SME

A nevedieť, do akej miery je skutočnosť bláznivá

Podobne ako v debutoch silnej generácie 60. rokov, ani u Karola Horáka nechýba intimita a prežívanie skutočnosti, deklarované prostredníctvom jazyka.

Karol Horák je známy najmä ako dramatik a literárny vedec, jeho epické texty vychádzali len s veľkými publikačnými problémami. Horákov debut Dve prózy z roku 1974 bol po vydaní stiahnutý z obehu, ďalšia kniha Súpis dravcov vyšla v roku 1979 neúplná, oklieštená o novelu Medzivojnový muž.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preto treba uvítať iniciatívu Petra Milčáka vydať Horákove prózy Medzivojnový muž (Modrý Peter) ako svedectvo o istom čase, ale s nespornou umeleckou hodnotou. Karol Horák svojou epikou, podobne ako krátko pred ním Pavel Hrúz a Pavel Vilikovský, predstihol svoju dobu, narušil socialistickorealistické postupy a modernizoval texty aj prostredníctvom vizuálnych, zvukových, ako aj grafických experimentov.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta a jazyk

Horákove prózy spája sústredenie sa na (postmoderný) fenomén jazyka, ešte stále však modernisticky naliehavo vypovedajú predovšetkým o človeku a v neposlednom rade o spoločnosti. Dôležitou je tu (obdobne ako v debutoch Jána Johanidesa, Rudolfa Slobodu, Ladislava Balleka, Vincenta Šikulu či Petra Jaroša zo šesťdesiatych rokov) intimita, prežívanie skutočnosti, deklarované prostredníctvom jazyka.

Dekonštrukcia textu či slova nevedie k desémantizácii celku ani nesúvisí s odosobnením postáv ako v prózach ponovembrových autorov. I keď sa hrdina poviedky Kurz cudzieho jazyka usiluje uniknúť do cudzej reči, nedokáže sa zbaviť spomienok, vzťahov k viac alebo menej blízkym ľuďom. Pracovný kurz je pre hlavnú postavu prostriedkom na „v neposlednom rade aj útek“. Hľadanie azylu mimo mesta predpovedá od počiatku textu tragédiu, súvisiacu s problémom viny alebo zodpovednosti za smrť priateľa. Striedanie tmy a svetla súvisí s prelínaním vedomých a nevedomých stavov protagonistu, no takisto vonkajšieho a vnútorného sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Cesta a jazyk sú tematizované i v novele Zánik dialektu, v ktorej je hlavnou postavou lingvista, skúmajúci zanikajúce nárečie. Jazykovedca sprevádza gymnazista, priamy, ironizujúci narátor príbehu, pričom ich cesta pripomína púť Dona Quijota a Sancha Panzu. Text, v ktorom sa nachádzajú viaceré komické situácie, sa končí smrťou lingvistu, paralelizovanou so zánikom jazyka.

Ak sa v Kurze cudzieho jazyka objavovali akési jazykové cvičenia, evokujúce výučbu, odborný a administratívny štýl, Zánik dialektu odkazuje nárečovými formami na istý región, ale tiež na ľudovú slovesnosť či detskú reč.

Funkčný prienik

Aj ďalšie prózy, Účet z préterita a Medzivojnový muž, sú priam dramaturgicky, zvukovo vystavané, vieme si predstaviť ich recitáciu, čo môže súvisieť s autorovou skúsenosťou s alternatívnym divadlom a prednesom. Prostredníctvom jazykových hier, využívania a rozkladania vojenských termínov v netradičnom, lyrizujúcom kontexte, autor inovuje tému vojny a odvodu.

SkryťVypnúť reklamu

Postupnou stratou zmyslov sa v Horákovej próze smeruje k necitlivosti človeka: „ohlušený / oslepený / onemený / bez citu v prstoch / bez prstov / zmyslami zapretý: už iba s chuťou? po krvi?“ Z prítomnosti postava uniká do minulosti, z reality do sna, neznesiteľnosť a absurdita bytia sa zvýrazňuje „ľahkosťou“, hravosťou výrazu: „Nevedieť, do akej miery som ja blázon. / A do akej miery je skutočnosť bláznivá.“

Oslabenie deja, subjektivita, eufónia, rôzne trópy i figúry, členenie textu do „veršov“ či svojská interpunkcia svedčia o funkčnom prieniku lyrických prvkov do Horákovej epiky. Dá sa uvažovať o lyrizme, ktorý súvisí s prežívaním tohto sveta, emocionalitou, objavovaním krásy skutočnosti i jazyka, aj v Horákovej epike vždy nanovo tvoreným.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Marta Součková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 425
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 935
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 011
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 001
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 377
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 617
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 466
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 653
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 29 601
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 28 847
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 935
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 851
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 406
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 271
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 231
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 500
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu