Bratislava 2. decembra (TASR) Už vyše osemtisíc platiacich divákov navštívilo počas troch festivalových dní 4. Medzinárodný filmový festival (MFF) Bratislava, ktorý sa od 29. novembra koná v Multiplexe Ster Century Cinemas.
Počas tretieho festivalového dňa mali diváci možnosť zúčastniť sa spolu 42 projekcií krátkych a celovečerných filmov, pričom v rebríčku najnavštevovanejších snímok Mexickú jazdu vystriedali novozélandský Dážď a európsky Hotel. O priazeň slovenského publika a festivalovej poroty sa v súťažnej sekcii prvých a druhých hraných filmov uchádzali aj mexicko-španielsky film Japón (Japonsko), maďarská snímka Arccal a földnek (Tvárou k zemi) a rakúsky Blue Moon.
Viac ako dvojhodinová existenciálna dráma mexického režiséra Carlosa Reygadasa Japonsko ponúkla emočnú výpoveď muža, ktorý otrávený životom odchádza do odľahlého kaňonu spáchať samovraždu. Stretáva tu starú ženu Ascen, pod ktorej vplyvom sa u neho začnú opätovne prebúdzať životné inštinkty. Film, ktorý najmä v tvorivom prístupe pripomína "prírodné" snímky Abbasa Kiarostamího zatiaľ nemal premiéru na domovskej scéne autora. V nedokončenej verzii ho už videli diváci na festivale v Rotterdame a dokončený v Cannes a v Bratislave. Napriek tomu, že niektoré sekvencie filmu prijímalo aj bratislavské publikum rozpačito, autor sa, ako povedal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave, neobáva jeho budúcoročného uvedenia v katolíckom Mexiku. Najchúlostivejšia scéna, kde hlavný hrdina požiada starú ženu, aby vyhovela jeho sexuálnej túžbe, podľa neho nezarezonuje tak, ako mnohí predpokladajú, pretože v Mexiku sa už mnohé tabu zrútili. Na okraj výberu predstaviteľky, ktorá bola ochotná v sedemdesiatke vystúpiť pred kamerou nahá, dodal, že to bola neherečka, ktorú vybral spomedzi 300 žien. "Pre tento typ ženy sa mi jednoduchý typ ženy hodil viac. Herečky odmietali vystúpiť nahé kvôli pocitu, že už nie sú krásne, kým neherečkám to neprekážalo. Paradoxne sa však potrebovali spýtať detí," dodal režisér, pôvodným povolaním právnik.
Meno známeho džezového štandardu Blue Moon nesie názov filmu rakúskej režisérky Andrey Marie Dusl, ktorá pri jeho natáčaní spolupracovala so slovenským a ukrajinským štábom. Moderná stredoeurópska love story rozpráva príbeh stoického peňažného poslíčka Johnnyho Pichlera, ktorému príležitostný obchod privedie do cesty tajomnú Shirley. Ešte skôr ako sa mu ju podarí dobre spoznať, zmizne. A tak sa hlavný hrdina rozhodne nasledovať jedinú stopu, ktorú po sebe nechtiac zanechala fotografiu s telefónnym číslom ľvovského ateliéru. "Pôvodne sa mal film volať "Ísť na Východ", avšak neobsahoval náladu, ktorú som z toho príbehu cítila. Až som raz počula Blue Moon a povedala som si, že jeho slová ten pocit presne vyjadrujú," uviedla na dnešnej tlačovej konferencii k filmu režisérka. Snímka podľa nej vyjadruje nielen túžbu človeka po človeku, ale i národov práve sa zjednocujúcej Európy. Napriek tomu, že sa filmovalo v troch rôznych krajinách, nezaznamenala problémy. "Jediný, ktorý bol, bol na Ukrajine, kde nik nerozumel po anglicky ani po nemecky. Nakoniec sme však zistili, že herečky rozumejú, čo od nich chcem aj pocitovo a jazyk sme k tomu nepotrebovali," dodala Maria Dusl, ktorá filmovými situáciami udivovala, ako dobre pozná pomery v postkomunistických krajinách. Napriek tomu, že sa film natáčal na našom území a v jednej z epizódnych postáv mohli diváci vidieť Andreu Karnasovú, jeho slovenské uvedenie do kín je zatiaľ otázne.
Dej maďarskej snímky Tvárou k zemi, ktorá je filmovým debutom režiséra Szabolcsa Tolnaia, sa odohráva v juhoslovanskej provincii obývanej početnou maďarskou menšinou. Rozpráva príbeh divadelného rekvizitára vracajúceho sa z vojny, ktorý v zdevastovanom prostredí rodného mesta nachádza až surrealistické situácie i ľudí, ktorí tu vegetujú. Na národnej prehliadke maďarskej kinematografie získal film, ktorého silnou stránkou je herecké stvárnenie a hudba Zvláštnu cenu poroty.