SME

Keď ženy starnú do slobody a drzosti

Niekedy sa rada cez písanie pozerám za roh, čo ma tam čaká, hovorí spisovateľka Jana Juráňová

Jana Juráňová (1957) píše romány, divadelné i rozhlasové hry, knihy pre deti, venuje sa aj publicistike. Do finále Anasoft litery sa dostali už jej knihy Orodovnice (2006), Žila som s Hviezdoslavom (2008), Lásky nebeské (2010). Kniha rozhovorov s AgnešouJana Juráňová (1957) píše romány, divadelné i rozhlasové hry, knihy pre deti, venuje sa aj publicistike. Do finále Anasoft litery sa dostali už jej knihy Orodovnice (2006), Žila som s Hviezdoslavom (2008), Lásky nebeské (2010). Kniha rozhovorov s Agnešou (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Hlas JANY JURÁŇOVEJ znie v našej literatúre jemne, ale veľmi jasne. Rada píše o tých, ktorí sú mimo pozornosti spoločnosti, podceňovaní, zabúdaní. Taká je aj hrdinka jej najnovšej novely Nevybavená záležitosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K poslednej novele vás vraj inšpiroval príbeh, ktorý rozprávala Agneša Kalinová, s ktorou ste robili knihu - rozhovor. Ako to vlastne bolo?
„Agnešin život kopíruje reliéf do veľkej miery nešťastného a intenzívneho dvadsiateho storočia. Pri rozprávaní bola aj ona sama prekvapená, koľko osobných spomienok sa dostalo do knihy. Až keď som knižku redigovala, uvedomila som si, že je tam bohaté podhubie mikropríbehov. Okrem iného mi utkvel osud jej sesternice Edity, ktorá ako vydatá mladá žena zahynula v tábore v Maďarsku. Zastrelili ju nemeckí vojaci, keď front postupoval na západ. Jej rodina sa o tom dozvedela až po vojne. Po takmer dvoch rokoch mi ten príbeh stále trčal v hlave, začala som s ním pracovať. Agneša mi potom poslala aj jej portrét, ktorého autorom je významný maďarský maliar. Toto bola inšpirácia pre jednu z línií, ktoré sa v próze navzájom preplietajú.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás lákalo vytvoriť hlavnú hrdinku, ktorá má vyše šesťdesiat rokov?
„Niekedy sa rada cez písanie pozerám za roh, čo ma tam čaká.“

Hollywood by taký námet nezobral.
„Mám veľmi rada knihy, ktorých protagonistkami sú staršie ženy, ak tie knihy píšu ženy, ktoré zo svojich postáv urobia sebavedomé osoby. Takými autorkami sú napríklad Marlen Haushofer či Olga Tokarczuk. Veľmi sa mi páči, keď sa ženy zbavia stereotypov, pod ktorých vplyvom možno museli dovtedy žiť, keď nestarnú do submisívnosti, ale do slobody a drzosti. Starší vek ženy je jedno absolútne nevyužité obdobie.“

V akom zmysle?
„Ak mala žena deti, už sú dospelé. Môže sa teda venovať sebe, budovať si iné vzťahy, otvára sa jej úplne iný svet. Ak nebola zvyknutá na samotu, môže to byť aj veľmi depresívny čas, ale môže to byť aj úžasne slobodné, tvorivé obdobie... Mnohé ženy začali písať oveľa neskôr ako muži alebo sa dali v seniorskom veku na cestovanie.“

SkryťVypnúť reklamu

V knihe sú veľmi vydarené opisy špecifík slovenskej dediny, do akej miery poznáte toto prostredie?
„Pochádzam z dedinského prostredia, i keď som v ňom nikdy nežila súvisle, ale chodila som tam na návštevy a prázdniny. Moji rodičia sa presťahovali do mesta z dediny, v dedinskom prostredí som síce trochu cudzinka, ale mám to prostredie rada a je pre mňa veľmi dôležité. Viem však aj to, že nie je vôbec ideálne a že niektoré problémy sú tam vypuklejšie ako v meste.“

Prečo?
„Pretože od nich niet kam ujsť, ešte tak do poľa, ale to všetci vidia, že utekáš. Silná sociálna kontrola nemusí byť vždy príjemná, ak na ňu človek nie je zvyknutý. To je možno aj dôvod, prečo sa ľudia, ktorí majú na dedinách chalupy, nezačleňujú medzi domácich.“

Vaša hrdinka žije v dome, ktorý patril niekomu inému. Preferujete osobne nové veci alebo radšej tie s príbehom?
„Nie som fetišistka starožitností ani ich nemám kam dávať, keďže bývam v paneláku. Ale už aj ten panelák je taký starý, celý obchytkaný. Chcela som len povedať, že veci nás prežívajú. Človek si niečo kúpi, zariadi si nejaký priestor a potom odíde a veci tam po ňom zostanú. Sú trvanlivejšie než my.“

SkryťVypnúť reklamu

Mŕtvi mlčia nástojčivejšie než predtým. Šliapeme po ich kostiach a nevieme o tom – napísali ste. V čom to najviac cítite?
„Veľká časť našej spoločnosti vedome a dobrovoľne stráca pamäť, vytvárame si tu ilúzie o sebe a pritom často ani veľmi nepoznáme priestor, ktorý obývame. Je zaujímavé zisťovať, prečo má naša spoločnosť také silné resentimenty na obdobie fašizmu, že je to pre niektorých občas priam ’rodinným striebrom’.“

Malá zmienka v knihe sa dotkla aj rómskeho holokaustu, čo je pomerne zriedkavé v našej literatúre.
„Návšteva Osvienčimu spred viacerých rokov zostala vo mne ako veľmi šokujúca spomienka. V minulosti žila na našom území početná židovská menšina, ktorej závideli bohatstvo, dnes zasa plní úlohu hromozvodu rómska menšina. Musí to byť veľmi boľavé pre ľudí, ktorí sa aj chcú identifikovať s rómstvom. Pritom pre spoločnosť je každá menšina zdravá.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste sa rozhodli v knihe využívať aj klasickú formu listu?
„To rozhodnutie bolo aj účelové, pretože som potrebovala do knihy zakomponovať obdobie spred niekoľkých desiatok rokov. Ak som sa nechcela hrať na Tolstého, ktorý vedel aj to, čo si človek myslí, keď umiera, tak som si potrebovala ’zabezpečiť’ nejaký dokument. Táto forma bola, samozrejme, kedysi veľmi vyťažená v literatúre, ale dnes už listy nefungujú.“

A čo tak esemesky a skype?
„To je už komunikácia iného druhu, neostáva po nej taká stopa a nezachováva sa v nej natoľko štýl. Pri listoch som sa mohla pohrať s tým, že Mariška píše iné listy ako jej pani Editka, chcela som si vyskúšať aj to, čo listy urobia s formou novely.“

Smutní ľudia sú egoistickí, píšete. Myslíte si to naozaj?
„Áno, ak vnímajú len ten svoj, potom občas nedovidia cez svoje nešťastie na druhých. Myslím, že neplatí automaticky, že keď si niekto prežije niečo ťažké, dokáže lepšie pochopiť druhých. Často sa stáva, že taká osoba už vníma len svoje nešťastie a očakáva od celého sveta, že bude reagovať len na jej problémy.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 192
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 912
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 896
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 302
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu