SME

GUnaGU - slovenský Monty Python či skôr Semafor?

Na inscenáciu English Is Easy, Csaba Is Dead sa v podzemnom bratislavskom divadle stálo v päťdesiatmetrovom rade, priekupníci ponúkali lístky za päťnásobnú cenu a pri pokladnici musela strážiť mestská polícia. Krstný list neskoršieho jojkárskeho sitkomu M

Viliam Klimáček a Peter Batthyany v komédii English Is Easy, Csaba Is Dead, z ktorej sa neskôr vyvinul známy sitkom TV Joj Mafstory.Viliam Klimáček a Peter Batthyany v komédii English Is Easy, Csaba Is Dead, z ktorej sa neskôr vyvinul známy sitkom TV Joj Mafstory. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Na inscenáciu English is Easy, Csaba Is Dead sa v podzemnom bratislavskom divadle stálo v päťdesiatmetrovom rade, priekupníci ponúkali lístky za päťnásobnú cenu a pri pokladnici musela strážiť mestská polícia. Krstný list neskoršieho jojkárskeho sitkomu Mafstory vypísalo divadlo GUnaGU.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

GUnaGU má svoje sídlo v podzemnom priestore F7 na Františkánskom námestí v centre Bratislavy, kam sa presťahovalo z vedľajšieho dvora od Čierneho Havrana.

Viktor Horján, jeden z tých, ktorí sa podieľajú na jeho súčasnej podobe, charakterizoval humor tohto divadla ako absurdno-intelektuálny situačný. V GUnaGU vraj zotrváva preto, lebo v ňom našiel odpoveď na základnú divadelnú otázku byť či nebyť.

SkryťVypnúť reklamu

„Naše divadlo je autorské a ako jedno z mála rieši veľmi aktuálne spoločenské javy, ba ukazuje aj originálne riešenia problémov. Sme tu veľmi šťastní, lebo hráme spôsobom, akým chceme hrať, o témach, ktoré chceme riešiť,“ dodáva.

Podľa neho kolektív tohto divadla veľmi rýchlo vypudí človeka, ktorý doň nepatrí, preto divák cíti jednotnosť. Istá súdržnosť preniká z malého javiska do hľadiska. „Snažíme sa hrať veľmi autenticky, hoci je forma veľmi štylizovaná. Diváci nás majú radi, lebo im doslova dýchame na krk. Preto musím používať oveľa viac parfumov ako moji kolegovia v iných väčších divadlách,“ smeje sa.

Horján účinkuje aj v najnovšej komédii z blízkej budúcnosti, ktorú napísal a režíroval principál divadla Viliam Klimáček. Volá sa Underground s podtitulom Historky z bratislavského metra. Jeho plagát paroduje schému londýnskeho metra, ibaže jeho zastávkami sú Pervitínová, Trieda relatívnej slobody či Slovenského nadnárodného povstania.

SkryťVypnúť reklamu

Je to jedna z tých hier, v ktorej sa „normálnych“ postáv pomaly ani nedočkáte, keďže v nej hrajú nielen mačky či potkany, ale aj očná šošovka. Prvýkrát v GUnaGU hosťuje Aniko Vargová z legendárneho budapeštianskeho divadla Bárka.

Ako vzniklo divadlo, ktoré v týchto dňoch oslavuje už svoje tridsiate narodeniny?

Na počiatku boli V+W

Medik Viliam Klimáček a matematik Ivan Mizera, ktorí dovtedy hrávali každý v inom študentskom divadle - jeden v Pegasníku, druhý v Íveroch – sa v roku 1985 dohodli, že spolu urobia hru podľa Voskovca a Wericha, ktorých obaja obdivovali.

„Brilantné dialógy, skvelé piesne, neúcta k autoritám, kritika doby, výsmech z „hovadna“ - kam okrem socialistického realizmu radím aj dnešný nacionalizmus či telenovely - to všetko už oni riešili v tridsiatych rokoch minulého storočia,“ pripomína Klimáček.

SkryťVypnúť reklamu

Pre ich generáciu neznamenalo V+W značku auta. „Boli to rešpektovaní umelci a úspešní podnikatelia, ideálne spojili biznis s umením, čo sa podarí len málokomu. Nakrúcali filmy, nahrávali platne, vydávali časopis, mali päťstomiestne divadlo v paláci U Nováků, pár krokov od Václaváku, hrali denne a v nedeľu dokonca dvakrát, robili aktuálne politické hry, zbožňovali ich slobodní ľudia a nenávideli fašisti, pred ktorými museli nakoniec ujsť do USA,“ hovorí Klimáček o fenomenálnej dvojici, ktorej ako poctu venovali parafrázu ich prvej hry Vest pocket revue, samozrejme, s inými témami a kontextom.

„Snažili sme sa vcítiť, čomu by sa asi smiali oni, čo by ich štvalo a čo by naopak malo pre nich váhu, keby boli v roku 1985 mladí. Familiárne sme hru nazvali Vestpoketka.“ Účinkovala v nej aj Mizerova neskoršia manželka Zuzana Benešová.

SkryťVypnúť reklamu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G3GZC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 672
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 298
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 636
  4. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 4 274
  5. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 3 595
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 3 051
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 045
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 441
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 29 147
  2. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 26 719
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 615
  4. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 9 359
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 603
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 877
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 5 795
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 349
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu