SME

Jeden statočný alias Vtedy na východe

Časozberný film českej režisérky Jany Ševčíkovej zo života komunity v Žákovciach, ktorú vedie kňaz Marián Kuffa je dojímavou esejou o zmysle života.

Tatry či Skalnaté vrchy? Tento film robí z polí pri Poprade romantické pláne, po nich sa na koni preháňa Marián Kuffa, kňaz s duchom bojovníka.Tatry či Skalnaté vrchy? Tento film robí z polí pri Poprade romantické pláne, po nich sa na koni preháňa Marián Kuffa, kňaz s duchom bojovníka. (Zdroj: ASFK)

Pozoruhodný český dokumentárny western Opri rebrík o nebo práve vstúpil do našich klubových kín.

Česká dokumentaristka Jana Ševčíková si témy svojich filmov vyberá. „Robím len tie, ktoré potrebujem pre svoj vnútorný vývoj,“ hovorí. Jej talent dívať sa pod povrch vecí si cenia aj v zahraničí. Venovala sa osudom ľudí postihnutých zemetrasením v Arménsku či zvláštnych starovercov prežívajúcich v delte Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledných päť rokov sa potrebovala vracať na faru v Žákovciach, kde sa kňaz Marián Kuffa už roky stará o tých najpotrebnejších – alkoholikov, bezdomovcov, narkomanov, bývalých kriminálnikov. „Ani presne neviem, koľko času sme tam strávili. Bol to dlhý čas, ale krásny,“ hovorí režisérka.

SkryťVypnúť reklamu

Bez kamery

Všetko sa začalo tým, že si prečítala novinový článok o aktivitách Mariána Kuffu. Zo zvedavosti za ním počas dovolenky na Slovensku osobne zašla. „Na jeho fare bol taký frmol, že mi dal len päť minút, z ktorých bola nakoniec hodina. Mala som zvláštny pocit, že by som sa mala vrátiť, že sa tam niečo deje,“ opisuje ich prvé stretnutie.

Jej cesta k Mariánovi Kuffovi, ale aj k ostatným ľuďom na fare, bola procesom. „Veľkú úlohu hralo to, že som s nimi bola od rannej omše až do večera. Zvykli si na nás, brali nás tak, že k nim patríme. Keby sme len vyzobávali pikantné situácie, vznikol by celkom iný film,“ opisuje náročný priebeh nakrúcania.

Ševčíková zdôrazňuje, že zaznamenali oveľa viac príbehov, ako sa napokon zmestilo do filmu. „Mám ich stále všetky v sebe,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Film nezachytáva len obyvateľov útulku v Žákovciach, ale aj tých, čo sa doň boja vojsť. Snažili sa zachytiť aj tých, čo z komunity utiekli. „Niekedy to bolo takmer až detektívne hľadanie. Keď sme ich našli v úplne hroznom stave, kamery sme odložili a snažili sa im skôr pomôcť, často aj odviezť do nemocnice. Vôbec nám nešlo o to nakrúcať tieto momenty, to sa stalo viackrát. Každý vie, ako vyzerajú bezdomovci, keď sú opití,“ vysvetľuje.

Spolu so svojím dlhoročným spolupracovníkom kameramanom Jaromírom Kačerom, ktorý sa podieľal napríklad aj na filme Miesta či na dráme Pouta, si veľmi dobre uvedomovali, že tam, kde sa končí film, pokračuje život tých, ktorých zachytili.

Načítavam video...

Prečo toľká prísnosť

V centre jej pozornosti je príbeh výnimočne silného človeka vyrozprávaný cez rozmanité osudy ľudí, s ktorými sa stretáva. Ševčíková neponúka nijakú sociálnu či kresťanskú agitku, filmom nepodsúva pocit, že každý je z pobytu v Inštitúte Krista Veľkňaza nadšený. „Akoby sme tu čakali na smrť,“ sťažujú sa v jednej scéne jeho obyvatelia.

SkryťVypnúť reklamu

Film zoznamuje diváka aj s prísnymi pravidlami, ktoré Kuffa v zariadení zaviedol. Každý má takú mieru slobody, akú si zaslúži svojím správaním. „Má to veľmi dobre premyslené, každého si najskôr preveruje pri práci, neskôr pri športe. Ak uspeje, postúpi v hierarchii vyššie, od lopaty až po biely odev ošetrovateľov priľahlého hospicu. Ľudí, ktorí dovtedy len naťahovali ruky o pomoc, učí dávať, starať sa o iných,“ opisuje Kačer.

Akokoľvek prísny sa nám môže zdať Kuffov systém, jeho „klienti“ si sami často uvedomujú, že nie sú na život „vonku“ pripravení.

Sú medzi nimi odchovanci detských domovov, ale aj kriminálnik, ktorý si odsedel 17 rokov na samotke za vzburu vo väznici.

Nešťastní musia byť v podobnom zariadení zákonite aj tí, čo zúfalo túžia po objatí, ktoré sa tu „neodporúča“. Snímka neobchádza ani Kuffove názory na homosexualitu. Najväčším prianím režisérky by však bolo, keby jej film priniesol hlbšie pochopenie človeka, ktorý robí neuveriteľnú prácu.

SkryťVypnúť reklamu

„Každý má niekde svoje hranice. Ak máte niekoho radi, tak ho beriete podľa činov. Za tých päť rokov, čo ho poznám, nevyhodil zo Žákoviec ani jedného homosexuála, v tom sa ho budem stále zastávať,“ tvrdí Ševčíková.

Vo filme ukazuje, že Kuffovi ide predovšetkým o to priviesť tých ľudí k Bohu. Pre nich je však v prvom rade podstatné pocítiť solidaritu, možnosť dotknúť sa niekoho, kto ich má rád. „Tento krok potom môže viesť k ďalšiemu.“

Reálny, nie pesimistický

Kuffa do koncepcie filmu režisérke nezasahoval, len ju požiadal, aby zmiernila niektoré silné slová. „Vulgarizmy nerobia film, tak som jeho prianie rešpektovala,“ vysvetľuje Ševčíková.

Film Ladislava Kaboša Všetky moje deti, ktorý sa sústredil len na Kuffovu rómsku misiu, sa stal diváckym hitom. Jana Ševčíková videla tému vlastnou optikou, jej snímka nie je opakovaním už videného, v mnohom sa do problémov ponára oveľa hlbšie.

SkryťVypnúť reklamu

Kým Kabošov film sa končí optimistickými prípravami na umelecké vystúpenie Rómov z osady, Ševčíková nechala svoj záver otvorený. „Sama mám rada veci, ktoré nechávajú divákovi vlastný priestor na domyslenie.“ Určite ho však nevníma ako negatívny či smutný. „Nie je pesimistický. Je reálny,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 850
  2. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 7 472
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 614
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 067
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 748
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 533
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 992
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 2 977
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Režisér Jim Jarmusch.

Ocenená snímka skúma dysfunkčné rodiny prostredníctvom troch príbehov.


TASR

Je nominovaný za špeciálne vizuálne efekty v epizóde seriálu Severance.


TASR

Vypočujte si tipy na filmové novinky.


a 1 ďalší 1
Milan Ondrík v hlavnej úlohu filmu Otec.

Filmový festival v Piešťanoch prinesie dobré filmové zážitky.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 992
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 386
  3. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 369
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 537
  5. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 9 983
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 234
  7. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 458
  8. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 165
  1. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  2. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  3. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  4. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  5. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  6. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  7. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  8. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
SkryťZatvoriť reklamu