Jan Šerých patrí k českým konceptuálnym maliarom. Na prelome tisícročia, v rokoch 1996 – 2002, bol členom štvorčlennej umeleckej skupiny Bezhlavý jazdec, ktorú tvoril spolu so svojimi spolužiakmi, kamarátmi, po rozpade zoskupenia významnými sólovýtvarníkmi Josefom Bolfom, Tomášom Vaněkom a Janom Mančuškom.
Šerých využíva v tvorbe geometrické formy a znaky, text alebo náhodné algoritmy. Dnešný obraz Zrcadlo je súčasťou rovnomennej série – názov vychádza z termínu, ktorý sa používa v grafickom dizajne alebo pri sadzbe a označuje sadzobný obrázok na stránke. Zároveň funguje aj v pôvodnom zmysle slova. Šerých tu pracuje s vybranými, abecedne radenými odkazmi, ktoré – ako opisuje – pred časom našiel na nejakom kváziumeleckom webe, ktorý dnes ponúka už celkom iný obsah.
„Jednotlivé výrazy citované na plátne všeobecne súvisia s mojou vlastnou umeleckou praxou, ale tiež s kontextom, ktorý vznikol v rámci týchto konkrétnych obrazov, ako je napríklad abecedné radenie, archív, geometria, zoznam, monochróm a podobne,“ hovorí výtvarník. Skrátka, dielo je napriek chladnej a odosobnenej vizuálnej forme nabité osobným obsahom.
Kurátor Ondřej Chrobák píše, že formálne postupy využíva Šerých vždy na vyjadrenie subjektívnych stavov: „Aplikovaná abstrakcia, hra, náhoda, pravidlá alebo text sa v jeho prípade vždy vzťahujú a odkazujú ku konkrétnym sociálnym situáciám.“ Napokon, v prísnej a presnej forme diela sa zrkadlí osoba autora aj tým, že si výsledok vlastnoručne odmaľoval.
Dielo: Jan Šerých: Zrcadlo, 2013, akryl na plátne, 120 x 120 cm
Výstava: Jan ŠERÝCH, Theory of relativity 1, SODA gallery, Školská, Bratislava, 26. september 2014 – 14. november 2014