SME
Štvrtok, 6. august, 2020 | Meniny má JozefinaKrížovkyKrížovky

Umenie budúcnosti funguje už dnes

Digitálne umenie je rovnako silné ako tradičné médiá, hovorí o svojom obľúbenom diele japonského umelca Mária Rišková.

Mária Rišková – teoretička umenia, kurátorka Slovenského múzea dizajnu.Mária Rišková – teoretička umenia, kurátorka Slovenského múzea dizajnu. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Digitálne umenie je rovnako silné ako tradičné médiá, hovorí o svojom obľúbenom diele japonského umelca Mária Rišková

Ryoji Ikeda je hudobník, nie však taký, ako si ho predstaví väčšina z nás. Jeho predstavenie Formula sa dá pokladať za koncert, ale tiež to nie je ten typ koncertu, pri ktorom sa na pódiu stretne minimálne interpret s hudobným nástrojom. Nástrojom Ryojiho Ikedu sú digitálne technológie. Pomocou nich tvorí zvuky aj obrazy a vytvára z nich nesmierne pôsobivé audiovizuálne predstavenia. Nestojí na pódiu, ale vzadu za divákmi a prostredníctvom precíznej práce s tmou, svetlom, tichom a hudbou sa pohráva s ich zmyslovým vnímaním.

Máriu Riškovú očaril tento japonský umelec, ktorého dnes radia k najvýznamnejším postavám nových médií, počas festivalu Ars Electronica v rakúskom Linzi. Ten už od roku 1979 predstavuje to najnovšie, čo na poli nových médií a digitálneho umenia vzniká.

„Bolo to v roku 2001. V tom čase som už poznala diela z oblasti nových médií, ale predstavenie Formula Ryojiho Ikedu bolo skutočne veľkolepé. Každé dielo, ktoré umelec vytvára, potrebuje konkrétne médium – maľbu, sochu, fotografiu – niečo má byť intímne, niečo realistické, niečo pôsobí na city. Toto bolo majestátne, mohutné, no nie prehnane bombastické a absolútne ma to zasiahlo,“ vysvetľuje Mária Rišková.

Nepúšťajte si to doma

Dielo, ktoré mám rada
Ryoji Ikeda: Formula
2000 – 2005
  • audiovizuálne predstavenie

Diváci festivalu sa usadili do veľkej konferenčnej sály, svetlá zhasli. „Najprv sme chvíľu sedeli v úplnej tme a tichu, iba celkom vzadu nad divákmi stála malá osvetlená postava – Ryojiho Ikedu. Potom sa na plátne pred nami začali z horného rohu vynárať malé svetelné body zanechávajúce čiary, ktoré vytvárali mriežku. Svetelné čiary sprevádzal monotónny zvuk. Tento úvod trval niekoľko minút a ja som tam sedela nepohnuto, úplne očarená celkovým efektom, aký to na mňa malo. Mala som pocit, akoby sa mi rozšírili zmysly, veľkoleposť zážitku v mojich predstavách dokonca znásobila plochu plátna aj množstvo ľudí, ktoré so mnou sedelo v hľadisku. Doteraz mám pocit, že ten priestor bol obrovský a divákov boli tisíce.“

Dielo Formula vzniklo v roku 2000 a počas piatich rokov sa menilo a vyvíjalo každým ďalším živým vystúpením. Dnes si poľahky nájdete na internete krátke ukážky aj takmer celé videá z predstavenia, no nemusí to mať rovnaký efekt, varuje Mária Rišková. „Ak si pustíte záznam, vôbec vás to nemusí zasiahnuť. Ide totiž o o celkovú výpravu a charakter, aký má dielo naživo.“

Aj to je možno jeden z dôvodov, pre ktoré sa aj dnes stále stretávame s predsudkami ohľadom vnímania nových médií. „Ľudia majú pocit, že je to neosobné, odťažité, že ich to nemôže zasiahnuť ako tradičné médiá alebo sa im, naopak, zdá, že to nie je umenie, veď dnes sú všade okolo nás nové technológie, pracujeme s tabletmi, smartfónmi, rozličnými aplikáciami. V tomto prípade však ide o hranicu v ich využití, ktorá stojí medzi tým, čo je ešte fascinujúce, majestátne – a čo je už megalomanské, cirkusové alebo naopak všedné,“ vysvetľuje.

ryoji-ikeda_r6620_res.jpg

Ryoji Ikeda: The Transfinite. Viac diel nájdete na oficiálnej stránke umelca.

Viac spojené s tradíciou, ako by sa zdalo

Pri sledovaní Formuly Ryojiho Ikedu si však Mária Rišková uvedomila ešte jednu dôležitú vec. „Vo výsledku ide najmä o efekt, ktorý sa umelcovi podarí dosiahnuť na diváka – a dnešní umelci vlastne stále nadväzujú a rozvíjajú to, čo tu bolo predtým. Akurát, že na to majú odlišné prostriedky,“ vysvetľuje.

Dnes sa napríklad v rámci nových médií často pracuje so svetlom – no svetlo je predsa jedným z najdôležitejších fenoménov umenia už po stáročia. Navyše, pre nové médiá je charakteristické i to, že vychádzajú z nových objavov na poli technológií a tie sú založené na výskume, na matematických a fyzikálnych zákonoch. „Ak má teda niekto pocit, že digitálne umenie je neprirodzené, umelé, nie je to tak, je prepojené s prírodou viac, ako sa zdá,“ prízvukuje Mária Rišková.

„Aj vďaka zážitku z Formuly Ryojiho Ikedu som dokázala pochopiť tieto vzťahy a to, ako dokáže dnešné umenie pracovať s tradíciou. Napokon som precítila i bázeň spojenú s umením. Ten pocit, keď človek zatají dych a v nemom úžase ticho načúva a sleduje, čo sa pred ním odohráva. Čosi podobné museli kedysi zažívať aj ľudia v katedrálach.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  2. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  3. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  4. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  5. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  6. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  7. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  8. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  9. Chystáte sa na Baby shower? Tri tipy, ako potešiť budúcu mamičku
  10. Vďaka týmto 4 tipom bude váš domáci internet bezchybný
  1. Spojení navždy
  2. Hitom leta sú cyklopočítače Mio - pre zábavu i výkon!
  3. Letná potravinová zbierka Tesca presiahla už 15 ton!
  4. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  5. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  6. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  7. Pochod smrti
  8. Ručné ovládanie auta – šanca pre vodičov s hendikepom
  9. A na týchto miestach ste už boli?
  10. Konečne nažive
  1. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 20 774
  2. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 15 546
  3. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 13 936
  4. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 11 215
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 283
  6. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 159
  7. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 111
  8. Gaderská dolina poteší celú rodinu 10 023
  9. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 9 736
  10. Hľadáte bezstarostný relax? Dovolenkujte v hoteli pre dospelých 9 696
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Dielo, ktoré mám rád
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na Bejrút po explózii pripomínal zábery z postapokalyptického filmu.
Komentár Petra Schutza

O Kiskových pohrobkoch

Za ľudí nepotrebuje len vymeniť lídra, ale urobiť zásadný prelom.

Peter Schutz.

Ponuka je menšia. Kde sa dá na brigádach najlepšie zarobiť

Vyššia konkurencia zmrazila alebo dokonca znížila mzdy.

75 ROKOV OD BOMBARDOVANIA HIROŠIMY A NAGASAKI

Spomienky na atómové peklo. Ľudia zmizli bez stopy, ďalší zhoreli na popol

Tých, ktorí prežili, volajú Hibakuša.

Hirošimský prefektúrny palác pre výstavu produktov krátko po výbuchu bomby v roku 1945.