SME

Niekedy sú interpretácie pozoruhodnejšie ako básne

Publikácia Ako sa číta báseň prináša množstvo autorských pohľadov, pripomínajúcich okrem iného schopnosť i chuť čitateľa „dotvárať“ text, či názor, že neexistuje jediná správna interpretácia básne.

Publikácia editorov Petra a Mariána Milčákovcov Ako sa číta báseň (Modrý Peter) je istým návodom, ako rôznorodo možno pristupovať k analýze poézie. Predstavuje interpretácie autorov viacerých generácií a poetík, ktorí čitateľom približujú svoje verše takým spôsobom, aby pri čítaní poézie nemali apriórny „rešpekt“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvadsaťsedem autorských interpretácií otvára štúdia Mariána Milčáka zaoberajúca sa analýzou okolností, ktoré dostali literatúru do krízy interpretačnej i čitateľskej vôbec. „Vysoká miera interaktivity digitálneho sveta nemusí znamenať len postupný zánik klasického čitateľa, ale môže mať aj závažné psychologické, sociálne a spoločenské dôsledky (oslabenie verbálnych a vyjadrovacích schopností, predstavivosti, fantázie, hlbšej emocionality, empatie a väzieb na iných ľudí).“

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavý je jeho výklad pojmov interpretácia a čítanie, resp. interpretačné čítanie. Naň treba mať talent a čitateľské dispozície i chuť „dotvárať“ umelecký text, lebo báseň sa nečíta, treba ju prežiť.

Editori zamerali publikáciu na pomoc škole, kde sa literatúra pod tlakom rôznych faktorov najčastejšie nevyučuje ako umenie, ale uprednostňujú sa encyklopedické vedomosti. Marián Milčák pripomína, že nielen v školskej praxi, ale aj v kritike sa „zabúda na hierarchicky najdôležitejší parameter hodnotenia básnického textu, na jeho umeleckú neopakovateľnosť a originalitu“.

Niektorí poeti píšu o tom, ako vzniká báseň (Jana Bodnárová, Karol Chmel), „zákulisie“ písania veršov odkrýva aj Peter Repka a dodáva, že poéziu netreba vysvetľovať, buď je, alebo nie je. Doslova recenziu o svojej básni vytvorila Nóra Ružičková s vysvetlením ako básni porozumieť a pripája i nápaditý webový odkaz, hovoriac o tvorivých presahoch a nepriamo o „odvrhnutí“ tlačenej knihy.

SkryťVypnúť reklamu

O labyrinte poézie, v ktorom sa nestratíme, ale nájdeme, i o tom, že „určité básne je ťažké čítať,“ uvažuje vo forme zaujímavého listu Mila Haugová. Ľubomír Feldek tvrdí, že poézia sa väčšinou číta ľahko, upozorňuje však na to, kedy ide naozaj o poéziu. A na to odpovedá teóriou literatúry i poukázaním na spojivá so svetovou literatúrou Ján Zambor.

Iné spojivá – s výtvarným umením – vidí Ladislav Šimon i Peter Milčák, ktorý sa zmieňuje o inšpirácii, o tvorbe aj vtedy, keď básnik nepíše, keď napísané nepublikuje, o nízkom počte čitateľov i o čítaní ako masovej záležitosti („Tvoriť text pre nepatrný okruh skutočných čitateľov je nesmierne zaväzujúce,...“)

O zdrojoch inšpirácie, o osudoch rukopisov, o názvoch básní, zriedkavých rýmoch a prekvapujúcich pointách hovorí Daniel Hevier. „Talentovaný čitateľ nikdy nečíta text doslovne,“ tvrdí Marián Milčák a veľmi podobný názor prezentuje aj Igor Hochel. Inšpiráciou a procesom vzniku zaujmú básne v próze – úryvky z pripravovaného „románu v aforizmoch“ – Roberta Gála a báseň Portrét Image Daniela Pastirčáka, ktorá sa zrodila ako „spontánna odpoveď na čítanie novín“.

SkryťVypnúť reklamu

Svoje texty analyzujú i ďalší autori.

Niekedy sú interpretácie, povedané s Rudolfom Jurolekom, pozoruhodnejšie ako básne. Jednou zo zásad interpretačného čítania podľa Mariána Milčáka je: „Nejestvuje jediná správna interpretácia. Aj viacero odlišne konkretizovaných interpretácií toho istého pôvodného textu možno akceptovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 821
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 912
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 741
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 865
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 849
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 540
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 839
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu