Britská herečka na prahu sedemdesiatky rozpáli mužov aj za sporákom.
Môžem vám urobiť omeletu? Opýtal sa Hassan, mladý indický kuchár. Madam Mallory nezostávalo nič iné, iba súhlasiť. Kvalitou obyčajnej omelety testovala neskúsených kuchárov, čo chceli získať prax v jej luxusnej reštaurácii na francúzskom vidieku. Neraz tu pohostila aj samotného francúzskeho prezidenta. Už tridsať rokov sa pýšila michelinskou hviezdou, ďalšia však bola stále v nedohľadne. Miesto šéfkuchára sa u nej práve uvoľnilo. Po tom, čo pár krokov cez cestu otvorila rodina indických prisťahovalcov svoju exotickú kuchyňu, ho sama vyhodila – nezvládol boj o klientelu. Keď sa v jej vlastnej kuchyni začala cez okno šíriť vôňa karí, mala sto chutí kričať: Francúzsko Francúzom! Keď však jedného dňa ochutnala omeletu podľa Hassanovho receptu, jej ston po prvom hlte prezradil, že má pred sebou talent, ktorý jej ďalšie hviezdičky gastronomickej kvality môže zaručiť. V tejto metafore erotickej scény si Helen Mirren postavu tvrdohlavej majiteľky reštaurácie v novom filme Lassa Hallströma vychutnala ako to najjemnejšie crème brûlée. Nikdy o tom vraj takto nerozmýšľala, ale hovorí, že áno, je to pravda. Vtedy medzi madam Mallory a Hassanom preskočila iskra. A tú chvíľu miluje.
Madam Mallory (Helen Mirren, Láska na kari), varí omeletu podľa receptu mladého indického
kuchára (Manish Dayal). Ochutnávka spôsobí prelom v jej živote. Foto - DreamWorks Studios
Hriešny konzum
Nový film švédskeho režiséra s trochu pripečeným slovenským názvom Láska na karí, ktorý práve dávajú v našich kinách, kritika rozniesla v zuboch. Nečudo – na čarovnom francúzskom vidieku nakrútil gurmánsku rozprávku v opare ružovej romantiky s rozťahaným happyendom. Režisér legendárnej Čokolády iste vie, čo s ľuďmi robí sladké, no v tomto prípade to s požehnaním americkej produkcie prehnal. Výkon Helen Mirren však opäť nemožno prehliadnuť. Aj v ľahkom žánri dokáže odhaliť príťažlivosť chladnej elegancie, silu osobnosti, duchaplný zmysel pre formu a ani na prahu sedemdesiatky nehynúci sexepíl.
K téme hriešneho konzumu sa z celkom inej strany priblížila pred 25 rokmi, keď účinkovala vo vynikajúcej hororovej dráme Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec. Britský režisér Peter Greenaway situoval dekadentný príbeh o sexe, túžbe, obžerstve a vražde, fascinujúci filmovou rečou, výtvarným aj hudobným spracovaním, do luxusnej reštaurácie. Helen v úlohe manželky potvrdila svoje herecké kvality, ale aj fakt, že jej nahota vo filme ani v zrelom veku nerobí problémy. Práve naopak – sama tvrdí, že s pribúdaním rokov je nakrúcanie nahých scén oslobodzujúcejšie, pretože hovoria viac o úlohe než o tom, čo si myslí mužské publikum. Vďaka legendárnej scéne v mäsovom mraziacom boxe sa neskôr zoznámila s Charlesom Bukowským a stala sa tak posledným človekom, s ktorým si slávny spisovateľ „zažúroval“.
Kuchár, zlodej, jeho žena a jej milenec. Hororová tvár gastronómie.
Foto - Čsfd