SME

Amadea už nemôžem ani vidieť

Oscarový výtvarník Theodor Pištěk pôsobí ako kostýmy, ktoré navrhoval. Je dokonale elegantný a vtipný.

Theodor Pištěk (1932), kostýmový  výtvarník, ktorý je podpísaný pod takmer stovkou kultových filmov vrátane snímok  Tři oříšky pro Popelku (1973), Princ a Večernice (1978), Postřižiny (1980) či Upír z Feratu (1981).  Cenu Americkej filmovej akadémie OscarTheodor Pištěk (1932), kostýmový výtvarník, ktorý je podpísaný pod takmer stovkou kultových filmov vrátane snímok Tři oříšky pro Popelku (1973), Princ a Večernice (1978), Postřižiny (1980) či Upír z Feratu (1981). Cenu Americkej filmovej akadémie Oscar (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Mať jeho meno na plagáte filmu bývalo poctou pre každého režiséra. Vďaka spolupráci s dlhoročným priateľom Milošom Formanom sa Theodor Pištek stal nielen českou, ale aj svetovou legendou.

Do Bratislavy prišiel tento 82­-ročný umelec na pozvanie Medzinárodného filmového festivalu Bratislava, ktorý mu udelil cenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii. S týmto mestom ho už v 70. rokoch spojilo nakrúcanie filmu Kto odchádza v daždi. Na spoluprácu s režisérom Martinom Hollým nemohol zabudnúť. „Ak robíte niečo s niekým, kto vás zaujme, tak si to dobre zapamätáte,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pištěk vyrastal v divadelníckej rodine, neskutočná popularita jeho otca, známeho filmového herca, mu bola v detstve až nepríjemná. K filmu sa dostal akoby náhodou a už pri prvej spolupráci sa naňho akosi nabalili aj kostýmy. Pri nich už zostal.

Bolo, ako povedal

Kostýmový výtvarník je závislý od toho, s akým režisérom sa dá dokopy. On mal šťastie na filmy, ktoré sú dodnes súčasťou pamäti národa. „Môžete navrhnúť kostýmy, aké chcete, ak je film zlý, nikto po nich neštekne,“ mieni.

Jeho samého sa to dotklo pri Formanovom Valmontovi, z ktorého si kostýmy váži viac ako tie pre Amadea. „Film vyšiel v nepriaznivom období a vlastne nemal úspech. Bol som zaň ako jediný nominovaný na Oscara, ale nemal som šancu uspieť, keďže rok predtým ocenili kostýmy k filmu Nebezpečné známosti, ktorý nakrútili podľa tej istej knihy,“ hovorí. Dodnes ho mrzí, že v tom roku dostal Oscara jeho kolega, ktorý pracoval pre „mizerný“ film Henrich V.

SkryťVypnúť reklamu

Kostýmová práca preňho nikdy nebola len kreslením obrázkov, ale spoluprácou na vytváraní postáv. Ak mal byť nejaký advokát nervózny, urobil mu niekoľko vreciek, aby sa v nich mohol ustavične prehľadávať. „Vymýšľal som pohyby, ktoré mohli hercom pomáhať dostať sa do roly,“ vysvetľuje.

A mal také renomé, že si do jeho kostýmov málokto dovolil zasahovať. „Veľkí režiséri vám dôverujú. Čím je niekto v réžii slabší, tým viac hovorí do všetkých vecí naokolo.“ Aj herci boli vraj prekvapení, že nie je pripravený robiť kompromisy. „Trval som na tom, že to bude tak, ako to chcem ja. Musel som hercom vysvetliť, že to bude pre nich takto najlepšie,“ opisuje svoje diplomatické schopnosti.

Herci boli ako zombie

Na svoje staré rozprávky sa vraj vždy rád pozrie, dodnes ho mrzia detaily, ktoré nedotiahol jeho nemecký „koprodukčný“ kolega vo filme Tri oriešky pre Popolušku. Napríklad na úžasnom dáždnikovitom klobúku macochy nebola kostra pretretá na bielo. Aj kráľ mal mať celkom iný, renesančný klobúk. „Keby som mohol, tak ho strestám,“ hnevá sa ešte aj po rokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Na Amadea sa však nemôže pozerať, toľkokrát ho už videl. Navyše, ako tvrdí, pamätá si každý záber nakrúcania. Práve na tomto filme sa dostal do kontaktu s Hollywoodom. Oceňoval síce pracovné nasadenie aj prístup štábu, pre ktorý nič nebolo nemožné, ale isté veci sa mu zdali až komické. „Herci sú tam ako zombie, medzi zábermi sa vám neprihovoria. Aj Forman sa len zavrel do prívesu. Niečo je vám na Amerike strašne protivné,“ hovorí po rokoch. Rozprávať medzi nakrúcaním vtipy, ako to zažil pri nakrúcaní komédií v Česku, bolo pre Američanov niečo absurdné.

„Keď sme robili film s Bohdalovou, Menšíkom a Sovákom, po záberoch nastala strašná „bžunda“, všetci sa smiali tak, že sa chytali za brucho,“ spomína.

Po oscarovom víťazstve dostal v Amerike toľko ponúk, že by ich ani nebol zvládol. Vtedajšie úrady mu však nedovolili zostať v Amerike ani o mesiac dlhšie a možnosť emigrácie zavrhol, lebo by sa musel vzdať rodiny. „Ani mi nenapadlo tam zostať, mal som tu maminku, dve deti v škole.“

SkryťVypnúť reklamu

Auto pre upíra

Hoci filmy ho posledné roky nelákali, pretože si vyžadujú, ako to nazýva, „masovú komunikáciu“ s množstvom ľudí v štábe, maľovanie si dodnes nenechal zobrať. „Maľovať musím, do posledného dňa,“ hovorí.

Výstava jeho diel pod názvom Ecce homo mala pred dvoma rokmi úspech v pražskej Národnej galérii. Voľná tvorba bola preňho veľmi dôležitá. „Po pol roku hrozného života medzi rozbúreným davom pri filmovaní som si užíval ticho v ateliéri.“ Pripúšťa však, že po čase sa vždy potreboval do filmového chaosu vrátiť. Častým motívom jeho obrazov sú autá. „Ak máte k niečomu blízko, tak sa to musí odraziť.“

Pozíciu dizajnéra si vyskúšal vo filme Upír z Feratu, kde na podvozku zo škody vyrobil povestné vyklápacie auto. Vedel, čo robí, keďže sám sa venoval aj pretekaniu. „Na trati strach môžete mať, nesmiete byť ale zbabelec.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  2. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  7. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  8. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 14 431
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 961
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 6 052
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 5 007
  5. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 380
  6. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 615
  7. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 2 442
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 656
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 29 601
  2. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 28 847
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 12 935
  4. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 851
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 406
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 7 271
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 6 231
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 500
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu