
David Miller (Rodolfo) a Jekaterina Solovjovová (Mimi) v Bohéme podľa Luhrmanna. FOTO - REUTERS
Keby Henri Murger a Giacomo Puccini nežili tak zbytočne dávno, dnes by boli predurčení na veľké zásluhy o hollywoodsku televíznu produkciu. Murgerove Scény zo života bohémy by rýchlo vytlačili z obrazoviek Priateľov.
Celá MTV generácia by sedela napríklad každú stredu pri televízoroch v očakávaní nového dielu. Mimin predčasný skon by sa musel jemne upraviť, možno nahradiť ťažkou, ale choreograficky pôsobivou nehodou na skateboarde, ale aj jej smrť by sa s troškou kreatívneho citu dala televízne zúročiť.
Nakoniec, ani reálne existujúci šoubiznis sa nezľakol smutného príbehu.
AIDS namiesto tuberkulózy
Bohéma, mládežnícky príbeh par excellence, sa už v osemdesiatych rokoch dostala na Off Broadway. Country-hviezda Gary Morris ospevovala ľadovú rúčku folk-rockerky Lindy Ronstadtovej. O desaťročie neskôr Jonathan Larsen nahradil partitúru rockom, reggae a salsou, Mimi dal AIDS namiesto tuberkulózy, príslušníkov bohémy vystrojil heroínom namiesto absintu, dej presťahoval na Lower East Side, a to celé nazval Rent. Muzikál, na počudovanie niektorých kritických divákov, beží dodnes. Tým by potreba bohémskej tragiky na Broadwayi mala byť pokrytá.
Ale nie je. Baz Luhrmann, významný režisér, po muzikáli Moulin Rouge slávny svojou ku gýču tiahnucou, ale bujnou fantáziou, uviedol Bohému pred niekoľkými rokmi vo svojej austrálskej vlasti ako operu.
Sfúknutý prach storočí
Teraz je na rade Amerika, a kritika je unesená: prišiel ktosi, kto populisticky znovuobjavil elitársky operný žáner a z kultúrneho dedičstva sfúkol prach storočí! Kiež by to tak bolo, tvrdia európski kritici, ktorí predstavenie navštívili: Luhrmannova Bohéma je originálna ako neónová reklama na Times Square. Zápletku precízne preniesol do roku 1957, scéna je existencialisticky čiernobiela, len bohémskym povaľačom dožičil trošku farby. Zato nápad pri záverečnom duete z prvého dejstva je graficky zaujímavý: Mimi a Rodolfo pred žiarivým červeným neónom s nápisom L‘amour.
„Baz Luhrmann vŕši herecké klišé, ktoré sú o to boľavejšie, že na tesnej historickej scéne Broadwaya necítiť nič z virtuózneho, psychedelického výletu Moulin Rouge. Ale tí krásni, štíhli speváci! Pokiaľ ide o hlasy a orchester, každý lepší kúpeľný súbor či mestské divadlo má také v zásobe,“ píše včerajšie vydanie New York Timesu. Luhrmannova Bohéma je v každom prípade hitom osemkrát do týždňa. Luhrmann už plánuje uviesť na Broadwayi Tristana.
(puk)