Underground ako životný postoj

Česká televízia začne v piatok vysielať štyridsaťdielny seriál Fenomén Underground.

Po premiére na stanici ČT art bude seriál reprízovať aj ČT 2.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ ČT)

Unikátny dokumentárny cyklus o ľuďoch, ktorí mali odvahu byť slobodní aj v čase neslobody, komplexne mapuje neoficiány kultúrny prúd s akcentom na jeho podiel pri boji za slobodu a demokraciu.

„Vznik tohto seriálu je okrem iného poslednou službou Ivana Magora Jirousa undergroundu,“ hovorí pre SME režisér Břetislav Rychlík. „Po jeho smrti som napísal rozčúlený list do televízie, kde šesť rokov vyhadzovali seriál z dramaturgických plánov. Asi sa zľakli, že ich bude Magor po smrti chodiť strašiť.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Reč je o štyridsaťdielnom seriáli Fenomén Underground, ktorý začne Česká televízia vysielať tento piatok.
Rychlík ho napísal spolu s Františkom Čuňasom Stárkom a Jiřím Fiedorom a cyklus chce prvýkrát komplexne zdokumentovať undergroundovú kultúru ako jav kultúrno-historický, sociologický i politický.

„Myslím, že to dielo vzniklo skoro päť minút po dvanástej. Po prevrate tu bol celý rad dlhov, ktoré verejnoprávne médiá splácali a nikomu nenapadlo, že 'androš' a jeho história patria k fenoménom, bez ktorých by naša sloboda tiež nemusela byť. Respektíve ona by bola, ale nemala by také korenie divokej, slobodomyselnej a drsnej mládeže.“

sm-0910-017-androsi.rw_res.jpg

Žiadne historky máničiek

Okrem Rychlíka a Fiedora sa na seriáli režijne podieľali aj Jana Chytilová a Václav Křístek. „Každý si písal scenár sám, ja som na začiatku veľa konzultoval s Martinom Machovcom, historikom undergroundu, a spisovateľom Janom Pelcom, aby to neboli historky starých zbrojnošov, v tomto prípade už oplešatených či mŕtvych máničiek, ale silné ľudské príbehy zasadené do kontextu doby,“ hovorí Rychlík.

Fenomén Underground preňho znamenal aj napriek tomu, že sa tejto problematike dlhodobo venuje, tri roky intenzívnej archeologickej práce. Nie však nad vykopávkami minulých rokov, ale nad živým a trvalým svedectvom pre budúcnosť o živote jednej subkultúry. „O fenoméne, ktorý nastavil svojou túžbou po slobodnom živote také silné zrkadlo komunistickej totalite, že musela jeho sympatizantov väzniť, terorizovať a vyháňať do exilu, až sám ten režim, postavený na násilí, musel vyčerpaním padnúť.“

sm-0910-017-tvorcovia.rw_res.jpeg

Z nakrúcania na Hrádečku: zľava editorka diela Václava Havla Anna Freimanová, režisér Andrej Krob, ktorý v Divadle na tahu inscenoval počas normalizácie Havlove hry, spoluautor a režisér seriálu Břetislav Rychlík a kameraman Richard Krivda. FOTO - BOHDAN HOLOMÍČEK

Divoký východ

Celý cyklus je členený do siedmich sérií (korene undergroundu, kapely, osobnosti, vzťah k Charte 77, komunity, exil a ďalšie), v jednej z nich, venovanej regiónom, sú aj dva diely o dianí na Slovensku nazvané Nad Tatrou sa blýska a Divoký východ.

„Zaradenie a realizácia slovenských dielov boli mojím nápadom i osobnou potrebou, nakoniec Gusto Dobrovodský bol kamarát, s ktorým som chodil na legendárne Brízgalky, a môj dlhoročný brniansky herecký kolega a priateľ Jano Sedal je zasa slovenským vlasáčským výsadkom v českom undergounde. A neuveriteľne skvelí ľudia boli aj v Košiciach,“ dodáva Břetislav Rychlík.

Neprajníci sa už ozývajú

Viacero kľúčových postáv českých dejín, ktoré boli s undergroundom bytostne späté alebo sa podieľali na jeho činnosti, už nežije, niektorí z nich sú po ťažkých chorobách.

Podľa Rychlíka práve tvorba dielov o mŕtvych priateľoch bola najťažšia, hoci on, našťastie, si dlhé roky súkromne nakrúcal Jirousa, takže mal o ňom mnoho zaujímavého materiálu.

„U farára a pesničkára Sváťu Karáska, ktorý je po mŕtvici a veľa nehovorí, som si vymyslel koncept, že sme obchádzali miesta jeho životného príbehu a ľudia, ktorí to prežili s ním, rozprávali i ohovárali ho v jeho prítomnosti. A on robil len áno, áno, áno alebo nieee, tak to nebolo.“

Fenomén Underground vznikal v autentickom prostredí žijúcich aktérov, na festivaloch, v komunitách a na rôznych akciách, pričom tvorcovia využívali aj amatérske i oficiálne filmové materiály vrátane dobových propagandistických filmov či dokumentov vtedajšej Štátnej bezpečnosti.

„Záujem ľudí pomáhať nám bol úžasný, no ako to už v Česku býva, už teraz, keď ešte nikto seriál nevidel, sa ozývajú hlasy, ktoré celú prácu napádajú. Vrchol predstavila istá známa kunsthistorička, ktorá hovorí o sebamuzeizácii undergroundu,“ hovorí Rychlík.

„To je diskvalifikácia odboru, veď existuje dokument ako svedectvo a služba téme. Idiocia typu, že keď sa underground nafilmuje, nie je už undergroundom, svedčí o komplexoch. Underground je životný postoj, to nezmizne ani v časoch všemožných adorácií pseudoosobností či nakrúcaní na telefón. My skauti máme heslo: Skautom raz, skautom navždy... To platí aj pre 'androšov'.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 175
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 14 616
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 705
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 13 201
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 643
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 296
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 057
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 311
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 399

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Nemusí to vyzerať ako brexit

Odísť z Únie sa dá aj nenápadne. Ako v krajinách Visegrádu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Mala by nás misia z Bruselu urážať?

Keby nebolo zanedbaného Maďarska, okolo našich pomerov by nik nesnoril.

Neprehliadnite tiež

Šéfka Bielej noci: Niečím prebijeme aj New York

Na Slovensku sú ľudia podľa umelcov zvedavejší ako v Paríži.

Anketa Český slávik sa tento rok pre systém hlasovania konať nebude

Organizátori pracujú na novom projekte ankety.