Aký je rozdiel medzi pravdou a mocou

Festival Mesiac fotografie pripomína, ako páčivo a klamlivo vyzerala propagandistická fotografia.

Fotografia Evgenie Arbugaevy,víťazky prestížnej súťaže Oscar Barnac Award, ktorú tiež môžete vidieť na festivale.(Zdroj: MF, EVGENIA ARBUGAEVA)

Viac ako tridsať výstav fotografií z celého sveta máte možnosť vidieť počas celého mesiaca v bratislavských galériách.

Pred piatimi rokmi urobil Mesiac fotografie pri výročí novembra '89 výstavu, ktorá sa prostredníctvom tvorby dokumentaristov snažila ukázať, ako skutočne vyzerali 70. a 80. roky v komunistických krajinách. To, čo v tom období publikovali noviny a časopisy ako „obraz dneška“, totiž malo so skutočnosťou spoločné máločo.

„Teraz sme už nechceli opakovať ten istý model, a preto sme sa rozhodli ukázať oficiálne fotografie režimu, ukázať, ako sa prezentoval systém a ako si aj prostredníctvom fotografie budoval imidž,“ hovorí Václav Macek, šéf Mesiaca fotografie.

Propaganda a moc vo fotografii sú však iba jednou z tém festivalu, ktorý sa práve začína v bratislavských galériách. Okrem nej bude kľúčový najmä pohľad na vzájomný vzťah fotografie a divadla, ale napríklad aj na tvorbu slávneho fotografa Gabriele Basilica, ktorý mal tak rád architektúru, až uvidel mestá aj ich predmestia v objektíve úplne inak než všetci ostatní.

snv_kamil-varga-patros-1985_r7967_res.jpg
Pozrite sa, na ktoré výstavy sa oplatí ísť na festivale Mesiac fotografie.

Vodcovia a masy

„Okolo fotografie sa dlhodobo vedie spor, či viac hovorí pravdu, ako klame. Nájdeme dostatok dôkazov pre obidve alternatívy. Pri dvadsiatom piatom výročí pádu komunizmu v Československu sme sa rozhodli pripomenúť, ako moc rada zneužívala fotografiu na masovú manipuláciu,“ vysvetľuje Bohunka Koklesová, dramaturgička festivalu, dôvody pre nosnú tému tohto ročníka.

Spolu s kurátorkou Michaelou Bosákovou vybrali na výstavu Fotografia v službách propagandy snímky z viacerých európskych krajín, ktoré vznikali pod vizuálnym diktátom nacistického Nemecka alebo Sovietskeho zväzu.

„Tak fašistické, ako i socialistické zriadenie formulovalo určitú víziu o novej spoločnosti a v oboch prípadoch sledujeme zobrazovanie rovnakých alebo podobných tém – napríklad kult osobnosti, militarizácia spoločnosti, nový človek – nový poriadok, manifestácie, mládež ako budúcnosť nového života či rola ženy v spoločnosti.“

sm-1104-014-farba.rw_res.jpg

Kurt Schwarzer: Dvojica s motorkou pred elektrárňou vo Vockerode, 1963.

Farebný Východ

Dnes je jasné, že žeriavnička sa neusmievala do objektívu iba tak, z čírej radosti, ale že táto falošná „emancipácia“ mala v socializme veľmi pragmaticky zaplátať nedostatok pracovných síl, hovorí Koklesová. Cielená propaganda sa však nediala iba u nás, na festivale nájdete aj po prvý raz vystavené farebné fotografie, ktoré štyridsať rokov vznikali vo východnom Nemecku.

Ich autori Martin Schmidt a Kurt Schwarzer pôsobili ako „nezávislí žurnalisti“, napokon – mali iba jedinú úlohu – ukázať, ako dobre sa vo východnom Nemecku žije a pracuje. Roky navštevovali škôlky, továrne, družstvá aj domovy dôchodcov, no keď sa dnes pozriete na ich fotografie, nevidíte deti, robotníkov ani starcov, iba túžbu po novom človeku, po oddanom „hrdinovi všedných dní“.

Teatrálny svet

Ako blízko má fotografia nie k moci, ale k divadlu, ukáže festival v bloku, ktorému dominuje najmä prehliadka originálnych tlačí rakúskeho fotografa Rudolfa Koppitza zo začiatku 20. storočia a výstava Teatrálny svet.

„Fotografia zachytáva to, čo už nikdy nebude rovnaké, teda smrť okamihu. Na podobnom princípe funguje aj divadlo, ktoré prebieha a zároveň zomiera v čase a priestore medzi hercami a divákmi,“ hovorí Anna Grusková, ktorá stojí za výberom snímok z divadelného sveta jedného storočia.

Nečakajte však iba zábery z predstavení v prítmí divadiel – nikdy sa totiž nehralo iba na javisku, ale aj v uliciach a na námestiach. A pritom to vôbec nebolo „divadlo“, aké sa hralo pred objektívmi oficiálnych fotografov propagandy. Rozdiel vidno na prvý pohľad.

Tipy na Mesiac fotografie

Fotografia v službách propagandy

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Jedna z kľúčových výstav festivalu ukazuje rôzne podoby oficiálnej propagandistickej fotografie fašistického aj socialistického režimu v siedmich európskych krajinách.

sm-1104-014-propag.rw_res.jpg

Ján Galanda

Photoport, od 5. 11.
Edícia Osobnosti slovenskej fotografie už predstavila takmer zabudnuté snímky Viliama Malíka a Antona Podstraského, teraz kurátori Aurel Hrabušický a Filip Vančo predstavujú Jána Galandu, fotoamatéra, ktorý však rozhodne stojí za povšimnutie.

sm-1104-014-galanda_tip.rw_res.jpg

Teatrálny svet 1839 – 1939

Slovenské národné múzeum, od 6. 11.
Sto rokov divadelného a paradivadelného sveta, ktorý má s fotografiou spoločného oveľa viac, než by sa mohlo zdať. Uvidíte nielen vnútro divadelných sál a dojímavú atmosféru, ale aj život v uliciach.

sm-1104-014-teatralny.rw_res.jpg

Milota Havránková

Galéria Slovenskej výtvarnej únie – Umelka
Jedna z najvýznamnejších slovenských autoriek sa predstavuje výberom z päťdesiatročnej tvorby, pre ktorú je charakteristický najmä experiment a prekračovanie zažitých i vlastných hraníc tvorivosti.

sm-1104-014-milota.rw_res.jpg

Slovenská nová vlna

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Lucia L. Fišerová a Tomáš Pospěch sa s odstupom tridsiatich rokov pozreli na tvorbu ôsmich autorov, ktorí do dejín fotografie vstúpili ako študenti pražskej FAMU v 80. rokoch a zapísali sa do nich ako Slovenská nová vlna.

sm-1104-014-novavlna.rw_res.jpg

Gabriele Basilico

Galéria mesta Bratislavy, Pálffyho palác
Narodil sa v Miláne a možno to ho predurčilo na citlivé vnímanie architektúry. Nech je to však akokoľvek, snímky Gabriele Basilica sa radia k výnimočným, vskutku nevšedným pohľadom na súčasnú mestskú krajinu.

sm-1104-014-basilico.rw_res.jpg

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 111
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 990
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 139
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 319
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 923
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 263
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 069
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 600
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 793
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop