Známky s portrétom prezidenta či pamätné medaily s jeho vyobrazením vychádzajú skôr, než nový prezident stihne čokoľvek urobiť. Aký imidž urobili prezidentovi Andrejovi Kiskovi?
Portréty prezidenta sú výraznou súčasťou verejného priestoru. Nikoho neprekvapuje, ak sa stávajú súčasťou vášnivej diskusie.
Tvár Andreja Kisku sme už takto mohli vidieť na oficiálnom portréte prezidenta, na poštovej známke aj na pamätnej medaile. Posledné dve zarazili najviac.
Známku českého prezidenta Miloša Zemana pred rokom v Česku kritizovali nielen pre jej fialovú farbu, ale predovšetkým pre viditeľnú idealizáciu prezidentovho portrétu.
So známkou s vyobrazením prezidenta Andreja Kisku majú Slováci diskutujúci na internetových fórach presne opačný problém, zdá sa im, že sa na nej prezident vôbec nepodobá, že má zdeformovaný nos i oči, nepáči sa ani odseknutá hlava či nevycentrovanosť celej známky.
Poniektorí diskutujúci ju označili za zlý vtip na úkor prezidenta, nepodarený výtvor, ku ktorému by sa nemali jeho tvorcovia ani priznávať.
Paradoxom je, že sa na známke podieľali skúsení dizajnéri aj rytci, dokonca vznikla na základe súťaže.
Návrhy na známku zaslané do súťaže na novú emisnú sériu slovenských známok
(zľava doprava, zhora dole):
1. Rudolf Cigánik, 2. Martin Činovský, 3. Jozef Česla, 4. Ľubomír Žálec
Zdroj: POFIS
Známka s vyobrazením prezidenta Andreja Kisku vznikla na základe fotografie Tomáša Benčíka, ktorú nafotili ešte pred jeho zvolením a nebola zamýšľaná ako podklad pre známku.
Zaslúži si reparát?
- Tradíciu prezidentských známok u nás zaviedla jubilejná známka T. G. Masaryka vydaná v roku 1920.
- Portréty prezidentov sú od čias Československa komponované tradične z trištvrte profilu, prípadne z čelného pohľadu „en face“.
- Výplatná známka Veľkej Británie s portrétom kráľovnej Alžbety sa vydáva pravidelne v rôznych jednofarebných mutáciách, pričom je na nej kráľovná zobrazená vždy z profilu.
- Týmto štýlom bola v roku 1840 vydaná prvá poštová známka na svete, tzv. Penny Black s kráľovnou Viktóriou.
Výtvarný návrh novej poštovej známky po prvý raz vytvoril významný grafický dizajnér Vladislav Rostoka, známejší zo svojej plagátovej a grafickej tvorby.
Aj rytec Martin Činovský patrí medzi špičky vo svojej profesii. Je okrem iného aj autorom oceľorytiny a hárčeku poštovej známky k 400. výročiu konania Žilinskej synody, ktorá v roku 2011 vyhrala 1. miesto v súťaži o najkrajšiu rytú poštovú známku Európskej únie a v roku 2012 sa umiestnila na 3. mieste v súťaži o Najkrajšiu známku sveta Grand Prix de l'exposition WIPA vo Viedni.
Činovský sa podieľal aj na všetkých ostatných známkach slovenských prezidentov.
Známka vychádzala z fotografie Tomáša Benčíka, ktorú na tieto účely poskytol tím novozvoleného prezidenta Andreja Kisku.
Benčík potvrdil, že vznikla ešte pred zvolením Andreja Kisku a nebola robená cielene pre potreby známky.
Benčík nie je špecialistom na oficiálne fotografie, jeho tvorba nepresahuje priemer bežnej komerčnej fotografie.
Slovenská pošta je so známkou spokojná, expertný tím realizačnej komisie známkovej tvorby ohodnotil návrh ako vynikajúci: „Ide o inovatívne riešenie prezidentskej známky v modernom duchu, pričom je dodržaná aj štátna symbolika. Doplnkové texty ako meno prezidenta a text Prezident Slovenskej republiky majú z hľadiska vydavateľa svoje opodstatnenie, keďže je dôležité, aby bolo jasne uvedené, kto je na známke zobrazený.“
Aj kurátorka Zbierky úžitkového umenia SNG Viera Kleinová považuje dizajn známky za nápaditý a hovorí o kvalitne vykonanej práci: „Vidím jasný posun od konzervativizmu predchádzajúcich prezidentských známok.“
Podľa nej dostal v tomto prípade výraznú úlohu grafický dizajnér.
„Zvolil celkom iný prístup, návrh sa skladá z dvoch vrstiev. Do spodnej umiestnil všetky textové informácie, čím obrazovú plochu portrétu dostatočne uvoľnil. Pravidelná ´šrafúra´ na podklade dodáva známke sviežosť a plasticitu,“ komentuje Kleinová.
Oceňuje aj použitie výraznejšej farebnosti – vychádzajúcej z trikolóry s valérmi svetlomodrej, ako aj prácu na princípe farebného kontrastu. Bezpätkový, moderný font písma jej evokuje nedokonalosť pečiatkového odtlačku, čím prispieva k celkovému dojmu.
Výstižný symbol krajiny
Grafický dizajnér Peter Hajdin z agentúry Komplot, s ktorou Kiskov tím spolupracoval, je oveľa kritickejší: