SME

Láska k mieru je pekná vec, ale mám obavy

Nie je v silách autora nezáväzne a objektívne posudzovať, čo stvára, hovorí spisovateľ Pavel Vilikovský

Pavel Vilikovský (73) – prozaik, prekladateľ a publicista. Narodil sa v Palúdzke, študoval na FAMU v Prahe, neskôr na FiF UK v Bratislave. Výber z diel: Citová výchova v marci, Eskalácia citu, Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch, Večne je zelený, Peší príPavel Vilikovský (73) – prozaik, prekladateľ a publicista. Narodil sa v Palúdzke, študoval na FAMU v Prahe, neskôr na FiF UK v Bratislave. Výber z diel: Citová výchova v marci, Eskalácia citu, Kôň na poschodí, slepec vo Vrábľoch, Večne je zelený, Peší prí (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Vývoj je nezastaviteľný a pravda je to, čomu veríme -- píše v knihe Prvá a posledná láska PAVEL VILIKOVSKÝ. Vo dvoch novelách otvára našu minulosť, akoby sme ju práve cítili na vlastnej koži.

Spomínaná knižka si už vyše roka žije svoj život. Kam vás po roku posunuli jej témy?
„Ak máte predstavu vývinového oblúka, tak v mojom prípade a veku sa posúvam už iba nadol (smiech). Samozrejme, uvažujem odvtedy už trochu o niečom inom, ale nie je v silách autora nezáväzne a objektívne posudzovať, čo stvára. Úprimne povedané, ani o tom veľmi nerozmýšľam, lebo robím, ako vládzem, a viem, že viac nevládzem. Nikomu som nesľúbil, že budem písať dobré knižky.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojich textoch pochybujete o sile slova, hoci viete, že sú vašou silnou zbraňou. Je to ťažký boj?
„Moje grafomanské založenie mi to veľmi uľahčuje. Aj v druhej novele knižky Prvá a posledná láska som sa pokúsil bezočivo ukázať, že literatúra má istú silu, efekt, aj keď si budeme stále hovoriť, že ide len o písmenká na papieri. Človek môže podľahnúť sugescii, sile fikcie.“

Píšete, že všetko sú iba písmená a to skutočné je mlčanie. Prečo teda nemlčíte?
„Človeku sa chce písať, to je všetko. Výstižnú odpoveď som čítal u Thomasa Bernharda, pýtali sa ho, či pri písaní myslí na čitateľov, aké má zámery. On na to povedal – baví ma to a to mi stačí.“

Obe vaše novely sú istou formou návratu do minulosti. Do akej miery boli pre vás únikom z prítomnosti?
„Nevnímal som to ako únik z prítomnosti. V prvej novele sa nejakým spôsobom aj prítomnosť premieta, možno nie veľmi dramatickým spôsobom, ale je tam ako istá morálna dilema hlavnej postavy. Vstupným momentom bola predstava fotografa Kamila, ktorý má plné zuby fotografií a baví sa v podstate len sám pre seba. Do toho sa vynárajú momentky z minulosti, často neprivolané na jeho žiadosť – mestské výjavy alebo obrazy ľudí a prostredia, a nakoniec ako najkritickejší moment sa vtiera do spomienok postava pomocnice v domácnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

Na ňu má hlavný hrdina najsilnejšie spomienky. Vychádzajú z vašich?
„Stala sa v texte vzorovou postavou, bola neodmysliteľnou súčasťou rodiny už vtedy, keď do nej pribudol Kamil. Áno, priznávam, mám z detstva osobné zážitky. Samozrejme, všeličo sa pri písaní posunulo inam.“

Postava fotografa je vďačná, čitateľ má o dôvod viac, aby si jeho myšlienky ako literárne obrázky vizualizoval. Ako vnímate fenomén fotografie?
„Vo fotografiách je istý druh strvalnenia, ale keď je ich priveľa, prestáva byť chvíľa vzácna. Dnes sa fotografovanie veľmi zdemokratizovalo, robí to každý, ale často bez potreby riešiť kompozíciu, svetlo... Ide hlavne o zachytenie prvotnej informácie – Jožko spieva a Mariška tancuje, bratranec Fero na rodinnom obede alebo iné osobné udalosti. O to menej sa vníma iný, hlbší druh informácie, ktorý nám poskytne fotka z umeleckého pohľadu. Jej hodnota sa devalvuje.“

SkryťVypnúť reklamu

A predsa je komunikácia touto formou taká dôležitá.
„Často je dokonca dôležitejšia než samotný okamih zážitku, ktorý chce človek zachytiť. Akoby sme dnes každý zážitok museli v jeho nepolapiteľnosti prepasírovať cez nejakú techniku, aby sme uverili, že bol. A v skutočnosti sa okradneme práve o daný moment.“

Aj vy rád fotíte?
„Mám rád fotografie, kedysi som fotografoval, dokonca sme mali doma aj celkom dobrý fotoaparát. S technikou som dosť zápasil, ale nejaké výsledky boli, dokonca som si aj sám zväčšoval, kopíroval a celkom ma to bavilo. Dnes sa tomu už nevenujem.“

Váš hrdina fotograf, poznačený tlakmi z čias socializmu, prežíva morálnu dilemu, či je dnes dobré predať sa, alebo nie. Ako to vidíte?
„V živote bývajú zreteľné situácie, kde sa osoba, firma, inštitúcia naozaj dopúšťa v tomto smere odsúdeniahodných činov, tam je pomerne jednoduché nesúhlasiť. Sú však aj situácie, kde sa snaží napriek všetkým deficitom tréningu v umeleckom vzdelaní priľnúť k umeniu a zdokonaľovať sa. To môže, ale aj nemusí byť umelcovi proti srsti a nakoniec sa nechá tlakom zvábiť. Keď sa otvorene pozrieme na situáciu na Slovensku, bez podobného druhu podpory by tu umenie mohlo vznikať len vo veľmi obmedzenej miere. Umelci by síce tvorili, ale na verejnosť by sa to dostalo v oveľa menšom rozsahu. A prišli by sme o pocit radosti, ktorý nám umenie ako istá poznávacia a estetická hodnota môže spôsobovať. Dilemu, či sa predať, alebo nie, spustil v našom hrdinovi jeho priateľ, ktorý je skutočne pragmatickejší a viac vníma umenie ako predajný artikel. Netrúfol by som si však rozhodovať, ktorý z nich má pravdu. To môže urobiť čitateľ sám pre seba.“

SkryťVypnúť reklamu

V druhej novele ste siahli do ešte hlbšej, no stále nedoriešenej minulosti, až na začiatok minulého storočia. Čím vo vás žijú tie dramatické udalosti?
„Presne tou nedoriešenosťou. Stále si kladiem otázku, ako je možné, že ľudia si žili svoje životy a okolo nich sa odohrávali drámy. Svojím spôsobom som chcel aj trochu skúmať, ako sa na ruskú revolúciu, gulagy či svetovú vojnu dá literárne nahliadnuť, ako sa dá vysloviť to, čo sa v takej dramatickej a extrémnej forme odohrávalo.“

Nakoniec to vyrozpráva niekoľko vašich rozprávačov. Všetci sa pýtajú tak ako vy, ako sa mohlo v minulom storočí odohrať toľko zverstiev. Máte odpoveď?
„Po tejto stránke bolo minulé storočie naozaj ’zaujímavé’. So smrťou sa vo veľkom podnikalo, boli veľké sny a utópie a pár miliónov životov sa stalo nedôležitými. Život jednotlivca stratil na cene – na strane veľkého Nemecka aj budúceho komunizmu. A mnohí sa tvárili, že to nevidia. Niekedy sa čudujem tej bezstarostnosti a váhavosti aj dnes – tak v EÚ, ako aj na Slovensku, hoci úloha jasného postoja u nás sa môže vnímať ako zanedbateľná.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám hovorí táto paralela?
„Keď sa dopustí porušenie medzinárodných dohôd a bez mihnutia brvou sa to prepečie, tak sa potom niečo pohlo, nikto nemá morálne oprávnenie a ukáže sa, že nie sme ochotní niečo obetovať preto, aby sme ochránili demokraciu a slobodu. Ten minimálny odpor presne pripomína praktiky z minulosti. Hitler šiel obsadiť Porýnie s hŕstkou vojakov. Keby mu boli tresli po papuli vtedy, ďalšie ’dobrodružstvá’ nemuseli nasledovať. Láska k mieru je pekná vec, ale mám obavy.“

Anasoft litera

Ivana Gibová zvíťazila s knihou Babička©.

Na 19. ročníku udeľovania ocenení zvíťazila podobne ako vlani ženská autorka.


6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  2. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  4. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 23 957
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 848
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 509
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 161
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 047
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 421
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 925
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 4 002
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 177 956
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 734
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 475
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 837
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 5 694
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 568
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 543
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 691
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
SkryťZatvoriť reklamu