SME

Aký je rozdiel medzi pravdou a mocou

Festival Mesiac fotografie pripomína, ako páčivo a klamlivo vyzerala propagandistická fotografia.

Fotografia Evgenie Arbugaevy,víťazky prestížnej súťaže Oscar Barnac Award, ktorú tiež môžete vidieť na festivale.Fotografia Evgenie Arbugaevy,víťazky prestížnej súťaže Oscar Barnac Award, ktorú tiež môžete vidieť na festivale. (Zdroj: MF, EVGENIA ARBUGAEVA)

Viac ako tridsať výstav fotografií z celého sveta máte možnosť vidieť počas celého mesiaca v bratislavských galériách.

Pred piatimi rokmi urobil Mesiac fotografie pri výročí novembra '89 výstavu, ktorá sa prostredníctvom tvorby dokumentaristov snažila ukázať, ako skutočne vyzerali 70. a 80. roky v komunistických krajinách. To, čo v tom období publikovali noviny a časopisy ako „obraz dneška“, totiž malo so skutočnosťou spoločné máločo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Teraz sme už nechceli opakovať ten istý model, a preto sme sa rozhodli ukázať oficiálne fotografie režimu, ukázať, ako sa prezentoval systém a ako si aj prostredníctvom fotografie budoval imidž,“ hovorí Václav Macek, šéf Mesiaca fotografie.

SkryťVypnúť reklamu

Propaganda a moc vo fotografii sú však iba jednou z tém festivalu, ktorý sa práve začína v bratislavských galériách. Okrem nej bude kľúčový najmä pohľad na vzájomný vzťah fotografie a divadla, ale napríklad aj na tvorbu slávneho fotografa Gabriele Basilica, ktorý mal tak rád architektúru, až uvidel mestá aj ich predmestia v objektíve úplne inak než všetci ostatní.

Pozrite sa, na ktoré výstavy sa oplatí ísť na festivale Mesiac fotografie.

Pozrite si fotogalériu >>

Vodcovia a masy

„Okolo fotografie sa dlhodobo vedie spor, či viac hovorí pravdu, ako klame. Nájdeme dostatok dôkazov pre obidve alternatívy. Pri dvadsiatom piatom výročí pádu komunizmu v Československu sme sa rozhodli pripomenúť, ako moc rada zneužívala fotografiu na masovú manipuláciu,“ vysvetľuje Bohunka Koklesová, dramaturgička festivalu, dôvody pre nosnú tému tohto ročníka.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s kurátorkou Michaelou Bosákovou vybrali na výstavu Fotografia v službách propagandy snímky z viacerých európskych krajín, ktoré vznikali pod vizuálnym diktátom nacistického Nemecka alebo Sovietskeho zväzu.

„Tak fašistické, ako i socialistické zriadenie formulovalo určitú víziu o novej spoločnosti a v oboch prípadoch sledujeme zobrazovanie rovnakých alebo podobných tém – napríklad kult osobnosti, militarizácia spoločnosti, nový človek – nový poriadok, manifestácie, mládež ako budúcnosť nového života či rola ženy v spoločnosti.“

Kurt Schwarzer: Dvojica s motorkou pred elektrárňou vo Vockerode, 1963.

Farebný Východ

Dnes je jasné, že žeriavnička sa neusmievala do objektívu iba tak, z čírej radosti, ale že táto falošná „emancipácia“ mala v socializme veľmi pragmaticky zaplátať nedostatok pracovných síl, hovorí Koklesová. Cielená propaganda sa však nediala iba u nás, na festivale nájdete aj po prvý raz vystavené farebné fotografie, ktoré štyridsať rokov vznikali vo východnom Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu

Ich autori Martin Schmidt a Kurt Schwarzer pôsobili ako „nezávislí žurnalisti“, napokon – mali iba jedinú úlohu – ukázať, ako dobre sa vo východnom Nemecku žije a pracuje. Roky navštevovali škôlky, továrne, družstvá aj domovy dôchodcov, no keď sa dnes pozriete na ich fotografie, nevidíte deti, robotníkov ani starcov, iba túžbu po novom človeku, po oddanom „hrdinovi všedných dní“.

Teatrálny svet

Ako blízko má fotografia nie k moci, ale k divadlu, ukáže festival v bloku, ktorému dominuje najmä prehliadka originálnych tlačí rakúskeho fotografa Rudolfa Koppitza zo začiatku 20. storočia a výstava Teatrálny svet.

„Fotografia zachytáva to, čo už nikdy nebude rovnaké, teda smrť okamihu. Na podobnom princípe funguje aj divadlo, ktoré prebieha a zároveň zomiera v čase a priestore medzi hercami a divákmi,“ hovorí Anna Grusková, ktorá stojí za výberom snímok z divadelného sveta jedného storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Nečakajte však iba zábery z predstavení v prítmí divadiel – nikdy sa totiž nehralo iba na javisku, ale aj v uliciach a na námestiach. A pritom to vôbec nebolo „divadlo“, aké sa hralo pred objektívmi oficiálnych fotografov propagandy. Rozdiel vidno na prvý pohľad.

Tipy na Mesiac fotografie

Fotografia v službách propagandy

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Jedna z kľúčových výstav festivalu ukazuje rôzne podoby oficiálnej propagandistickej fotografie fašistického aj socialistického režimu v siedmich európskych krajinách.

Ján Galanda

Photoport, od 5. 11.
Edícia Osobnosti slovenskej fotografie už predstavila takmer zabudnuté snímky Viliama Malíka a Antona Podstraského, teraz kurátori Aurel Hrabušický a Filip Vančo predstavujú Jána Galandu, fotoamatéra, ktorý však rozhodne stojí za povšimnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Teatrálny svet 1839 – 1939

Slovenské národné múzeum, od 6. 11.
Sto rokov divadelného a paradivadelného sveta, ktorý má s fotografiou spoločného oveľa viac, než by sa mohlo zdať. Uvidíte nielen vnútro divadelných sál a dojímavú atmosféru, ale aj život v uliciach.

Milota Havránková

Galéria Slovenskej výtvarnej únie – Umelka
Jedna z najvýznamnejších slovenských autoriek sa predstavuje výberom z päťdesiatročnej tvorby, pre ktorú je charakteristický najmä experiment a prekračovanie zažitých i vlastných hraníc tvorivosti.

Slovenská nová vlna

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Lucia L. Fišerová a Tomáš Pospěch sa s odstupom tridsiatich rokov pozreli na tvorbu ôsmich autorov, ktorí do dejín fotografie vstúpili ako študenti pražskej FAMU v 80. rokoch a zapísali sa do nich ako Slovenská nová vlna.

SkryťVypnúť reklamu

Gabriele Basilico

Galéria mesta Bratislavy, Pálffyho palác
Narodil sa v Miláne a možno to ho predurčilo na citlivé vnímanie architektúry. Nech je to však akokoľvek, snímky Gabriele Basilica sa radia k výnimočným, vskutku nevšedným pohľadom na súčasnú mestskú krajinu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  4. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  5. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  6. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  7. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  8. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 200
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 851
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 4 988
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 3 870
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 362
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 111
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 748
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 546
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 25 661
  2. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 032
  3. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 626
  4. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 8 264
  5. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 7 774
  6. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 7 318
  7. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 5 812
  8. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 4 732
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu