SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix
KNIHA TÝŽDŇA

Tancovať v krpcoch šimy a foxtrot

Typografia nie je len výtvarnou, či presnejšie vizuálnou disciplínou. Je prejavom tvoriaceho sa životného štýlu dvadsiateho storočia ako výsledku modernizácie.

Moderná slovenská kultúra dvadsiateho storočia sa rodila na periférii. Len veľmi pomaly sa v kultúrnej pamäti presúva do centra, kde v skutočnosti patrí. Adam Bžoch objavil na periférii freudovskú psychoanalýzu. V architektúre sa spoza chrbta Dušana Jurkoviča a Emila Belluša vynorila v monografii Henriety Moravčíkovej sociálna funkcionalistická architektúra Friedricha Weinwurma.

Zo skrytých bratislavských zakutí sa vyčírila u Tomáša Berku a Jána M. Bahnu kultúra vily. V Novom Slovensku manifestovali Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Aurel Hrabušický a Dagmar Poláčková to, čo ostávalo mimo pozornosti vizuálnej kultúry - modernú bytovú kultúru, dizajn a fotografiu aj s jej obrúsenými hranami vojnových rokov. V literatúre sa odohralo niečo, na čo možno ostatné oblasti kultúry ešte len čakajú. Dôraz sa presunul z avantgardy na existenciálnu literatúru Františka Švantnera, Leopolda Laholu, Júliusa Barča-Ivana.

Článok pokračuje pod video reklamou

-dav_rw-r583_res-r675.jpg

Vášnivý archeológ pamäti

obalka_rw-r845_res-r421.jpgPrednedávnom sme dostali do rúk druhý diel monumentálneho projektu Ľubomíra Longauera o úžitkovej grafike na Slovensku po roku 1918 Vyzliekanie z kroja (Bratislava : Slovart a Vysoká škola výtvarných umení, 2013). Nadväzuje ním na monografiu Ivy Mojžišovej Škola moderného videnia, ktorá sa nezaoberá len moderným videním bratislavskej Školy umeleckých remesiel, ako to hovorí jej názov, ale aj pozdvihnutím úrovne priemyselnej úrovne a zmenou životného štýlu. Autor sa k nej hlási hneď vo vstupnom poďakovaní, keď píše, že „počas normalizácie udržala túto kľúčovú tému dejín slovenského výtvarného umenia 20. storočia pri živote a položila základ výskumu“.

Vyzliekanie z kroja je venované okruhu tvorcov okolo Školy umeleckých remesiel Mikulášovi Galandovi, Ľudovítovi Fullovi, Zdeňkovi Rossmannovi, Karlovi Jaroňovi a Josefovi Rybákovi, pričom ďalší diel chce Longauer vyhradiť ich zabudnutým absolventom, ale aj spolupútnikom školy Ladislavovi Csáderovi, Vladimírovi Bahnovi, Ľudovítovi Kudlákovi. Oproti Mojžišovej širokému pohľadu na ŠUR sa Longauer sústreďuje na typografiu. Tu však prináša množstvo nových a neočakávaných nálezov a nachádza veci, o ktorých sme si mysleli, že sú stratené, zničené dobovým nezáujmom, celkom zabudnuté. Jeho práca má étos pôvodných bádateľov a vernovských cestovateľov. V tomto zmysle je Longauer naozaj vášnivým archeológom pamäti.

-grapy_rw_r5733-r314_res-r386.jpg

Životný štýl

Jedno má však Longauer celkom nepochybne s Mojžišovou spoločné. Typografia nie je preňho len výtvarnou, či presnejšie vizuálnou disciplínou. Je prejavom tvoriaceho sa životného štýlu dvadsiateho storočia ako výsledku modernizácie. Longauer ukazuje s veľkou vášňou, zaujatím a rétorickou vervou, ako ťažko sa na Slovensku presadzovala.

Nevyhýba sa faktu, že modernosť sa zrodila v ľavicovom kultúrnom prostredí, ani opisu toho, ako revolúcia požierala vlastné deti, ako sa revolučné deti požierali navzájom, ako ich krivila doba. Vidno to na príklade dnes už takmer zabudnutého Ľudovíta Kudláka, ktorý prešiel životom od kassákovského dadaistu cez funkcionalistu k socialistickému realistovi, ale aj u kanonizovaného klasika moderného umenia Ľudovíta Fullu, lebo ani ten nešiel len proti srsti totalitných čias, ale plával aj v ich vodách.

V tomto ohľade je Longauer poctivý, poctivejší než ľavicové kultúrne prostredie dvadsiateho storočia, ktoré tak rado zabúda na horšiu časť svojej minulosti. Možno preto, že Longauer sníma klobúk pred výkonmi, ktoré sa v ňom zrodili, ale nemá potrebu obhajovať v ňom neobhájiteľné.

mdv1937_rw_r6567-r293_res-r135.jpg

Pretváranie

Veta o tancovaní šimy a foxtrotu v krpcoch je veršom z básne Joža Nižnánského, ktorý ešte predtým, než sa stal autorom populárnych románov, bol priateľom ľavicových avantgardistov. Spojenie modernosti s tradíciou je zvláštnou črtou slovenskej kultúry dvadsiateho storočia. Je však zrozumiteľné – spája revolučnosť s romantickosťou, aj keď je to v polovici dvadsiateho storočia neraz romantickosť falošná, ako na to upozorňoval už v tom čase Michal Chorváth.

Ľubomír Longauer ukazuje na typografii plasticky, ako práve jej periférne postavenie v slovenskom vizuálnom umení umožnilo pretvoriť alebo ak chcete apropriovať, čo sa odohrávalo na špici moderného svetového umenia: vyzliecť slovenskú kultúru z kroja, ale zároveň v nej spojiť šimy s krpcami. Myslím predovšetkým na abstraktné umenie, ktoré žiari vo Fullovej a v Galandovej typografii najjasnejším svetlom Kandinského bodov a línií. Nie nadarmo si Longauer viackrát v knihe povzdychne, aká je škoda, že najmä Ľudovít Fulla nemá viac typografických prác. Príbeh zápasov o slovenské abstraktné umenie dvadsiateho storočia, ktoré slovenská kultúrno-nekultúrna spoločnosť vyhadzovala von dverami a ono sa uvzato vracalo oknom, by vydal za osobitnú knihu.

Ľubo Longauer tvorí naozaj monumentálne dielo. Vášňou, neústupčivosťou, nesmiernou trpezlivosťou, disciplinovanosťou a nežným vzťahom k typografii je dobrým bojovníkom svojej veci.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  8. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 135
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 922
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 774
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 105
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 352
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 077
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 370
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 464
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 437
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 169

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Dobré ráno

Dobré ráno: Mladí Hongkončania majú pokrk Číny

Začal to zákon o vydávaní väzňov.

Podcast Dobré Ráno