SME

Posledná Magorova služba undergroundu

ČT vysiela 40–dielny seriál o neoficiálnom kultúrnom prúde v minulom režime.

Z nakrúcania na Hrádečku: zľava editorka diela Václava Havla Anna Freimanová, režisér Andrej Krob, ktorý v Divadle na tahu inscenoval počas normalizácie Havlove hry, spoluautor a režisér seriálu Břetislav Rychlík a kameraman Richard Krivda.Z nakrúcania na Hrádečku: zľava editorka diela Václava Havla Anna Freimanová, režisér Andrej Krob, ktorý v Divadle na tahu inscenoval počas normalizácie Havlove hry, spoluautor a režisér seriálu Břetislav Rychlík a kameraman Richard Krivda. (Zdroj: BOHDAN HOLOMÍČEK)

Underground je duchovná pozícia intelektuálov a umelcov, ktorí sa vedome kriticky vymedzujú voči svetu, v ktorom žijú, hovoril Ivan „Magor“ Jirous. Po jeho smrti napísal režisér BŘETISLAV RYCHLÍK list do Českej televízie, kde niekoľko rokov vyhadzovali z dramaturgických plánov seriál o undergrounde, ktorý pripravoval spolu s Františkom „Čuňasom“ Stárkom a Jiřím Fiedorom. Konečne uspel, a tak s obľubou hovorí, že to bola posledná Magorova služba undergroundu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo včerajšom programe bratislavského Večera pre všímavých k 25. výročiu Nežnej revolúcie bolo aj premietanie dokumentu Divoký východ, ktorý je súčasťou štyridsaťdielneho seriálu Českej televízie Fenomén Underground. Spolu s dokumentom Nad Tatrou sa blýska predstavuje príbeh slovenského undergroundu. Ako sa tieto dva diely ocitli v seriáli?
„Presadil som ich tam celkom automaticky, bol to môj nápad i osobná potreba. Samozrejme, nemohli podrobne zmapovať všetky slovenské undergroundové aktivity, ale ukazujú, že podobne ako diely o českých regiónoch, nebol ’androš’ len pražskou záležitosťou.“

SkryťVypnúť reklamu

Takýto grandiózny projekt sa určite nerodil bez problémov. Čo bolo pre vás najťažšie?
„Odolať strašnému až nechutnému útoku, že to vôbec robíme. Bez toho, že by bol natočený čo len meter, chodili na nás udania na Radu Českej televízie, neustále chcel niekto kontrolovať scenáre. Ten seriál vznikal za šialených okolností, bolo ťažké ho presadiť napriek minimálnemu rozpočtu. Pritom o desať-dvadsať rokov bude predstavovať obrovskú silu, lebo ľudia z undergroundu už budú mŕtvi a nikto nebude vedieť, ako ten zápas o slobodu prebiehal. Že týmto ľuďom vypaľovali domy, väznili ich a vyháňali za hranice, že ešte v 80. rokoch v severných Čechách prebiehali procesy úplne vykonštruované. Aj tak si myslím, že seriál vznikol skoro až päť minút po dvanástej.“

SkryťVypnúť reklamu

To boli ťažkosti takpovediac navyše, ale aké najväčšie prekážky ste museli prekonávať pri samotnej realizácii seriálu?
„Bolo toho viac, ťažko bolo napríklad uviesť do kontextu viaceré mená, ktoré pri natáčaní zazneli. V undergrounde sa ľudia medzi sebou poznajú podľa prezývok, majú svoj komunikačný kód, ktorý treba ľuďom pri obrazovke objasniť. Ťažké bolo tiež točiť o mŕtvych, ťažké bolo točiť o javoch pradávnych. Keď som pripravoval diel o tom, ako nekonformne sa prejavovali napríklad výtvarníci z křižovnickej školy čistého humoru bez vtipu, bolo veľmi náročné dohľadať potrebné fakty a dokumenty. Podať čo najviac vysvetľujúcich informácií o tom, že v čase tuhého stalinizmu tu bola skupina, ktorá sa vzoprela socialistickému realizmu.“

Ako sa táto partia výtvarníkov, ktorej členmi boli medzinárodne uznávané mená ako Karel Nepraš či Eugen Brikcius, prelínala s undergroundom?
„Napríklad Jirous tam bol ministrom vnútra pod prezývkou Berijous a The Plastic People of the Universe boli dvornou kapelou křižovnickej školy.“

SkryťVypnúť reklamu

Pojem underground je často redukovaný len na pokusy mladých ľudí hrať svoju hudbu. Práve váš seriál má zdokumentovať, že ide o jav kultúrno-historický, sociologický i politický.
„Pojem undergroundu, subkultúry alebo kontrakultúry je oveľa hlbinnejší. To, že sa mladí k nemu hlásili a aj dnes hlásia, súvisí s potrebou vzťahovať sa k istým hodnotám. V undergrounde je to sloboda, o ktorú sa muselo často bojovať, vyvzdorovať si ju. Za praunderground sa považujú skupiny nezávislej mládeže inklinujúce ku kultúre, ktorá nebola oficiálna a bola mimo totalitnej ideológie. Boli to ľudia okolo Egona Bondyho, Vladimíra Boudníka, Jany Krejcarovej a ďalších literátov a výtvarníkov, ktorí aj vydávali samizdat Půlnoc. Medzi týmito koreňmi undergroundu z 50. rokov však existuje priame prepojenie, napríklad na plastikov, lebo Bondy bol jedným z ich guru a jeho poézia bola pre kapelu doslova zjavením. Plastici mali dojem, že hoci bol o generáciu starší, vyslovoval ich životné pocity. Otvoril im dvere do poézie a filozofie.“

SkryťVypnúť reklamu

V seriáli je, samozrejme, zmapovaný a zdôraznený aj dôležitý medzník, akým bol takzvaný proces s plastikmi v roku 1976. Pri ňom došlo k zblíženiu undergroundu s intelektuálskym disentom, čo priamo viedlo k vzniku Charty 77. Prečo sa tak nestalo už skôr?
„Jedným z dôvodov bola všeobecná predstava, že tie kapely hrajú zle. Ale napríklad Primitives Group boli svojím nasadením, poňatím hudby a využívaním avantgardných výtvarných prvkov, pomaľovaných tvárí či ohňových efektov kapelou celkom pôvodnou. Dnes je to bežná vec, ale oni to priniesli v závere 60. rokov! A Plastici? Mejla Hlavsa bol skladateľský génius a muzikanta formátu Vratislava Brabenca v tom čase mal v kapele málokto. Nakoniec, slávny filmár Jan Špáta točil pre svetovú výstavu Expo 1970 v Osake Plastikov ako poprednú československú rockovú skupinu, no o pár rokov ju režim za tú istú hudbu zatváral. Za to, že trvali na tom, že chcú hrať vlastnú muziku, že nepôjdu na prehrávky, nenechajú sa ponižovať a budú hrať hoci len raz za rok na nejakých utajených akciách. Režim tak z nich urobil politikum.“

SkryťVypnúť reklamu

Častým výsledkom prenasledovania „androšov“ bolo ich emigrácia, ktorej je venovaných niekoľko dielov seriálu. Ten o českom undergrounde v USA sa volá Zóna dotyku v krajine kvílenia. To evokuje Allena Ginsberga, nie?
„Iste, ten vystúpil na koncerte venovanom podpore nášho undergroundu. Účinkovala tam celá československá exilová scéna, kanadský prekladateľ Paul Wilson, ktorý hrával s plastikmi, Joe Karafiát, Vráťa Brabenec, Pavel Zajíček, ale tiež Gary Lucas, Captain Beefheart a ďalší. Koncert zorganizoval fotograf z Prostějova Bob Krčil, on je kľúčovou postavou tohto dielu a dnes je považovaný za jedného z najvýznamnejších svetových fotografov. Napísal samizdat Sebráno v New Yorku, je to o Čechoch v Amerike, vtedy menej známych, ako boli teraz už svetové mená Ivan Král či Petr Sís. Tie charitatívne koncerty organizoval aj v spolupráci s manažérom Rolling Stones Giorgiom Gomelským. Bob Krčil žil na Manhattane rovnako androšsky ako v mladosti, keď patril k skupine pražských máničiek, sedávajúcich na schodoch pred Národným múzeom.“

SkryťVypnúť reklamu

Problematike undergroundu sa venujete dlhodobo a systematicky. Napriek tomu, stretli ste sa pri nakrúcaní s niečím, o čom ste netušili?
„Určite. Vykoľajili ma osudy ľudí, o ktorých som vedel veľa, ale nevedel som, že tie osudy boli až také dramatické. Napríklad Marcel Strýko, košický filozof a disident, ktorý absolvoval vyše 280 výsluchov na ŠtB! Alebo príbeh človeka, ktorý je v zoznamoch ŠtB a všetci naňho pľujú, ale podľa všetkého, čo je v Ústave pre štúdium totalitných režimov, sa ŠtB dlho vzpieral. Ja som ho presvedčil, aby svoj príbeh povedal. Od pätnástich rokov patril do teplického undergroundu, pred maturitou si tajní prišli poňho priamo do školy. Vyhrážky pokračovali celé roky, raz ho odviezli z domu o piatej ráno na Štedrý deň, hocikedy ho zbili. Tak im to nakoniec podpísal, ale neudával. Bol nasadený na Františka Stárka alias Čuňasa, vydávajúceho samizdat Vokno. Keď mi to ten človek vyrozprával, mal slzy v očiach a celý sa chvel. Vedľa neho sedel Stárek, ktorý pozná tie spisy a vie, že ten muž neklame, tak mu podal ruku a pred tou kamerou ho akoby očistil.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 826
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 122
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 520
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 099
  5. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 693
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 505
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 492
  8. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 354
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokurátor Matúš Harkabus.

Harkabus dnes hovorí o neakceptovateľnom spôsobe riadenia prokuratúry.


Ilustračný obrázok.

S komorou zubných lekárov nikto nekomunikoval.


Nataša Holinová

Takýto koniec prokurátorov ÚŠP môže iba odradiť akýchkoľvek kvalitných ľudí.


Dubaj ochromili silné búrky.

Dubaj zasiahli najsilnejšie dažde za 75 rokov.


  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 295
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 64 126
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 181
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 663
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 362
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 491
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 341
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 13 153
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu