KNIHA TÝŽDŇA

Tancovať v krpcoch šimy a foxtrot

Typografia nie je len výtvarnou, či presnejšie vizuálnou disciplínou. Je prejavom tvoriaceho sa životného štýlu dvadsiateho storočia ako výsledku modernizácie.

Moderná slovenská kultúra dvadsiateho storočia sa rodila na periférii. Len veľmi pomaly sa v kultúrnej pamäti presúva do centra, kde v skutočnosti patrí. Adam Bžoch objavil na periférii freudovskú psychoanalýzu. V architektúre sa spoza chrbta Dušana Jurkoviča a Emila Belluša vynorila v monografii Henriety Moravčíkovej sociálna funkcionalistická architektúra Friedricha Weinwurma.

Zo skrytých bratislavských zakutí sa vyčírila u Tomáša Berku a Jána M. Bahnu kultúra vily. V Novom Slovensku manifestovali Katarína Bajcurová, Petra Hanáková, Aurel Hrabušický a Dagmar Poláčková to, čo ostávalo mimo pozornosti vizuálnej kultúry - modernú bytovú kultúru, dizajn a fotografiu aj s jej obrúsenými hranami vojnových rokov. V literatúre sa odohralo niečo, na čo možno ostatné oblasti kultúry ešte len čakajú. Dôraz sa presunul z avantgardy na existenciálnu literatúru Františka Švantnera, Leopolda Laholu, Júliusa Barča-Ivana.

-dav_rw-r583_res-r675.jpg

Vášnivý archeológ pamäti

obalka_rw-r845_res-r421.jpgPrednedávnom sme dostali do rúk druhý diel monumentálneho projektu Ľubomíra Longauera o úžitkovej grafike na Slovensku po roku 1918 Vyzliekanie z kroja (Bratislava : Slovart a Vysoká škola výtvarných umení, 2013). Nadväzuje ním na monografiu Ivy Mojžišovej Škola moderného videnia, ktorá sa nezaoberá len moderným videním bratislavskej Školy umeleckých remesiel, ako to hovorí jej názov, ale aj pozdvihnutím úrovne priemyselnej úrovne a zmenou životného štýlu. Autor sa k nej hlási hneď vo vstupnom poďakovaní, keď píše, že „počas normalizácie udržala túto kľúčovú tému dejín slovenského výtvarného umenia 20. storočia pri živote a položila základ výskumu“.

Vyzliekanie z kroja je venované okruhu tvorcov okolo Školy umeleckých remesiel Mikulášovi Galandovi, Ľudovítovi Fullovi, Zdeňkovi Rossmannovi, Karlovi Jaroňovi a Josefovi Rybákovi, pričom ďalší diel chce Longauer vyhradiť ich zabudnutým absolventom, ale aj spolupútnikom školy Ladislavovi Csáderovi, Vladimírovi Bahnovi, Ľudovítovi Kudlákovi. Oproti Mojžišovej širokému pohľadu na ŠUR sa Longauer sústreďuje na typografiu. Tu však prináša množstvo nových a neočakávaných nálezov a nachádza veci, o ktorých sme si mysleli, že sú stratené, zničené dobovým nezáujmom, celkom zabudnuté. Jeho práca má étos pôvodných bádateľov a vernovských cestovateľov. V tomto zmysle je Longauer naozaj vášnivým archeológom pamäti.

-grapy_rw_r5733-r314_res-r386.jpg

Životný štýl

Jedno má však Longauer celkom nepochybne s Mojžišovou spoločné. Typografia nie je preňho len výtvarnou, či presnejšie vizuálnou disciplínou. Je prejavom tvoriaceho sa životného štýlu dvadsiateho storočia ako výsledku modernizácie. Longauer ukazuje s veľkou vášňou, zaujatím a rétorickou vervou, ako ťažko sa na Slovensku presadzovala.

Nevyhýba sa faktu, že modernosť sa zrodila v ľavicovom kultúrnom prostredí, ani opisu toho, ako revolúcia požierala vlastné deti, ako sa revolučné deti požierali navzájom, ako ich krivila doba. Vidno to na príklade dnes už takmer zabudnutého Ľudovíta Kudláka, ktorý prešiel životom od kassákovského dadaistu cez funkcionalistu k socialistickému realistovi, ale aj u kanonizovaného klasika moderného umenia Ľudovíta Fullu, lebo ani ten nešiel len proti srsti totalitných čias, ale plával aj v ich vodách.

V tomto ohľade je Longauer poctivý, poctivejší než ľavicové kultúrne prostredie dvadsiateho storočia, ktoré tak rado zabúda na horšiu časť svojej minulosti. Možno preto, že Longauer sníma klobúk pred výkonmi, ktoré sa v ňom zrodili, ale nemá potrebu obhajovať v ňom neobhájiteľné.

mdv1937_rw_r6567-r293_res-r135.jpg

Pretváranie

Veta o tancovaní šimy a foxtrotu v krpcoch je veršom z básne Joža Nižnánského, ktorý ešte predtým, než sa stal autorom populárnych románov, bol priateľom ľavicových avantgardistov. Spojenie modernosti s tradíciou je zvláštnou črtou slovenskej kultúry dvadsiateho storočia. Je však zrozumiteľné – spája revolučnosť s romantickosťou, aj keď je to v polovici dvadsiateho storočia neraz romantickosť falošná, ako na to upozorňoval už v tom čase Michal Chorváth.

Ľubomír Longauer ukazuje na typografii plasticky, ako práve jej periférne postavenie v slovenskom vizuálnom umení umožnilo pretvoriť alebo ak chcete apropriovať, čo sa odohrávalo na špici moderného svetového umenia: vyzliecť slovenskú kultúru z kroja, ale zároveň v nej spojiť šimy s krpcami. Myslím predovšetkým na abstraktné umenie, ktoré žiari vo Fullovej a v Galandovej typografii najjasnejším svetlom Kandinského bodov a línií. Nie nadarmo si Longauer viackrát v knihe povzdychne, aká je škoda, že najmä Ľudovít Fulla nemá viac typografických prác. Príbeh zápasov o slovenské abstraktné umenie dvadsiateho storočia, ktoré slovenská kultúrno-nekultúrna spoločnosť vyhadzovala von dverami a ono sa uvzato vracalo oknom, by vydal za osobitnú knihu.

Ľubo Longauer tvorí naozaj monumentálne dielo. Vášňou, neústupčivosťou, nesmiernou trpezlivosťou, disciplinovanosťou a nežným vzťahom k typografii je dobrým bojovníkom svojej veci.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 400
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 401
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 046
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 736
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 522
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 858
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 615
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 050
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 184
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.