SME

A nevedieť, do akej miery je skutočnosť bláznivá

Podobne ako v debutoch silnej generácie 60. rokov, ani u Karola Horáka nechýba intimita a prežívanie skutočnosti, deklarované prostredníctvom jazyka.

Karol Horák je známy najmä ako dramatik a literárny vedec, jeho epické texty vychádzali len s veľkými publikačnými problémami. Horákov debut Dve prózy z roku 1974 bol po vydaní stiahnutý z obehu, ďalšia kniha Súpis dravcov vyšla v roku 1979 neúplná, oklieštená o novelu Medzivojnový muž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto treba uvítať iniciatívu Petra Milčáka vydať Horákove prózy Medzivojnový muž (Modrý Peter) ako svedectvo o istom čase, ale s nespornou umeleckou hodnotou. Karol Horák svojou epikou, podobne ako krátko pred ním Pavel Hrúz a Pavel Vilikovský, predstihol svoju dobu, narušil socialistickorealistické postupy a modernizoval texty aj prostredníctvom vizuálnych, zvukových, ako aj grafických experimentov.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta a jazyk

Horákove prózy spája sústredenie sa na (postmoderný) fenomén jazyka, ešte stále však modernisticky naliehavo vypovedajú predovšetkým o človeku a v neposlednom rade o spoločnosti. Dôležitou je tu (obdobne ako v debutoch Jána Johanidesa, Rudolfa Slobodu, Ladislava Balleka, Vincenta Šikulu či Petra Jaroša zo šesťdesiatych rokov) intimita, prežívanie skutočnosti, deklarované prostredníctvom jazyka.

Dekonštrukcia textu či slova nevedie k desémantizácii celku ani nesúvisí s odosobnením postáv ako v prózach ponovembrových autorov. I keď sa hrdina poviedky Kurz cudzieho jazyka usiluje uniknúť do cudzej reči, nedokáže sa zbaviť spomienok, vzťahov k viac alebo menej blízkym ľuďom. Pracovný kurz je pre hlavnú postavu prostriedkom na „v neposlednom rade aj útek“. Hľadanie azylu mimo mesta predpovedá od počiatku textu tragédiu, súvisiacu s problémom viny alebo zodpovednosti za smrť priateľa. Striedanie tmy a svetla súvisí s prelínaním vedomých a nevedomých stavov protagonistu, no takisto vonkajšieho a vnútorného sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta a jazyk sú tematizované i v novele Zánik dialektu, v ktorej je hlavnou postavou lingvista, skúmajúci zanikajúce nárečie. Jazykovedca sprevádza gymnazista, priamy, ironizujúci narátor príbehu, pričom ich cesta pripomína púť Dona Quijota a Sancha Panzu. Text, v ktorom sa nachádzajú viaceré komické situácie, sa končí smrťou lingvistu, paralelizovanou so zánikom jazyka.

Ak sa v Kurze cudzieho jazyka objavovali akési jazykové cvičenia, evokujúce výučbu, odborný a administratívny štýl, Zánik dialektu odkazuje nárečovými formami na istý región, ale tiež na ľudovú slovesnosť či detskú reč.

Funkčný prienik

Aj ďalšie prózy, Účet z préterita a Medzivojnový muž, sú priam dramaturgicky, zvukovo vystavané, vieme si predstaviť ich recitáciu, čo môže súvisieť s autorovou skúsenosťou s alternatívnym divadlom a prednesom. Prostredníctvom jazykových hier, využívania a rozkladania vojenských termínov v netradičnom, lyrizujúcom kontexte, autor inovuje tému vojny a odvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Postupnou stratou zmyslov sa v Horákovej próze smeruje k necitlivosti človeka: „ohlušený / oslepený / onemený / bez citu v prstoch / bez prstov / zmyslami zapretý: už iba s chuťou? po krvi?“ Z prítomnosti postava uniká do minulosti, z reality do sna, neznesiteľnosť a absurdita bytia sa zvýrazňuje „ľahkosťou“, hravosťou výrazu: „Nevedieť, do akej miery som ja blázon. / A do akej miery je skutočnosť bláznivá.“

Oslabenie deja, subjektivita, eufónia, rôzne trópy i figúry, členenie textu do „veršov“ či svojská interpunkcia svedčia o funkčnom prieniku lyrických prvkov do Horákovej epiky. Dá sa uvažovať o lyrizme, ktorý súvisí s prežívaním tohto sveta, emocionalitou, objavovaním krásy skutočnosti i jazyka, aj v Horákovej epike vždy nanovo tvoreným.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Marta Součková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 15 468
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 799
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 503
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 339
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 192
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 908
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 718
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


52
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


120
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


2
Trhy na Wall Street.

Príležitosťou môžu byť napríklad farmafirmy či biotechnologické tituly.


  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 633
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 262
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 624
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 166
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 617
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 976
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 713
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 8 711
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu