FINALISTI CENY OSKÁRA ČEPANA 2014

Menej bilbordov, viac umenia

Finalista ceny pre mladých umelcov Martin Kochan sa obáva, že ďalšie generácie zdedia iba reklamy.

Martin Kochan je absolvent Pedagogickej fakulty na Trnavskej univerzite a Ateliéru figuratívneho sochárstva na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne. Finalistami Ceny Oskára Čepana sú okrem neho Jana Kapelová, Jaroslav Kyša a Matěj Smetana. Víťaza(Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Predstavujeme ďalšieho z finalistov Ceny Oskára Čepana – Martina Kochana, ktorého fascinuje napríklad aj zatepľovanie panelákov.

Má rád humor aj banality a nevýhodám dáva pozíciu predností. Spája to všetko dohromady a niekedy to vyzerá, že sa len tak baví a popri tom baví aj ostatných. Nielen v galérii, ale najmä na uliciach, na sídliskách aj na Facebooku.

V skutočnosti to má Martin Kochan, finalista Ceny Oskára Čepana, veľmi dobre premyslené a aj humor používa najmä ako jeden z nástrojov, ako „čosi povedať a nezblázniť sa z toho“.

„Dnes je už predsa smiešne, ak nejaký sochár robí zo svojej sochy niečo božské, nedotknuteľné. Ale napokon – to, čo ja nazývam sochou, vôbec nemusí byť to tradičné – z masy vytesané teleso. Môže to byť aj samolepka. Na mieste, kam ju nalepím, však musí dávať význam,“ hovorí.

Pozrite si videoprofil Martina Kochana na Artyčok.TV ››

zastavka_r3713_res.jpg

Zateplenie zastávky (2014) – Martin Kochan v rámci projektu Stops zateplil jednu zo zastávok MHD v Bratislave. Cynicky reaguje na zmysel platenej práce vytvorením nezmyselnej nadpráce a zároveň odhaľuje bežne skrytú „maľbu“ vytvorenú lepením izolačného materiálu.

Panelákové dieťa

Fakty
Cena Oskára Čepana
2014
  • ocenenie pre mladých umelcov do 35 rokov, ktoré u nás v rôznych podobách funguje od roku 1996
  • finalistami aktuálneho ročníka sú: Jana Kapelová, Jaroslav Kyša, Martin Kochan a Matěj Smetana,
  • inalisti sa predstavia spoločnou výstavou v žilinskej Novej synagóge 16. októbra,
  • víťaza sa dozvieme na slávnostnom ceremoniáli 24. októbra.
  • www.oskarcepan.sk

Žiadna zázračná formulka na úspešné dielo však podľa neho neexistuje. „Umelec musí mať čo najširší prehľad nielen v umení, ale aj v politike, sociológii či filozofii a musí vedieť dávať veci do súvislostí,“ hovorí Kochan. „Jeho dielo nemusí byť originálne ani príliš prešpekulované, nemala by mu však chýbať energia autora, ktorý ho vytvoril.“

Aj preto sa venuje veciam, ktoré ho zaujímajú a ktoré sa ho bezprostredne dotýkajú – napríklad panelákom. Od detstva žije na trnavskom sídlisku a hoci sa tam kedysi nerád vracal, lebo výhľad z detskej izby nestál za veľa, nepovažuje to za traumu, skôr naopak.

„Často čerpám z paradoxov – niečo obdivujem a zároveň to neznášam. Viac ako vyhranený názor však u mňa napokon víťazí poetika samotného problému,“ hovorí.nielen v umení, ale aj v politike, sociológii či filozofii a musí vedieť dávať veci do súvislostí,“ hovorí Kochan. „Jeho dielo nemusí byť originálne ani príliš prešpekulované, nemala by mu však chýbať energia autora, ktorý ho vytvoril.“

S panelákmi, pochopiteľne, súvisí aj téma zatepľovania, ktorá ho fascinuje, nedávno dokonca zateplil zastávku električky. „Niektorí umelci zatepľovaním opovrhujú, ale mne sa zdá, že je to super, že toto je tá prvá skutočná avantgarda, čo sem prišla – stačí sa pozrieť na tú geometriu a farby – toto treba fotiť a dávať do katalógov ako súčasnú maľbu,“ hovorí s ironickým úsmevom.

zateplovanie_0_res.jpg

Zatepľovanie očami Martina Kochana. Pozrite si reportáž z výstavy v Žiline>>

zateplovanie1_res.jpg

Do ulíc

O trochu vážnejší je vtedy, keď rozpráva o verejnom priestore, kde by podľa neho malo byť vidno to najlepšie, čo dnes vzniká vrátane umenia. „Každá éra vytvorila identitu ulice, ibaže to, čo sa objavuje u nás vo verejnom priestore po roku 1989, sú najmä politici a reklamy. Umelci ostali segregovaní ako nejaká neprispôsobivá vrstva vnútri galérií. Páčilo by sa mi, keby bolo v uliciach viac umenia a menej bilbordov, keby mali ďalšie generácie čo zdediť,“ hovorí Kochan.

Dôvodom, že sa tak nedeje, je podľa neho najmä fakt, že „vizuálny majetok“ dneška nevytvárajú elity, že tých skutočne dôležitých ľudí v uliciach nevidno. „To je hlavná téma, s ktorou pracujem. Mám totiž pocit, že nevytvárame vlastnú vizualitu, ale dovážame ju. Rovnako, ako dovážame predžuté politické systémy, riešenia a nesnažíme sa pátrať po vlastnej definícii pravdy a slobody.“

antimonument_r5803_res.jpg

Antimonument – reakcia na nový pamätník, ktorý pribudol v centre Trnavy. Čítajte viac >>

antimonument_2_r9349_res.jpg

Sloboda v koši

Práve so slobodou pracuje aj azda najznámejší smetný kôš na Slovensku – Horiaci smetiak – monument slobody, ktorý Kochan urobil pred dvoma rokmi pre košickú Bielu noc. Ľudia mohli klasický plechový smetiak na kolieskach, z ktorého vychádza svietidlo v podobe ohňa ako zo Sochy slobody, odtiahnuť, kam chceli.

„Horiaci smetiak je znakom rebélie, slúži ako barikáda počas demonštrácií,“ hovorí autor. V tomto prípade sa z neho stal flexibilný monument, ktorý môže symbolizovať tichý vzdor, ale zároveň aj kritiku sveta zameraného na spotrebu a konzum.

„Každým dielom otváram špecifický problém, ale dôležité je, aby dielo dokázalo hovoriť aj o širších súvislostiach a malo viac významových rovín,“ hovorí Kochan.

Priznáva, že jeho dielam sa dá ťažko dať jedna nálepka. „Časť mojej tvorby je analytická, koncepčná, druhá časť je freestylová, uvoľnená – je rozbitá a bastardná. Môj pohľad na výtvarné umenie je v rovine hľadania pravdy. Keď pracujem, zažívam pocit absolútnej slobody – je to pre mňa moment, keď sa začína život, adrenalín, zábava, keď cítim nadhľad nad vecami – keď prestanem vnímať seba a ostatných, ale stávam sa súčasťou problému, ktorý riešim.“

smetiak_res.jpg

Horiaci smetiak - monument slobody.

horiaci_smetiak_12_res.jpg

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 545
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 485
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 469
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 754
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 682
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 969
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 966
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 416
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 926
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 491

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Raneriho vyhadzov je neodpustiteľný, tvrdí anglická legenda

Leicester City s ním získal titul.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop