Reklama na uvedenie petrohradského Eifman Balletu sa nedalao prehliadnuť – pútače produkcie Rodin sa škľabili asi z každého bratislavského rohu a internetovej stránky. Splnili účel, lebo napriek rekordne vysokej cene lístka (od 50 – 95 EUR) boli obidve predstavenia v Slovenskom národnom divadle vypredané.
Choreograf Boris Eifman svoj balet založil v 70. rokoch a vybudoval preň originálny tanečný repertoár založený prevažne na veľkých dielach ruskej a svetovej literatúry. V Rusku si vydobyl označenie “choreografický disident” súvisiace s trúfalým pohybovým slovníkom a odklonom od čisto klasického repretoáru v jeho Mekke.
Rodin je balet v dvoch dejstvách s výraznou scénou a hudobnou kolážou Ravela, Saint-Saënsa, Masseneta a Debussyho. Je postavený na milostnom trojuholníku francúzskeho sochára, jeho žiačky, múzy, milenky a rivalky Camille Claudel a jeho celoživotnej partnerky Rose Beuret. Ich predstavitelia Dmitry Fisher, Alina Bakalova a Natalia Povoroznyuk majú výbornú techniku aj výraz na ich stvárnenie, celý súbor vytvára zohratý dojem.
Predstavením hýbe najmä postava Camille Claudel, príbeh šialenstva je v balete obľúbený už od čias Giselle. Boris Eifman je nepochybne zdatný choreograf a režisér, čoho dôkazom sú tanečne vypäté, ostro rezané scény, dynamické zbory, svižnosť deja. Svôj žáner definuje ako psychologický balet. Zvláštne označenie, lebo to, čo predvádza na javisku by sa dalo označiť skôr za pravý opak. Neutíchajúci príval veľkých gest, pohyb stavaný na efekt viditeľný aj z posledného radu na balkóne. Ide skôr o vykreslenie plamenných vášní než poryvov duše.
Pri obraze hľadania správnej modelky na sochu je namieste použitý nadhľad, ale prílišná groteska scén z liečebne duševne chorých, v ktorých Claudel strávila posledných tridsať rokov života, nie je veľmi citlivá. Prekvapivé je použitie súčasných tanečných prvkov šikovne vtkaných do náročného pohybového slovníka. Niekedy však vyznievajú samoúčelne, lebo celková koncepcia veľmi súčasná nie je, aspoň nie v kontexte európskeho moderného baletu (Mats Ek, William Forsythe,..) Toto predstavenie pôsobí skôr ako nanovo vytvorený romantický balet. Možno v tom je tajomstvo jeho diváckeho úspechu. Ďalšia šanca na zhliadnutie Eifman Balletu bude 14. a 15. februára s produkciou Up & Down.
Autor: Katarína Zagorski