Aký je rozdiel medzi pravdou a mocou

Festival Mesiac fotografie pripomína, ako páčivo a klamlivo vyzerala propagandistická fotografia.

Fotografia Evgenie Arbugaevy,víťazky prestížnej súťaže Oscar Barnac Award, ktorú tiež môžete vidieť na festivale.Fotografia Evgenie Arbugaevy,víťazky prestížnej súťaže Oscar Barnac Award, ktorú tiež môžete vidieť na festivale.(Zdroj: MF, EVGENIA ARBUGAEVA)

Viac ako tridsať výstav fotografií z celého sveta máte možnosť vidieť počas celého mesiaca v bratislavských galériách.

Pred piatimi rokmi urobil Mesiac fotografie pri výročí novembra '89 výstavu, ktorá sa prostredníctvom tvorby dokumentaristov snažila ukázať, ako skutočne vyzerali 70. a 80. roky v komunistických krajinách. To, čo v tom období publikovali noviny a časopisy ako „obraz dneška“, totiž malo so skutočnosťou spoločné máločo.

„Teraz sme už nechceli opakovať ten istý model, a preto sme sa rozhodli ukázať oficiálne fotografie režimu, ukázať, ako sa prezentoval systém a ako si aj prostredníctvom fotografie budoval imidž,“ hovorí Václav Macek, šéf Mesiaca fotografie.

Propaganda a moc vo fotografii sú však iba jednou z tém festivalu, ktorý sa práve začína v bratislavských galériách. Okrem nej bude kľúčový najmä pohľad na vzájomný vzťah fotografie a divadla, ale napríklad aj na tvorbu slávneho fotografa Gabriele Basilica, ktorý mal tak rád architektúru, až uvidel mestá aj ich predmestia v objektíve úplne inak než všetci ostatní.

snv_kamil-varga-patros-1985_r7967_res.jpg
Pozrite sa, na ktoré výstavy sa oplatí ísť na festivale Mesiac fotografie.

Vodcovia a masy

„Okolo fotografie sa dlhodobo vedie spor, či viac hovorí pravdu, ako klame. Nájdeme dostatok dôkazov pre obidve alternatívy. Pri dvadsiatom piatom výročí pádu komunizmu v Československu sme sa rozhodli pripomenúť, ako moc rada zneužívala fotografiu na masovú manipuláciu,“ vysvetľuje Bohunka Koklesová, dramaturgička festivalu, dôvody pre nosnú tému tohto ročníka.

Spolu s kurátorkou Michaelou Bosákovou vybrali na výstavu Fotografia v službách propagandy snímky z viacerých európskych krajín, ktoré vznikali pod vizuálnym diktátom nacistického Nemecka alebo Sovietskeho zväzu.

„Tak fašistické, ako i socialistické zriadenie formulovalo určitú víziu o novej spoločnosti a v oboch prípadoch sledujeme zobrazovanie rovnakých alebo podobných tém – napríklad kult osobnosti, militarizácia spoločnosti, nový človek – nový poriadok, manifestácie, mládež ako budúcnosť nového života či rola ženy v spoločnosti.“

sm-1104-014-farba.rw_res.jpg

Kurt Schwarzer: Dvojica s motorkou pred elektrárňou vo Vockerode, 1963.

Farebný Východ

Dnes je jasné, že žeriavnička sa neusmievala do objektívu iba tak, z čírej radosti, ale že táto falošná „emancipácia“ mala v socializme veľmi pragmaticky zaplátať nedostatok pracovných síl, hovorí Koklesová. Cielená propaganda sa však nediala iba u nás, na festivale nájdete aj po prvý raz vystavené farebné fotografie, ktoré štyridsať rokov vznikali vo východnom Nemecku.

Ich autori Martin Schmidt a Kurt Schwarzer pôsobili ako „nezávislí žurnalisti“, napokon – mali iba jedinú úlohu – ukázať, ako dobre sa vo východnom Nemecku žije a pracuje. Roky navštevovali škôlky, továrne, družstvá aj domovy dôchodcov, no keď sa dnes pozriete na ich fotografie, nevidíte deti, robotníkov ani starcov, iba túžbu po novom človeku, po oddanom „hrdinovi všedných dní“.

Teatrálny svet

Ako blízko má fotografia nie k moci, ale k divadlu, ukáže festival v bloku, ktorému dominuje najmä prehliadka originálnych tlačí rakúskeho fotografa Rudolfa Koppitza zo začiatku 20. storočia a výstava Teatrálny svet.

„Fotografia zachytáva to, čo už nikdy nebude rovnaké, teda smrť okamihu. Na podobnom princípe funguje aj divadlo, ktoré prebieha a zároveň zomiera v čase a priestore medzi hercami a divákmi,“ hovorí Anna Grusková, ktorá stojí za výberom snímok z divadelného sveta jedného storočia.

Nečakajte však iba zábery z predstavení v prítmí divadiel – nikdy sa totiž nehralo iba na javisku, ale aj v uliciach a na námestiach. A pritom to vôbec nebolo „divadlo“, aké sa hralo pred objektívmi oficiálnych fotografov propagandy. Rozdiel vidno na prvý pohľad.

Tipy na Mesiac fotografie

Fotografia v službách propagandy

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Jedna z kľúčových výstav festivalu ukazuje rôzne podoby oficiálnej propagandistickej fotografie fašistického aj socialistického režimu v siedmich európskych krajinách.

sm-1104-014-propag.rw_res.jpg

Ján Galanda

Photoport, od 5. 11.
Edícia Osobnosti slovenskej fotografie už predstavila takmer zabudnuté snímky Viliama Malíka a Antona Podstraského, teraz kurátori Aurel Hrabušický a Filip Vančo predstavujú Jána Galandu, fotoamatéra, ktorý však rozhodne stojí za povšimnutie.

sm-1104-014-galanda_tip.rw_res.jpg

Teatrálny svet 1839 – 1939

Slovenské národné múzeum, od 6. 11.
Sto rokov divadelného a paradivadelného sveta, ktorý má s fotografiou spoločného oveľa viac, než by sa mohlo zdať. Uvidíte nielen vnútro divadelných sál a dojímavú atmosféru, ale aj život v uliciach.

sm-1104-014-teatralny.rw_res.jpg

Milota Havránková

Galéria Slovenskej výtvarnej únie – Umelka
Jedna z najvýznamnejších slovenských autoriek sa predstavuje výberom z päťdesiatročnej tvorby, pre ktorú je charakteristický najmä experiment a prekračovanie zažitých i vlastných hraníc tvorivosti.

sm-1104-014-milota.rw_res.jpg

Slovenská nová vlna

Dom umenia / Kunsthalle Bratislava
Lucia L. Fišerová a Tomáš Pospěch sa s odstupom tridsiatich rokov pozreli na tvorbu ôsmich autorov, ktorí do dejín fotografie vstúpili ako študenti pražskej FAMU v 80. rokoch a zapísali sa do nich ako Slovenská nová vlna.

sm-1104-014-novavlna.rw_res.jpg

Gabriele Basilico

Galéria mesta Bratislavy, Pálffyho palác
Narodil sa v Miláne a možno to ho predurčilo na citlivé vnímanie architektúry. Nech je to však akokoľvek, snímky Gabriele Basilica sa radia k výnimočným, vskutku nevšedným pohľadom na súčasnú mestskú krajinu.

sm-1104-014-basilico.rw_res.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 400
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 23 191
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 319
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 743
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 728
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 820
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 893
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 5 683
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 277
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 873