SME

Herec Igonda: Do USA ma rodičia vyhnali letenkou za 60-tisíc korún

Na festival do Kanady prišiel uviesť film Krok do tmy. V piatok má televíznu premiéru na Jednotke.

Marko Igonda (39) ako doktor Dubovský vo filme Krok do tmy. Začínal v Mestskom divadle Žilina, po absolvovaní VŠMU pôsobil v SND. V roku 2004 sa odsťahoval do Prahy. Objavil sa v niekoľkých českých a slovenských filmoch a televíznych seriáloch.Marko Igonda (39) ako doktor Dubovský vo filme Krok do tmy. Začínal v Mestskom divadle Žilina, po absolvovaní VŠMU pôsobil v SND. V roku 2004 sa odsťahoval do Prahy. Objavil sa v niekoľkých českých a slovenských filmoch a televíznych seriáloch. (Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Kto necestuje, nemôže byť dobrý herec, hovorí Marko Igonda. Svoj filmový sen začal snívať v Amerike, ktorá ho naučila inak myslieť. Teraz sa do kozmopolitickej Kanady vrátil s filmom o povojnových rokoch komunizmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z Montrealu od našej redaktorky Kristíny Kúdelovej

Z vašej angličtiny vyplýva, že so Severnou Amerikou už máte skúsenosti. Kedy ste tam boli?
„Keď som mal dvadsať rokov – teda vlastne už pred dvadsiatimi rokmi, šiel som pracovať na včeliu farmu v Seattli a zostal som rok. Bolo to v čase, keď som ešte nevedel, čo chcem, a všetko sa vo mne lámalo, preto na to aj rád spomínam a rád sa do Ameriky vraciam. Tu som začal myslieť inak, uveril, že môžem snívať a dosiahnuť, po čom túžim. Povedal som si, že budem herec a šiel som si to domov splniť.“

SkryťVypnúť reklamu

To ste si teda vybrali krajinu na filmovú kariéru.
„Človek by mal žiť kozmopoliticky a vtedy je jedno, kde má základňu. Môže byť v Prahe, Bratislave aj v Žiline, dôležité je robiť odtiaľ výjazdy. Bez komunikácie so svetom sa herectvu venovať nedá.“

Takto žije veľa hercov?
„Keďže som solitér, neviem, či a ako často chodia do sveta iní. Pre mňa je to nevyhnutné.“

Film je kolektívne umenie a vy ste solitér?
„Keď sme ešte boli študentmi, často sme sa po zlom predstavení vyhovárali na všetko možné. A náš pedagóg Emil Horváth nám na to hovoril: Deti moje, takto nikdy nemyslite. Aj keby tu nebol žiadny režisér, vy musíte svoju postavu zahrať vždy najlepšie, ako môžete. Každý sám. A túto zásadu ctím celý život. Pre herca je dôležité každé stretnutie, každá cesta, všetko, čo prežíva a čo dokáže obetovať, pretože to sa mu potom odrazí v očiach. V nich to vidno a kamera prezradí, keď v nich nie je nič. Keď herec nič nezažil, nemá čo priniesť.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Dostali ste vo filmoch úlohy, kde už ste svoje cestovanie mohli využiť?
„Čo vysielate, to aj priťahujete. A zatiaľ sa mi darí, myslím si, že som dostal postavy, ktoré mali hĺbku. Či to bolo vo filme Rozhovor s nepriateľom, Lietajúci Cyprián alebo teraz Krok do tmy. Keby mi režiséri neverili, neskúsili by to so mnou. Veď cezo mňa sa musia vyjadriť.“

To boli všetko historické postavy. Vyhovuje vám to?
„Históriu mám rád najmä preto, že v nej nachádzam to, čo sa dnes už vytratilo. Dnes je iný životný štýl, iné správanie, iné tresty... Okrem toho, žijeme na starom kontinente a je teda logické, že sa vraciame aj k starším obdobiam. Aj viac takýchto filmov by mohlo byť.“

Nechýbajú nám skôr filmy zo súčasnosti?
„To všetko príde, verím tomu a sám to rád podporím. Divadelné úlohy som už neraz odmietol práve preto, že Moliéra a Shakespeara som sa už nahral dosť. Teraz by som radšej dostal čosi autorské. Ale to sa nevylučuje s tým, že by to mohla byť historická téma. Aj Miloslav Luther nakrútil Krok do tmy ako autorský film.“

SkryťVypnúť reklamu

Ten film rekonštruuje, ako vznikali mechanizmy komunistického režimu, ktorý ešte aj vás zasiahol. Ako veľmi?
„Nie až tak, ako mojich rodičov. Ich to zasiahlo psychicky, fyzicky aj existenčne – ja som zažil prelom, a to môže byť v zásade aj pozitívna skúsenosť. Naučilo ma to vidieť, počúvať, byť pozorný. To som hovoril aj kanadským divákom, že ľudia musia byť vždy ostražití, keďže niektoré hrozby nevymizli. Sami sme najlepším príkladom, Ukrajina je náš priamy sused.“

Takže ste z toho vyšli bez zásadnej deformácie mysle?
„Samozrejme, poznačilo to moju výchovu. Keď sme niekam prišli na návštevu, hovorili sme iba, ďakujem, neprosím si, my už odchádzame. Keď som prišiel do Ameriky, spýtali sa ma, či som hladný. Povedal som, že nie, viac sa ma to v ten deň nespýtali a ja som zostal hladný. Takže na druhý deň som na rovnakú otázku už odpovedal: Samozrejme!“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás vtedy do Ameriky vyhnalo?
„Vďačím za to rodičom. Ja som raz len tak rečnícky prehodil, že by som rád odišiel. Vedeli, že mám problém opustiť kamarátov a že keď mi nekúpia letenku, nikdy to neurobím. A tak mi ju kúpili, hoci bola vtedy drahá, stála ich tuším 60-­tisíc korún.“

Teda ako v tom filme Dobrý Will Hunting, kde chodí chlapík každé ráno po brata do roboty a keďže vie, že ho je v takom zapadákove škoda, zakaždým dúfa, že už nebude doma.
„Presne! Jednému spolužiakovi som vždy hovoril: Ja pôjdem do Ameriky. On sa mi len smial, ale prosím ťa! A raz klopal u nás doma, že nech ide Marko von. Keď mu mama povedala, že som odišiel, pohľad na jeho tvár vraj stál za všetky peniaze.“

igonda2_res.jpg

Aj kameraman Kroku do tmy Igor Luther je veľký svetobežník.
„On je obrovská osobnosť. Kanaďania sa smiali, keď som im rozprával, čo znamenalo nakrúcať s dvomi bratmi, úplne odlišnými. Slavo je precízny analytik, Igor má trochu vlastný svet. Cez deň som musel byť v plnej koncentrácii s jedným, a potom v noci špiritizovať s tým druhým.“

SkryťVypnúť reklamu

Pasuje vaše herectvo k precíznemu režisérovi?
„Najväčšia sila herca je vo flexibilite. V detstve som chcel meniť charaktery, dnes chápem, že sa to nedá. Vždy sa teda snažím nájsť s tým druhým spoločnú reč, lebo viem, že len to ma posunie dopredu. Keď sa ho snažím prijať, dostávam sa do jeho komnát a to je veľká škola. V Lutherovej komnate som našiel obrovskú knižnicu, stačilo len vstúpiť, brať, nasávať. Mnohé veci by som riešil úplne inak ako moja postava a keby mi režisér nevysvetlil jej trasu od A do B, šiel by som si po svojej linke. Ale on mi všetko vysvetlil a mám pocit, že vďaka nemu som prvýkrát v živote zahral komplexnú postavu. Hádzať veci do jednej formy by bola škoda. Veď sa pozrite, akí ľudia teraz prechádzajú okolo nás. Každý už len vyzerá inak. Čo je potom v ich vnútri?“

SkryťVypnúť reklamu

Máte aj vy skúsenosť, že veľkí herci sú skromní?
„Pri nakrúcaní filmu Za nepriateľskou líniou som stretol Gena Hackmana. Iba prišiel, už sa mu ospravedlňovali, že musí čakať hodinu. Žiadny problém, vravel. Dáte si zatiaľ vodu? Nie, ďakujem. Nakoniec musel čakať tri hodiny, ale keď ho zavolali na pľac, odpálil scénu ako sviňa. Na prvú dobrú, na druhú dobrú, poďakoval sa a odišiel.“

Dnes sa vo svete darí seriálom, vy ste vo Francúzsku nakrúcali seriál Bez hraníc. Tie naše nebudú nikdy také dobré?
„Veľa robia peniaze, na nich stroskotajú aj dobré nápady. Príklad: točíme akčnú scénu, má prísť nadupané auto, a objaví sa také, ktoré je rado, že je ešte auto. Režisér chce, aby urobilo dvojitý šmyk, nakoniec je rád, že nabúra aspoň rovno do steny. Oheň má vybuchnúť na desať metrov, a urobí sa také ’puk’. Čo vám mám povedať?“

SkryťVypnúť reklamu

Čo bola pre vás zásadná herecká skúsenosť? Keď ste kde nakrúcali?
„Kráľ zlodejov alebo možno práve tie slovenské filmy. Rozhovor s nepriateľom, Krok do tmy.“

Ten zatiaľ videlo veľmi málo ľudí. Čo robíte, aby vás to neznechutilo?
„Neznechucuje ma to, ale keby som bol producent, asi by som zaplakal.“

Ako herec nezaplačete? Že vás nikto nevidí?
„Divadelníčka Jana Pilatová nám hovorievala, keď videla, ako nacvičujeme: Deti, strašne sa pálite. Rozložte to. A mala pravdu. Nemusím osloviť celé publikum, už keď oslovím jedného, tak som vyhral. Alebo, povedzme, neprehral som. Nezačnem teraz šaškovať a nakrúcať také filmy, pri ktorých sa počíta, že zaberú. Raz za čas sa predsa objavia dobré slovenské filmy ako bola napríklad Šulíkova Záhrada alebo Medená veža.“

SkryťVypnúť reklamu

igonda3_res.jpg

Medenú vežu zvyknete spomínať. Páčia sa vám také archetypálne mužské charaktery? Dnes už nie sú veľmi v móde...
„Ja som napríklad Štefana Kvietika stretol a on bol taký ako v civile. Dnes sa už akoby za taký prejav muži hanbili a herci tiež. V Čechách sa už dokonca presadil taký minimalizmus, že človek musí pomaly zaliezť pod stôl, nech ho radšej ani nevidieť. Musí byť taký civil, že už z neho nejde vôbec nič, ani para. Pozrite sa na americký film. De Nira vidíte hrať, aj keď stojí sto metrov od kamery.“

Sú herci ako Redford alebo Depp, ktorí majú radšej, keď je tých prejavov menej.
„Veď nehovorím, že treba porovnávať výrazové prostriedky, makro­ a mikroprejavy. Dôležité je, aby ste hercovi uverili. Rudolf Hrušínský bol tiež minimalista, veľa nehovoril. Ale keď už niečo povedal, bola to šupa.“

SkryťVypnúť reklamu

Do Montrealu ste leteli len na necelé tri dni. Stála tá dlhá cesta za to?
„To je najmenej, čo som mohol a musel pre tento film urobiť. U nás sa to dosť podceňuje, ale to hneď vidno, ako na divákov zapôsobí, keď im organizátor zahlási: Máme tú česť prijať herca v hlavnej úlohe. Tešili sa z toho, kričali waw! Až som bol prekvapený, koľko otázok po premietaní mali, samé prečo, prečo, prečo? Prišla za mnou aj jedna pani zo Slovenska, čo tu už dvadsať rokov žije. Tak som sa jej syna spýtal: Si teraz hrdý, že si Slovák, nie? A on povedal, že je.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 090
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 567
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 541
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 579
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 945
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 673
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 760
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 588
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 85 623
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 841
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 220
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 204
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 078
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 959
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 445
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 283
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu