SME

Filmár? To je dnes niečo ako kozmonaut

Keď nakrútite niečo dobré, nemusíte si vedieť vymieňať vizitky, tvrdí Peter Kerekes.

Z filmu Ako sa varili dejiny.Z filmu Ako sa varili dejiny. (Zdroj: FILMTOPIA)

Režisér PETER KEREKES prišiel na festival do San Sebastiana, kde ho pozvali ako jedného z najväčších talentov stredoeurópskej kinematografie a uviedli jeho film Ako sa varia dejiny. On už však chystá novinku o kozmonautoch – náhradníkoch, ku ktorému ho priviedla smola na festivale v Cannes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku sa vraj režiséri navzájom nestimulujú, hovorí Matthieu Darras, ktorý tu v San Sebastiane zostavil prehliadku Prísľuby z Východu. Súhlasíte s ním?

„Súhlasím. Dávno som u nás nezažil ideologickú alebo estetickú hádku o filme, pohádať sa vieme akurát o audiovizuálnom fonde. Navzájom si prajeme, pomáhame si a posúvame kontakty na dôležitých ľudí vonku, čo je v čase všadeprítomných konkurenčných bojov vzácne. Na druhej strane, brzdí nás to v poriadnych, naštvaných výmenách názorov.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo, nestretávate sa po krčmách a baroch?

„Nie. Nemáme na to ani potrebnú atmosféru. Na Slovensku žijeme v akomsi súznení, prikyvovaní, všetci sa chceme kamarátiť. Ale debatovať môžeme, len keď veci správne pomenujeme. Keď kolegovi povieme, že to, čo teraz nakrúca on, nakrúcali bratia Dardennovci už pred desiatimi rokmi.“

Vy sa napríklad prečo nehádate?

„Neviem, asi som srab. Ale poviem jeden príklad: Poviedkový film Slovensko 2.0. Tiež som sa na ňom podieľal, tak hádam môžem kritizovať. Vytvorilo ho desať režisérov a tým ich dielam chýbala odvaha. Každý spravil akoby kópiu samého seba, to, čo už si stokrát odskúšal. Rudavský je Rudavský, Liová je Liová, film Martina Šulíka vyzerá, ako keby študent VŠMU dostal zadanie nakrútiť Martina Šulíka. To je predsa zbytočná...“

SkryťVypnúť reklamu

Opatrnosť?

„Vidíte, aj ja sa bojím teraz povedať, že je to zbabelosť. Nie opatrnosť. Zároveň je to aj prejav istej kolegiality, že nechcem nikomu ubližovať. Viem, koľko je za každým filmom práce a držal som im palce. Napokon, každý úspech môjho kolegu v zahraničí pomáha aj mojim filmom. Bolo napríklad veľmi príjemné viezť sa na vlne úspechu Juraja Lehotského, jeho Slepých lások. Keď som na nejakej festivalovej párty povedal, že aj ja som z tej istej krajiny ako on, mal som malé plus pri víne.“

Načítavam video...

Slovenská filmová a televízna akadémia nedávno ohlásila národnú nomináciu na Oscara. Vybrala Krok do tmy, hoci medzi kandidátmi boli aj vaši Zamatoví teroristi, ktorí mali úspech aj v zahraničí. Stojí vám to za nejakú debatu?

„Nie, toto pre mňa nikdy nebola téma. Viem, že by sme sa s teroristami nemali šancu dostať ani do užšej nominácie.“

SkryťVypnúť reklamu

Ani prezentáciu?

„Nie. Keby som bol Francúz a bola by to francúzska nominácia, asi by som bol naštvaný. Ale takto naozaj nie som.“

A keď sa ukážete na festivale – ako s Teroristami v Berlíne alebo s filmom Ako sa varia dejiny teraz v San Sebastiane, to prezentácia je?

„Samozrejme, lebo to je čosi iné. Dostať sa na najväčšie festivaly nie je jednoduché, tam komisia vyberá z tisícok filmov. A keď potom môžete vyrobiť DVD s berlínskym mackom na obale, pre ľudí je to už nejaký signál. Samozrejme, aj tieto festivaly sa môžu mýliť a vybrať občas zlý film – a možno, že tým omylom boli akurát naši Zamatoví teroristi. Normálne sa to však považuje za punc kvality.“

Načítavam video...

S filmom Ako sa varia dejiny ste sa dostali do užšieho výberu v Cannes. Aj to sa dá považovať za úspech, že ste tam takmer boli?

SkryťVypnúť reklamu

„Tam sa príliš dokumenty nepremietajú a viem, že v ten rok tam bolo Peklo Henri-Georgesa Clouzeta. To je krásny film o tom, ako Clouzet nakrúcal film o vášni s Romy Schneiderovou. Naozaj krásny. My sme boli síce na shortliste, ale na to sa ma nikto nikdy pýtať nebude. A keby som niekomu hovoril, že som sa skoro dostal do Cannes, bol by som za idiota. Veď preto aj robím teraz film o druhých kozmonautoch.“

Druhí kozmonauti, to sú náhradníci?

„Viete, vtedy sme zažili neuveriteľné vypätie. Počas troch týždňov chodili každú chvíľu esemesky z výberovej komisie, že ešte počkajte, ešte počkajte. Šialené. A nakoniec povedali, že nie. Do Cannes som však šiel na akciu Producers on the Move, kde vyberajú producentov do 35 rokov, ktorí majú za sebou aspoň jeden celovečerný film. Tam sa potom museli všetci predstaviť a ja som počúval, aké všelijaké úspechy tí moji kolegovia majú. Jedna producentka z Nemecka už mala napríklad oscarový film. Ja som šiel takmer posledný a tak som povedal: Mal som tu mať v súťaži film, ale nemám a cítim sa trápne, ako taký druhý kozmonaut, čo sa nakoniec do vesmíru nedostal. V tej chvíli sa celá sála rozosmiala - tak som akosi intuitívne pokračoval a povedal, že o tom bude môj ďalší film. Nebola to pravda, ale oni sa začali vypytovať, tak som ho na mieste celý vymyslel. A aj som rovno našiel írskeho koproducenta.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stalo?

„Bude to strašne drahé. Chceme nakrúcať v USA aj v ruskom Hviezdnom mestečku, kde sa kozmonauti chystajú na let. A tam, kamkoľvek sa pohnete, musíte platiť. Rád by som sa napríklad rozprával s Kennethom Mattinglym, ktorý bol náhradníkom pri lete Appolo 13. To bol ten let, čo sa skoro nevrátil z Mesiaca, pretože sa im pri štarte poškodil modul. Na Mesiaci nepristáli, len sa priblížili a vracali sa naspäť na Zem. Medzitým museli chybu opraviť a Mattingly bol tou spojkou, hovoril s inžiniermi NASA a kolegami v rakete. Jeho agent však za ten rozhovor od nás chce štyridsaťtisíc dolárov.“

On má agenta?

„Všetci majú, aj tí neúspešní. Majú príbehy, tak ich predávajú. Mattingly sa preslávil už len tou komunikáciou. A neskôr sa aj dostal do vesmíru, ale to bolo vtedy, keď Američania vypúšťali utajovanú družicu, takže sa o tom nikto nedozvedel. Rád by som sa s ním stretol, ale neviem si predstaviť, že pôjdem na Audiovizuálny fond a v projekte budem mať položku: Jednodňový rozhovor - 40-tisíc dolárov.“

SkryťVypnúť reklamu

Majú niečo títo druhí kozmonauti spoločné?

„Vyberal som ich tak, aby bol každý iný. Keď som nakrúcal Ako sa varia dejiny, stretával som rôznych kuchárov a porovnával, ako kto bojuje, alebo sa nechá zomlieť mašinériou. Tento film zas bude o tom, ako sa človek vyrovnáva s neúspechom. A tiež o tom, čo je vlastne v živote dôležité. Aj medzi filmármi sú predsa takí, čo nikdy žiadnu veľkú cenu nedostali, a pritom svojimi filmami ovplyvnili celé generácie.“

Ako sa vy vyrovnávate s neúspechom? Ako znášate, keď nevyhráte?

„Strašne zle. Film Ako sa varia dejiny mal svetovú premiéru v Nyone a toľko tam o nás písali, že som si myslel, že to máme vo vrecku. Nakoniec nám však nedali ani čestné uznanie a mňa prepadla depka. Naopak, keď sme s kolegami Ivanom Ostrochovským a Pavlom Pekarčíkom dokončovali Zamatových teroristov, mojou jedinou ambíciou bolo, aby mal ten film záverečné titulky. Viac režisérov, špecifickí protagonisti - bolo to nesmierne ťažké nakrúcanie. A nakoniec sme vyhrali cenu kritiky v Karlových Varoch. A potom aj cenu divákov na Berlinale, kam sme sa ani nehlásili, sami nás oslovili.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo by teda mal mať režisér okrem dobrého filmu a nadhľadu, keď ide na svetový festival?

„Žiadalo by sa asi povedať, že by mali vedieť komunikovať, nadviazať small talk, vedieť sa presadiť... Nič z toho neplatí. Režisér môže byť aj balík, čo sa nevie prihovoriť a ticho sedí v kúte. Ak nakrúti výnimočný film, ľudia si ho už nájdu. Tie komunikačné poučky patria skôr producentom, distributérom, diplomatom. Oni musia mať vizitky zastrčené v plavkách, keby náhodou plávali v mori a niekoho stretli, aby si ich mohli vymeniť.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 78 744
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 399
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 112
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 974
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 222
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 205
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 289
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 629
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 561
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 51 466
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 203
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 350
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 956
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 666
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 9 925
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Tupou Ceruzou: Businessman
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu