Nepatrila medzi deti, ktoré by si celé detstvo len kreslili. Jej otec vlastnil kameňosochársku firmu a keďže nemal syna, pokračovateľa rodinnej tradície hľadal medzi svojimi dcérami.
„Našiel pre mňa odbor kameňosochárstvo na škole umeleckého priemyslu. V tom čase som ani netušila čo ´šupka´ je,“ spomína Emília Rigová, dnes konceptuálna umelkyňa s rómskymi koreňmi.
V istom zmysle je raritou, vnímať Rómov ako hudobníkov, spevákov a tanečníkov je na Slovensku až stereotyp, no málokedy sa medzi nimi objaví niekto, kto sa hlási k výtvarnej scéne.
Čierny humor
Spočiatku to s rodinnou firmou Rigovcov vyzeralo nádejne. Dcéra dostala malý skúter, aby mohla chodiť po okolitých cintorínoch, domaľovávať a zlatiť písmená na pomníkoch.
„V otcovej firme som ako tínedžerka strávila veľa času, vyskúšala som si rôzne technológie vrátane pieskovania,“ vysvetľuje Emília.
„Mohla som dodnes škrabať panenky Márie do kameňa. Otec netušil, že mu od pomníkov odletím až takto ďaleko,“ smeje sa. Už vtedy ju fascinovali portréty, hoci v celkom inej podobe, ako sa im venuje dnes.
V rodine, kde je biznis spojený so smrťou, čierny humor sa jednoducho stane súčasťou bežného života. „So sestrou sme otca ešte v polovici 90. rokov nahovárali, aby dal firme slogan ´Vaša smrť, naša radosť´. Vždy sme sa na tom zabávali,“ smeje sa.
Sestra v rodinnej firme zostala, dnes je jej konateľkou, a Emílii rodičia už odpustili, že odišla. „Sú šťastní. Vidia, že si lietam vo svojom svete,“ dodáva.
Bári Raklóri, digitálna maľba (2013)
Bári Raklóri
Hoci je Rómka, na rómske témy musela „dozrieť“, venuje sa im len posledné dva roky.
„Pedagógovia na strednej ma často prehovárali, aby som sa venovala rómskemu umeniu, keď videli, ako kreslím svojich ľudí doma. Keď sa spätne pozriem na moje obrazy z tohto obdobia, naozaj pôsobia trochu insitne. Ale v tom čase som to odmietala, nechcela som mať nálepku rómskej umelkyne celkom tak, ako som v neskoršom období nechcela byť označovaná ani za feministickú výtvarníčku. Nechcela som sa nijako škatuľkovať. Keď mám potrebu sa k niečomu vyjadriť, tak sa vyjadrím, hovorila som si,“ opisuje svoje pocity.
Glory Box (2013)
Inštalácia odkazuje k staroanglickému výrazu, ktorý označovalo svadobné veno. Ručne vyrobené červené mydlo v zlatej klietke odkazuje na novonadobudnutú predmanželskú „čistotu“ pred svadobnou nocou.
Musela počkať, kým nadobudla pocit, že si to už môže dovoliť. S tým, že je Rómka, nemalaproblém.