácie The Who Live At Leeds, ktoré charakterizuje mimoriadna brutalita ostrovných hudobníkov.
Na siedme miesto zaradil zostavovateľ titul americkej skupiny The Band z roku 1972 Rock Of Ages, na ôsme album Vana Morrisona z roku 1973 Itďs Too Late To Stop Now, na ktorom sa umelcovi podarilo vynikajúcim spôsobom spojiť atribúty keltskej hudby, rocku a bluesu. V TOP 10 všetkých čias nechýba ani reggae a vďaka albumu Live At Lyceum (1975) nekorunovaný kráľ tohto hudobného žánru Bob Marley.
Záverečnú priečku rebríčka ponechal zostavovateľ titulu, ktorý patril medzi senzácie uplynulej dekády, nahrávke, ktorú pre reláciu MTV Unplugged pripravil Kurt Cobain a jeho Nirvana krátko pred samovraždou frontmana skupiny.
Po zverejnení tohto rebríčka sa bude v laických i odborných kruhoch určite polemizovať o tom, ktoré tituly v ňom nechýbali a ktoré absentovali.
Mnoho stúpencov kvalitnej hudobnej produkcie by do koncertného TOP 10 zrejme zaradilo tituly ako Band Of Gypsy Jimiho Hendrixa (1970), Made In Japan (1972) skupiny Deep Purple, záznam vystúpenia formácie Chicago v newyorskej Carnegie Hall (1972), titul Lotus (1975) skupiny Carlosa Santanu, Bursting Out (1978) kapely Jethro Tull, nahrávku Friday Night In San Francisco (1979) tria John McLaughlin, Paco De Lucia a Al Di Meola, opus slávneho jazzmana Milesa Davisa We Want Miles (1982) alebo niektorý z koncertných albumov skupín Colosseum, Led Zeppelin, The Rolling Stones.
6 12 le ed