SME

Šéfdirigent Opery SND Peter Feranec avizoval odchod z divadla

Bratislava 12. decembra (TASR) - Šéfdirigent Opery Slovenského národného divadla (SND) Peter Feranec dnes ohlásil odchod z divadla. Za hlavné dôvody ...

Bratislava 12. decembra (TASR) - Šéfdirigent Opery Slovenského národného divadla (SND) Peter Feranec dnes ohlásil odchod z divadla. Za hlavné dôvody svojho počínania uviedol odopieranie kompetencií vyplývajúcich z jeho pracovného pomeru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K definitívnemu odchodu z prvej slovenskej opernej scény primäli Feranca, ako uviedol na dnešnom stretnutí s novinármi, názorové nezhody s riaditeľom Opery SND a obchádzanie jeho osoby pri rozhodovaní. "Povinnosti šéfdirigenta sú pomerne široko definované a zo zákonníka práce vyplýva, že ak má niekto povinnosti musí mať aj kompetencie. Ak sú mi kompetencie odopierané, nemôžem predsa niesť zodpovednosť za niečo, čo nemôžem ovplyvniť," vyjadril svoj postoj k situácii bývalý šéfdirigent. Medzi kompetencie, ktoré nemohol počas svojej práce uplatňovať uviedol napríklad zúčastňovanie sa na konkurzoch sólistov, zboru a ostatných pracovníkov a ovplyvňovanie výberu diel do dramaturgického plánu divadla. "Jediné, čo som podpisoval, bolo neplatené voľno pre členov orchestra," dodal s dávkou zveličenia Feranec.

SkryťVypnúť reklamu

S plánovanými titulmi Opery SND nesúhlasí, pretože podľa neho "nie sú prínosom a ich výberu chýba koncepčnosť". "Na začiatku sezóny Chudovský predstavil, kto všetko príde spievať, ale nepredstavil koncepciu, ktorú by som mal ja ako šéfdirigent podporovať," konštatoval. Výmena riaditeľa, ktorá nastala s novou divadelnou sezónou bola preto podľa Feranca "iba kozmetická úprava", pretože k narušeniu starých spôsobov fungovania nedošlo a dovtedajší riaditeľ Hrubant zostal v SND vo funkcii poradcu. Príčinu nedostatku kvality bratislavskej opery nevidí vo financiách, ale v systéme. "SND má dnes stále neporovnateľne vyššie platy a odmeny, ale i umelecký potenciál ako napríklad opera v Brne. Zamestnáva však 40 sólistov, z ktorých spieva možno 20. Plat berú aj tí, ktorí nespievajú," poukázal na konkrétne problémy Feranec. Pripomenul aj situáciu tzv. sólistov na polovičný úväzok, ktorí majú angažmán v zahraničí, ale doma poberajú všetky výhody a na funkciu umeleckého tajomníka opery, ktorú už niekoľko rokov zastáva inžinier ekonómie. Neobišiel ani situáciu v nástrojovom zabezpečovaní orchestra, za ktoré by mal šéfdirigent niesť zodpovednosť. Ako príklad uviedol sadu huslí, ktoré mu vedenie opery zamietlo kvôli nedostatku peňazí, neskôr však nakúpilo dve harfy v hodnote 3,5 milióna Sk, pričom v súčasnosti má opera osem hárf.

SkryťVypnúť reklamu

Vlastnú koncepciu predložil Feranec ešte pri nástupe do funkcie, bola však podľa jeho slov zamietnutá rovnako ako niektoré koprodukčné a iné projekty, ktoré vedeniu predstavil. Na tému Opera SND by sa chcel tiež stretnúť s ministrom kultúry SR Rudolfom Chmelom. V umeleckej kariére bude pokračovať i naďalej prostredníctvom zahraničných angažmánov.

Peter Feranec (1964) študoval na Konzervatóriu v Bratislave a po jeho ukončení v roku 1986 pokračoval vo vzdelávaní na Medzinárodnom seminári a festivale Bélu Bartóka v Szombathely, kde sa venoval predovšetkým dirigovaniu súčasnej hudby. Po ukončení postgraduálneho štúdia v roku 1991 vo Viedni sa stal dirigentom Opery SND v Bratislave. Ako 28-ročný sa dostal do finále medzinárodnej súťaže v Tokiu a Budapešti, v roku 1992 získal zlatú medailu na Fóre mladých umelcov vo Viedni. Ako hlavný dirigent uviedol vo Viedenskej opere od roku 1993 niekoľko titulov. Vo februári 1995 debutoval v moskovskom Boľšom teatre a po vymenovaní za jej šéfdirigenta naštudoval a uviedol tituly ako napríklad Bohému, Pikovú dámu, Lásku k trom pomarančom a iné. So Symfonickým orchestrom divadla sa predstavil na turné po USA a Európe. S Operou Národného divadla v Prahe naštudoval a premiérovo uviedol Mozartovu operu Figarova svadba a od roku 2001 pracoval vo funkcii šéfdirigenta opery SND.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 479
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 393
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 059
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 607
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 337
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 822
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 619
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 459
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 14 982
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 829
  3. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 9 147
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 919
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 191
  6. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 4 698
  7. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 236
  8. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 4 017
  1. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  2. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  3. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  4. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  5. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  6. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  7. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  8. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
SkryťZatvoriť reklamu