FINALISTI CENY OSKÁRA ČEPANA 2014

Menej bilbordov, viac umenia

Finalista ceny pre mladých umelcov Martin Kochan sa obáva, že ďalšie generácie zdedia iba reklamy.

Martin Kochan je absolvent Pedagogickej fakulty na Trnavskej univerzite a Ateliéru figuratívneho sochárstva na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne. Finalistami Ceny Oskára Čepana sú okrem neho Jana Kapelová, Jaroslav Kyša a Matěj Smetana. Víťaza(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Predstavujeme ďalšieho z finalistov Ceny Oskára Čepana – Martina Kochana, ktorého fascinuje napríklad aj zatepľovanie panelákov.

Má rád humor aj banality a nevýhodám dáva pozíciu predností. Spája to všetko dohromady a niekedy to vyzerá, že sa len tak baví a popri tom baví aj ostatných. Nielen v galérii, ale najmä na uliciach, na sídliskách aj na Facebooku.

V skutočnosti to má Martin Kochan, finalista Ceny Oskára Čepana, veľmi dobre premyslené a aj humor používa najmä ako jeden z nástrojov, ako „čosi povedať a nezblázniť sa z toho“.

„Dnes je už predsa smiešne, ak nejaký sochár robí zo svojej sochy niečo božské, nedotknuteľné. Ale napokon – to, čo ja nazývam sochou, vôbec nemusí byť to tradičné – z masy vytesané teleso. Môže to byť aj samolepka. Na mieste, kam ju nalepím, však musí dávať význam,“ hovorí.

Pozrite si videoprofil Martina Kochana na Artyčok.TV ››

zastavka_r3713_res.jpg

Zateplenie zastávky (2014) – Martin Kochan v rámci projektu Stops zateplil jednu zo zastávok MHD v Bratislave. Cynicky reaguje na zmysel platenej práce vytvorením nezmyselnej nadpráce a zároveň odhaľuje bežne skrytú „maľbu“ vytvorenú lepením izolačného materiálu.

Panelákové dieťa

Fakty
Cena Oskára Čepana
2014
  • ocenenie pre mladých umelcov do 35 rokov, ktoré u nás v rôznych podobách funguje od roku 1996
  • finalistami aktuálneho ročníka sú: Jana Kapelová, Jaroslav Kyša, Martin Kochan a Matěj Smetana,
  • inalisti sa predstavia spoločnou výstavou v žilinskej Novej synagóge 16. októbra,
  • víťaza sa dozvieme na slávnostnom ceremoniáli 24. októbra.
  • www.oskarcepan.sk

Žiadna zázračná formulka na úspešné dielo však podľa neho neexistuje. „Umelec musí mať čo najširší prehľad nielen v umení, ale aj v politike, sociológii či filozofii a musí vedieť dávať veci do súvislostí,“ hovorí Kochan. „Jeho dielo nemusí byť originálne ani príliš prešpekulované, nemala by mu však chýbať energia autora, ktorý ho vytvoril.“

Aj preto sa venuje veciam, ktoré ho zaujímajú a ktoré sa ho bezprostredne dotýkajú – napríklad panelákom. Od detstva žije na trnavskom sídlisku a hoci sa tam kedysi nerád vracal, lebo výhľad z detskej izby nestál za veľa, nepovažuje to za traumu, skôr naopak.

„Často čerpám z paradoxov – niečo obdivujem a zároveň to neznášam. Viac ako vyhranený názor však u mňa napokon víťazí poetika samotného problému,“ hovorí.nielen v umení, ale aj v politike, sociológii či filozofii a musí vedieť dávať veci do súvislostí,“ hovorí Kochan. „Jeho dielo nemusí byť originálne ani príliš prešpekulované, nemala by mu však chýbať energia autora, ktorý ho vytvoril.“

S panelákmi, pochopiteľne, súvisí aj téma zatepľovania, ktorá ho fascinuje, nedávno dokonca zateplil zastávku električky. „Niektorí umelci zatepľovaním opovrhujú, ale mne sa zdá, že je to super, že toto je tá prvá skutočná avantgarda, čo sem prišla – stačí sa pozrieť na tú geometriu a farby – toto treba fotiť a dávať do katalógov ako súčasnú maľbu,“ hovorí s ironickým úsmevom.

zateplovanie_0_res.jpg

Zatepľovanie očami Martina Kochana. Pozrite si reportáž z výstavy v Žiline>>

zateplovanie1_res.jpg

Do ulíc

O trochu vážnejší je vtedy, keď rozpráva o verejnom priestore, kde by podľa neho malo byť vidno to najlepšie, čo dnes vzniká vrátane umenia. „Každá éra vytvorila identitu ulice, ibaže to, čo sa objavuje u nás vo verejnom priestore po roku 1989, sú najmä politici a reklamy. Umelci ostali segregovaní ako nejaká neprispôsobivá vrstva vnútri galérií. Páčilo by sa mi, keby bolo v uliciach viac umenia a menej bilbordov, keby mali ďalšie generácie čo zdediť,“ hovorí Kochan.

Dôvodom, že sa tak nedeje, je podľa neho najmä fakt, že „vizuálny majetok“ dneška nevytvárajú elity, že tých skutočne dôležitých ľudí v uliciach nevidno. „To je hlavná téma, s ktorou pracujem. Mám totiž pocit, že nevytvárame vlastnú vizualitu, ale dovážame ju. Rovnako, ako dovážame predžuté politické systémy, riešenia a nesnažíme sa pátrať po vlastnej definícii pravdy a slobody.“

antimonument_r5803_res.jpg

Antimonument – reakcia na nový pamätník, ktorý pribudol v centre Trnavy. Čítajte viac >>

antimonument_2_r9349_res.jpg

Sloboda v koši

Práve so slobodou pracuje aj azda najznámejší smetný kôš na Slovensku – Horiaci smetiak – monument slobody, ktorý Kochan urobil pred dvoma rokmi pre košickú Bielu noc. Ľudia mohli klasický plechový smetiak na kolieskach, z ktorého vychádza svietidlo v podobe ohňa ako zo Sochy slobody, odtiahnuť, kam chceli.

„Horiaci smetiak je znakom rebélie, slúži ako barikáda počas demonštrácií,“ hovorí autor. V tomto prípade sa z neho stal flexibilný monument, ktorý môže symbolizovať tichý vzdor, ale zároveň aj kritiku sveta zameraného na spotrebu a konzum.

„Každým dielom otváram špecifický problém, ale dôležité je, aby dielo dokázalo hovoriť aj o širších súvislostiach a malo viac významových rovín,“ hovorí Kochan.

Priznáva, že jeho dielam sa dá ťažko dať jedna nálepka. „Časť mojej tvorby je analytická, koncepčná, druhá časť je freestylová, uvoľnená – je rozbitá a bastardná. Môj pohľad na výtvarné umenie je v rovine hľadania pravdy. Keď pracujem, zažívam pocit absolútnej slobody – je to pre mňa moment, keď sa začína život, adrenalín, zábava, keď cítim nadhľad nad vecami – keď prestanem vnímať seba a ostatných, ale stávam sa súčasťou problému, ktorý riešim.“

smetiak_res.jpg

Horiaci smetiak - monument slobody.

horiaci_smetiak_12_res.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  7. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 12 226
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 9 616
  3. Najkrajšie americké národné parky 9 306
  4. Vizuálny smog je problém 3 239
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 971
  6. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 2 893
  7. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 377
  8. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 113
  9. Keď Slováci krotia morský vietor 2 065
  10. Križovatka si vyžiada rozsiahlu odstávku teplej úžitkovej vody 1 341

Hlavné správy zo Sme.sk

DNES PÍŠE MATIA LENICKÁ

Nedráždite bieleho muža

Vyrúbali mu višňový sad.

PLUS

Ako sa veľký mafián a narkoman na dobré obrátil

V rodnom Šamoríne sa ho báli. Dnes prednáša väzňom.

Neprehliadnite tiež

Arethu Franklinovú pochovajú 31. augusta v Detroite

Speváčka zomrela vo veku 76 rokov na rakovinu pankreasu.

Čo by bolo so Slovenskom, keby Hitler vyhral? Nová výstava hľadá v ťažkej téme humor

V bratislavskej Kunsthalle je vynaliezavá výstava Orly a holubice.

Katarína Bajcurová: Ak si dobre spomínam, Biľak a Fulla si tykali

Nebol by umelcom, keby nemal veľké ego. Kurátorka výstavy Filla-Fulla odhaľuje dve tváre československého umenia.