Pedro Almodóvar. FOTO - TASR / AP
V sobotu v Ríme odovzdávali európske filmové ceny. Najviac ich získal film Hovor s ňouBizarný príbeh Pedra Almodóvara o láske Hovor s ňou je o dvoch dvojiciach, plachom ošetrovateľovi, ktorý zbožňuje balerínu v kóme, a novinárovi milujúcom - rovnako v kóme ležiacu - toreadorku. Tento film triumfoval ako Najlepší európsky film. Aj jeho predchádzajúcemu filmu Všetko o mojej matke sa dostalo tejto pocty.
Pedro Almodóvar získal ocenenie hneď trikrát: na ceremónii v Ríme dostal trofej za najlepší scenár, najlepšiu réžiu a hlavne ako najlepší film roka. Aj pri cenách publika triumfoval dvojnásobne, za najlepšiu réžiu a aj cenou za najlepšieho herca - dostal ju Javier Camara. „Rím mi vždy prinášal šťastie,“ vyhlásil Almodóvar.
Sklamaní zostali niektorí favoriti: Pianista Romana Polanského dostal len cenu za najlepšiu kameru.
Hry mužov a žien
Tancujúc upadnú do kómy, divo balansujú na pokraji nervového zrútenia a zmietajú sa medzi bezvedomím a túžbou ako kameň na gumičke: ženy vo filmoch Pedra Almodóvara to nemajú ľahké. Trpia svojimi vlastnými vášňami. Do krvi sa trápia túžbou po veľkých citoch, sklonom k pátosu a melodráme. A Almodóvar tomuto ich sklonu k preháňaniu ženám v konečnom dôsledku dáva podivuhodným spôsobom za pravdu. „V zásade ma ženy inšpirujú skôr ku komédiám, muži k tragédiám,“ povedal pre francúzsky denník Le Monde.
Jedným z veľkých tajomstiev jeho filmov je, ako bezprostredne mení hystériu na nečakanú až dojemnú múdrosť, ktorá sa díva novým pohľadom na hlboko zabetónované hry mužov a žien. „Keď vidím nejaký film, stane sa súčasťou mojej životnej skúsenosti. Rozprávať filmy je pre mňa typické. Keď som bol malý, rozprával som svojim sestrám filmy, ktoré sme videli spolu. Keď som si nevedel spomenúť, vymýšľal som si nové verzie, a mojim sestrám sa viac páčili tie vymyslené.“
Melodrámy a Hitchcock
Jeho spôsob práce pripomína rodinno-klanový systém, známy od Johna Watersa, Rainera Wernera Fassbindera či Andyho Warhola. Nie štúdio hollywoodskeho typu, v ktorom bežia výrobné procesy efektívne ako vo fordovskej fabrike, ale pracovná komunita, takmer rodina. To nie je odmietnutie Hollywoodu. „Klanoví filmári,“ píše Le Monde, „boli priam fascinovaní americkým filmovým priemyslom.“ Pedro Almodóvar je fascinovaný predovšetkým melodrámou päťdesiatych rokov a Hitchcockom. Z oboch zvykne citovať.
Najlepší európsky film
Pedro Almodóvar (Hovor s ňou)
Najlepší herec
Sergio Castellito (Hodina náboženstva)
Najlepšia herečka
Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart, Fanny Ardant, Virginie Ledoyen, Danielle Darrieux, Ludivine Sagnier a Firmine Richard (Osem žien)
Cena za európsky príspevok svetovému filmu
Victoria Abril
Cena európskych kritikov
Ken Loach (Sweet Sixteen)
Cena za celoživotné dielo
Tonino Guerra