Maľárka, čo po kopcoch chodí, vlastnú dušu hľadá...

Príbeh Márie Medveckej, ktorej storočnicu si tento rok pripomíname, by sa mal začať rozprávať nanovo.

Mária Medvecká: Zo starej Oravy, 1968 - 1969.

Patrím ešte ku generácii, keď vyblednuté reprodukcie obrazov Márie Medveckej boli súčasťou školských stien. Ich prítomnosť spolu so zaprášenými svokrinými jazykmi v umelohmotných kvetináčoch sú konštantami ktorejkoľvek školy bývalého socialistického Československa. Samozrejmosť ich prítomnosti sme zobrali ako súčasť „rozveseľujúcej“ scénografie bývalého režimu a jej Mičurinky (1954), či Deti mieru (1952 ) boli jeho príkladnou ukážkou.

Neskôr som Máriu Medveckú registrovala periférne, ako typickú predstaviteľku socialistického realizmu a maliarky Oravy, teda ako niekoho, kto nepresiahol svoju dobu a jej folklórne a lokálne súradnice. Aj oslavovaný vstup na výtvarnú scénu spojený s pokrivenými 50. rokmi bol len potvrdením jej postupného kanonizovania.

Článok pokračuje pod video reklamou

Suverénny rukopis


Nebolo by divu, keby meno Márie Medveckej zapadlo v bezmennom zozname posluhovačov. Ale napriek tomu sa jej dielo predsa len vzpiera byť na čiernej listine. Akokoľvek by si to niekto prial alebo nie, totalitný rámec doby, v ktorej žila, jej dielu akoby vôbec neuškodil. A možno práve fráza vyslovená v budovateľskom dokumente, že „žije s ľudom“, môže byť výstižnou pointou jej životného a umeleckého osudu.

Mala „talent od Boha“, ako sa zvyklo písať, po sedemročnom pôsobení ako učiteľka absolvovala štúdiá na Oddelení kreslenia a maľovania na Vysokej škole technickej v Bratislave, Akadémii výtvarných umení vo Viedni a Akadémii výtvarných umení v Prahe. Poznaním a školením si veľmi skoro vybudovala temperamentný a suverénny maliarsky rukopis a emotívnu a pevnú kresbu. Po štúdiách v roku 1949 sa vrátila do rodného Medvedzia pri Tvrdošíne, čo nebolo vtedy také samozrejmé, aj keď diktát doby prikazoval priblíženie sa k ľudu, zemi a krajine.
Ponúka sa hypotetická otázka, či uvažovala sa aj nevrátiť? Ťažko povedať, pretože jej maliarske bytie je tak napevno späté s Oravou, že predstava jej existencie viazanej na iné miesto je príliš špekulatívna a odvádzajúca od vnímania tvorby v jej osudovom a totálnom spojení s Oravou.

Vzbura vášnivej ženy

Tento rok si pripomíname storočie od jej narodenia. Vyšli tri publikácie, ktoré prinajmenšom dve sú tie, ktoré Máriu Medveckú nepredstavujú len ako národnú umelkyňu (treba pripomenúť, že jedinú maliarku v mužskom národnom panteóne).

V Príbehoch - v korešpondencii a spomienkach priateľov vydaných Oravskou galériou v Dolnom Kubíne sa zrazu „vždy korektná a disciplinovaná Mária“ vzbúri a pred čitateľom sa otvorí žena, ktorá sa vášnivo upísala maľovaniu, či už v dokumentárnej každodennosti, alebo v jej opaku, transcendentálnej univerzálnosti.

A práve tá sa objaví ako dôležitá a donedávna prehliadaná, ale konečne nájdená kvitesencia v citlivo intímnej knihe s dlhým názvom Mária Medvecká: Kresby. Ľubomír Feldek: Maľárka a iné básne z Oravy (grafická úprava Miroslav Cipár). V kresbách ľahkej i ťaživej čiary, v hutnom kresebnom akcente i v uvedomení si čistoty prázdna sa Mária Medvecká zjaví, ako už napísal Ľubomír Feldek: „...ako tá maľárka, čo po kopcoch chodí, vlastnú dušu hľadá...“

A tu niekde by sa mal začať aj nanovo rozprávaný príbeh Márie Medveckej.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  2. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  3. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  6. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  7. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  8. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  9. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  10. HubHub spája sily s Neulogy
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 490
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 13 905
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 746
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 7 649
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 150
  6. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 681
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 573
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 605
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 156
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 721

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Ľudia sa tu medzi sebou nerozprávajú a nepremýšľajú, čo stihnú zjesť, hovorí Talian Andrea Ena.

KOMENTÁRE

Ficov recept na pokoj v dome

Ktosi by mohol premiérovi poslať faktúru za prácu, ktorú jedným svojim vystúpením vyhodil do luftu.

Neprehliadnite tiež

Prvá transplantácia tváre sa udiala v Poľsku. Ceny z Berlinale sa posúvajú na východ

Bill Murray prišiel do Berlína so psom, odchádzal s medveďom.

Zlatého medveďa na Berlinale získal experimentálny film o sexualite

Cenu za najlepšiu réžiu získal Wes Anderson.

Zomrel Eddy Amoo, spevák britskej skupiny The Real Thing

Spevák Eddy Amoo z britskej soulovej skupiny The Real Thing zomrel vo veku 74 rokov.

Berlinale ocenilo českého režiséra a herca Jiřího Menzela

Prevzal ju za neho rakúsky herec Peter Simonischek.

ROZHOVOR

Psychologička: Čím menšie je sebavedomie brancov, tým stabilnejšia je ich organizácia

Majú pocit, že nie sú dosť dobrí. Potrebujú dostávať rozkazy, hovorí.