SME
Utorok, 19. november, 2019 | Meniny má Alžbeta

Niekedy sú interpretácie pozoruhodnejšie ako básne

Publikácia Ako sa číta báseň prináša množstvo autorských pohľadov, pripomínajúcich okrem iného schopnosť i chuť čitateľa „dotvárať“ text, či názor, že neexistuje jediná správna interpretácia básne.

Publikácia editorov Petra a Mariána Milčákovcov Ako sa číta báseň (Modrý Peter) je istým návodom, ako rôznorodo možno pristupovať k analýze poézie. Predstavuje interpretácie autorov viacerých generácií a poetík, ktorí čitateľom približujú svoje verše takým spôsobom, aby pri čítaní poézie nemali apriórny „rešpekt“.

Dvadsaťsedem autorských interpretácií otvára štúdia Mariána Milčáka zaoberajúca sa analýzou okolností, ktoré dostali literatúru do krízy interpretačnej i čitateľskej vôbec. „Vysoká miera interaktivity digitálneho sveta nemusí znamenať len postupný zánik klasického čitateľa, ale môže mať aj závažné psychologické, sociálne a spoločenské dôsledky (oslabenie verbálnych a vyjadrovacích schopností, predstavivosti, fantázie, hlbšej emocionality, empatie a väzieb na iných ľudí).“

Článok pokračuje pod video reklamou

Zaujímavý je jeho výklad pojmov interpretácia a čítanie, resp. interpretačné čítanie. Naň treba mať talent a čitateľské dispozície i chuť „dotvárať“ umelecký text, lebo báseň sa nečíta, treba ju prežiť.

Editori zamerali publikáciu na pomoc škole, kde sa literatúra pod tlakom rôznych faktorov najčastejšie nevyučuje ako umenie, ale uprednostňujú sa encyklopedické vedomosti. Marián Milčák pripomína, že nielen v školskej praxi, ale aj v kritike sa „zabúda na hierarchicky najdôležitejší parameter hodnotenia básnického textu, na jeho umeleckú neopakovateľnosť a originalitu“.

Niektorí poeti píšu o tom, ako vzniká báseň (Jana Bodnárová, Karol Chmel), „zákulisie“ písania veršov odkrýva aj Peter Repka a dodáva, že poéziu netreba vysvetľovať, buď je, alebo nie je. Doslova recenziu o svojej básni vytvorila Nóra Ružičková s vysvetlením ako básni porozumieť a pripája i nápaditý webový odkaz, hovoriac o tvorivých presahoch a nepriamo o „odvrhnutí“ tlačenej knihy.

O labyrinte poézie, v ktorom sa nestratíme, ale nájdeme, i o tom, že „určité básne je ťažké čítať,“ uvažuje vo forme zaujímavého listu Mila Haugová. Ľubomír Feldek tvrdí, že poézia sa väčšinou číta ľahko, upozorňuje však na to, kedy ide naozaj o poéziu. A na to odpovedá teóriou literatúry i poukázaním na spojivá so svetovou literatúrou Ján Zambor.

Iné spojivá – s výtvarným umením – vidí Ladislav Šimon i Peter Milčák, ktorý sa zmieňuje o inšpirácii, o tvorbe aj vtedy, keď básnik nepíše, keď napísané nepublikuje, o nízkom počte čitateľov i o čítaní ako masovej záležitosti („Tvoriť text pre nepatrný okruh skutočných čitateľov je nesmierne zaväzujúce,...“)

O zdrojoch inšpirácie, o osudoch rukopisov, o názvoch básní, zriedkavých rýmoch a prekvapujúcich pointách hovorí Daniel Hevier. „Talentovaný čitateľ nikdy nečíta text doslovne,“ tvrdí Marián Milčák a veľmi podobný názor prezentuje aj Igor Hochel. Inšpiráciou a procesom vzniku zaujmú básne v próze – úryvky z pripravovaného „románu v aforizmoch“ – Roberta Gála a báseň Portrét Image Daniela Pastirčáka, ktorá sa zrodila ako „spontánna odpoveď na čítanie novín“.

Svoje texty analyzujú i ďalší autori.

Niekedy sú interpretácie, povedané s Rudolfom Jurolekom, pozoruhodnejšie ako básne. Jednou zo zásad interpretačného čítania podľa Mariána Milčáka je: „Nejestvuje jediná správna interpretácia. Aj viacero odlišne konkretizovaných interpretácií toho istého pôvodného textu možno akceptovať.“

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  1. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  2. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  5. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 541
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 293
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 429
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 873
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 155
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 700
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 4 792
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 570
  9. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 4 561
  10. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 3 925

Hlavné správy zo Sme.sk

Galavečer k novembru ‘89 bol dvakrát drahší ako v kauze Evka

Podujatie v SND vyšlo štát na pol milióna eur.

Galavečer k výročiu Nežnej revolúcie.
Dobré ráno

Dobré ráno: Biskupi kritizujú kňaza Kuffu len opatrne

KBS sa ozvala proti kňazovi, no až keď jeho strana išla do koalície s fašistami.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Ak sa spolieha na časový stres, opozícia pri hľadaní koalície hazarduje

Sulíkovi sa dá iba zaželať šťastie.

Peter Schutz
Martin Valihora je ambasádorom iniciatívy Národné kultúrne a spoločenské centrum