SME

Neohúri vás hneď, jej krásu treba hľadať

Obľúbenou stavbou Petra Szalaya je kontroverzná prístavba Slovenskej národnej galérie.

Peter Szalay – teoretik architektúry, pôsobí na oddelení architektúry SAV.Peter Szalay – teoretik architektúry, pôsobí na oddelení architektúry SAV. (Zdroj: FOTO - Archív architektúry ÚSTARCH SAV)

Keď si mal pred desiatimi rokmi vybrať jednu z nadhodených tém na diplomovku, voľba padla na tvorbu jedného z najvýznamnejších slovenských architektov Vladimíra Dedečka.

„Uvedomil som si, že jeho stavby sú veľmi známe a provokatívne. Aj v prvých rokoch 21. storočia boli stále niektorými vnímané ako jazvy na tvári mesta a ako negatívne príklady architektúry,“ hovorí Szalay. Priznáva však, že v tom čase nebol ani on veľmi presvedčený o ich kvalitách.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S Dedečkom sa začal stretávať a postupne prešiel celým jeho dielom – od prvých prác po posledné, až sa napokon stalo to, čo sa mnohým aj dnes bude zdať nepochopiteľné. Tie stavby sa mu začali páčiť. Ba čo viac, keď prišlo na otázku, ktorá stavba je jeho najobľúbenejšou, odpoveď namierila na prístavbu Slovenskej národnej galérie, ktorá dráždi pohľady z oboch brehov Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

„Vyrastal som v Bratislave a dlho pred tým, než som sa začal zaoberať umením a architektúrou, som tú stavbu bral negatívne. Mal som pocit, že je jedna z najhorších, že poškodila nábrežie. Ale postupným bádaním a spoznávaním toho, čo sa dialo vo svete, sa mi otvorili oči a spoznal som jej krásu, ktorá je väčšine ľudí pri letmom pohľade ukrytá.“

Keby sme žili v otvorenom svete, projekt Vladimíra Dedečka by bol v tých najväčších svetových časopisoch. Nestalo sa to. A stavba ani nebola dokončená presne podľa jeho predstáv.

Povedal len slovo

Fakt je, že nejde o architektúru, ktorá by vás ohúrila na prvý pohľad. Ale o také Peter Szalay ani veľmi nestojí.

Dielo, ktoré mám rád

Prístavba Slovenskej národnej galérie

autor: Vladimír Dedeček

  • 70. roky 20. storočia

  • Bratislava

„Mám radšej stavby, ktoré treba skúmať, ku ktorým treba zísť hlbšie. Na tejto si na prvý raz všimnete akurát jej monumentalitu, obrovskú hmotu, ktorú vidno aj z petržalského brehu a ktorá vytŕča do ulice. No keď ju začnete sledovať pozornejšie, všimnete si napríklad materiál – hliníkový obklad, ktorý ešte zvýrazňuje dynamiku jej dlhých línií. Dedeček ho tam nechcel, vlastne s ním vôbec nerátal, to okolnosti ho doviedli k takémuto riešeniu. V konečnom dôsledku sa však nedá povedať, že by tým stavba strácala na hodnote – naopak – ukazuje nám to obdobie, v ktorom vznikala. Príbeh architektúry je vždy napínavý a iba málokedy sa naozaj podarí dokončiť pôvodný návrh,“ hovorí Szalay.

SkryťVypnúť reklamu

Presne to platí i v prípade dostavby SNG. Nielenže neboli použité materiály, ktoré mal Dedeček v pláne, zasiahlo sa i do celkového konceptu. „Pôvodný plán rátal so zbúraním domov zo 40. rokov, ktoré dodnes stoja medzi galériou a hotelom Devín. Tam mal byť hlavný vstup, v ktorom by sa stretávala moderná stavba, administratívna a historická budova Vodných kasární. Domy sa však nezbúrali a utrpel tým celý návrh. Dedeček sa nemohol naplno vyjadriť. Povedal jedno slovo, ale celá veta neodznela,“ hovorí Szalay.

Pôvodný model Prístavby SNG, ktorý rátal so zbúraním bytových domov, ktoré dodnes susedia s galériou. V tom mieste mal byť hlavný vstup. Plán rátal i s depozitom a strešnou galériou pre rozmerné objekty a sochy.

Premostenie bolo z bezpečnostných dôvodov zatvorené ešte v roku 1991. Projekt rekonštrukcie majú na starosti architekti Pavol Paňák a Martin Kusý.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z najlepších

História prístavby SNG však siaha ešte ďalej. Pôvodne totiž Dedeček vyhral súťaž začiatkom 60. rokov s oveľa tradičnejšie pôsobiacou stavbou, ktorá formálne nadväzovala na susediaci hotel. Komisia ho však vyzvala, aby urobil čosi modernejšie. Chceli, aby ukázal historickú budovu vo dvore, no nezatienil popri tom nádvorie. „Dedeček sa dostal pred náročnú úlohu a zvládol ju veľmi moderným spôsobom. Keď sa pozrieme, čo sa v tom období dialo vo svete, jeho návrh bol veľmi aktuálny. Keby sme vtedy žili v otvorenom svete, tak by sa dostal na stránky najväčších svetových časopisov. To sa však nestalo.“

Dnes je Peter Szalay presvedčený, že vonkajšia monumentálna forma nábrežie nenarúša. „Nevytŕča až tak, ako dnes vytŕča napríklad veža Auparku alebo Riverpark. Je súčasťou nábrežia napriek tomu, že je iná, lebo pochádza z inej éry.“

SkryťVypnúť reklamu

Nielen exteriér, ale najmä interiér je to, čo je na premostení výnimočné. „Dedeček dokázal vytvoriť rôznorodý priestor v jednom veľkom, vedel dostať slnko dovnútra spôsobom, ktorý sa podľa mňa vyrovná aj historickým architektúram kostolov, ktoré tiež dokázali výborne pracovať so svetlom a monumentalitou,“ hovorí Szalay. Navyše, pri Dedečkových stavbách je zreteľný autorov rukopis. „V architektúre to nie je také časté ako v maľbe či soche, vyjadrenie architekta podmieňuje funkcia stavby. Dedeček však patrí k tým zopár architektom, ktorých stavby skrátka spoznáte, keď pred nimi stojíte,“ vysvetľuje Szalay.

Všetky zásahy a zmeny, ktoré utrpel pôvodný návrh dostavby SNG vraj Dedečka veľmi trápili. Na mnohé veci nemal dosah. Tam, kde je dnes spomínaný hliníkový obklad, mal byť pôvodne kameň z Francúzska, bol však drahý, a preto začali budovu obkladať sklomozaikou. Robili to v zime a ponáhľali sa, lebo všetko malo byť hotové do osláv Víťazného februára. Mozaika začala opadávať, a preto ju nahradilo najrýchlejšie riešenie – hliníkový obklad. „Dedeček bol nešťastný, že do toho išiel, no myslím, že v konečnom dôsledku bol rád, že mal túto možnosť. Keď ten projekt opisuje, sám vraví, že to bol predsa jeho najlepší. Len škoda, že to tak dopadlo,“ hovorí Szalay.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes je prístavba SNG v havarijnom stave. Je prázdna a zatvorená, roky čakajúca na rekonštrukciu, ktorá by sa mala začať už onedlho.

Víkend
Odoberať tému

Ilustračné foto.

Polícia žiada vodičov, aby využili alternatívne trasy.


TASR
Súvisiace témy: Dielo, ktoré mám rád
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 079
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 633
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 952
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 834
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 235
  6. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 3 225
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 679
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 28 296
  2. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 12 342
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 11 805
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 729
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 700
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 065
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 056
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 446
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu