SME

Je toto ešte umenie?

Vo Východoslovenskej galérii môžu vystavovať takmer všetci. Stačilo splniť dve podmienky a zaplatiť 15 eur.

Tomáš Makara zdokumentoval prihlásenie sa na výstavu Salón východoslovenských výtvarných umelcov.Tomáš Makara zdokumentoval prihlásenie sa na výstavu Salón východoslovenských výtvarných umelcov. (Zdroj: TOMÁŠ KMEŤ)

Tomáš Makara upozornil na veľmi spiatočnícky princíp, ktorý stojí za aktuálnou výstavou v košickej štátnej galérii.

Na začiatku bola výzva, ktorú rozposlalo nové vedenie Východoslovenskej galérie. Dostali ju umelci, ktorých aktivity sú „tvorivo, geneticky alebo profesionálne výhradne previazané s východnou časťou Slovenska“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ponuka bola lákavá – účasť na Salóne východoslovenských výtvarných umelcov v štátnej galérii. Podmienky prijatia jednoduché – okrem spätosti s východom stačí dodržať stanovené rozmery diela, uhradiť účastnícky poplatok 15 eur a mať členstvo v stavovskej či v profesijnej umeleckej organizácii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Mail prišiel aj mladému umelcovi Tomášovi Makarovi, ktorý mal pocit, že toto je už trochu priveľa. „Pripadalo mi to absurdné, vytrhnuté z celkom iného času a priestoru. Už pri zvolení nového riaditeľa sa mi zdalo, že to nepôjde dobrým smerom. A s touto bizarnou výzvou sa môj pocit iba potvrdil,“ hovorí.

Nech sa páči

Proti Salónu sa postavil jeho vlastnými pravidlami. Prihlásil sa naň, zaplatil vstupný poplatok a dokumentácia tohto gesta je zároveň vystaveným dielom, ktoré nájdete aj v katalógu výstavy. V tom istom katalógu, kde sa nachádzajú aj dve diela riaditeľa galérie.

„Otvorili sme dvere a nech sa páči. Vstúpi každý, kto tvorí. Každý, kto pracuje a nedostáva šancu inde na to, aby sa ukázal ako vyslovene profesionálny výtvarník,“ komentuje výstavu riaditeľ galérie Martin Račko.

SkryťVypnúť reklamu

Umelcov narodených alebo pôsobiacich na východnom Slovensku oslovoval prostredníctvom Slovenskej výtvarnej únie, ktorá združuje profesionálnych výtvarníkov. Príslušnosť v organizácii postačovala ako kritérium kvality, žiaden ďalší výber galéria nerobila.

„Tie spolky si držia svoju latku kvality a my sme len nechali otvorené dvere. V žiadnom prípade nikto z členov galérie nemá právomoc, a ani sme ju nikomu určovať nechceli, aby mohol zodpovedne povedať - tento výtvarník sem patrí a tento nie. Vždy je to osobný pohľad,“ hovorí Račko.

sm-1111-014-makara.rw_res.jpg

Kto je tu nájomca

Na Salóne aktuálne nájdete sedemdesiatpäť autorov, galéria bola pripravená aj na väčší počet. Samozrejme, znamenalo by to aj vyšší príjem z účastníckeho poplatku pätnásť eur. Ten bol stanovený na základe „problémov“, aké súvisia s organizačným zabezpečením výstavy.

SkryťVypnúť reklamu

Kultúra je podľa Račka poddimenzovaná a toto sú „určené pravidlá hry“, aké fungujú na podobných výstavách aj v Bratislave. Tomáš Makara však pripomína, že potom sa nemusí galéria tváriť, že je galériou, keď iba prenajíma priestor.

„Štatút umelca sa po naplnení formálnych kritérií výzvy zužuje na akéhosi vďačného predplatiteľa priestoru vo verejnej inštitúcii. Toto melancholicko-ľudové uchopenie kurátorskej stratégie vracia vývoj umenia o dve storočia naspäť. V divákovi to utvrdzuje pocit, že primárnou úlohou umenia je ešte aj v 21. storočí bezvýhradne visieť na stene a ladiť s odtieňom domáceho interiéru.“

Martin Račko si dielo Tomáša Makaru na Salóne všimol. „Je to trochu provokatívne z jeho strany, ale ja sa vôbec nebránim. Je to jeho názor, postoj, spôsob komunikácie. Na vernisáži som to jasne povedal – galéria nepreberá zodpovednosť za jednotlivé diela. Každý autor preberá zodpovednosť za svoj prejav. Ak by sa niekto chcel obuť do toho, čo galéria vystavuje, akým spôsobom, či je to morálne, alebo nemorálne – nie, nie, nie. Galéria nepreberá zodpovednosť. Galéria otvorila dvere a dala priestor každému,“ hovorí Račko.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Provinčné

„Rezignácia na kurátorský výber diel nie je zárukou otvorenosti, ale známkou straty kvality a nebezpečnou cestou k ľudovému vkusu na pôde štátnej umeleckej inštitúcie,“ komentuje situáciu Lenka Kukurová, kurátorka a kritička umenia.

„Salón mal v dejinách umenia svoje historické miesto, no mal aj veľmi pádne dôvody, prečo sa z kurátorských koncepcií vytratil. Východoslovenská galéria akoby chcela preveriť, či je koncept regionálneho salóna stále aktuálny. Výsledkom je zistenie, že slovo regionálny môže zároveň znamenať periférny alebo provinčný.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 458
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 232
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 758
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 683
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 113
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 077
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 013
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 712
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 068
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 688
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 884
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 868
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 766
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 078
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 355
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 925
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu