Ešte stále neutíchlo znepokojenie nad tým, ako vyzerajú tohtoročné nominácie na Oscara. Keď ich minulý týždeň vyhlásili, výsledný komentár bol: Hollywood je svetom belochov. Medzi nominovanými umelcami sa neobjavilla žiadna etnická rozmanitosť.
„V posledných dvoch rokoch sme urobili veľký pokrok, aj medzi nových členov akadémie sme prijali ľudí zo širších vrstiev,“ cituje teraz BBC Cheryl Boone Isaacsovú, prezidentku akadémie – mimochodom, prvú afroamerickú prezidentku v histórii. Komentáre však upozorňovali, že medzi členmi je deväťdesiat percent belochov a sedemdesiat percent mužov.
Z ich hlasovania vzišlo, že medzi ôsmimi nominovanými filmami v hlavnej kategórii je aj Selma, film o Martinovi Lutherovi Kingovi. A údiv vzbudilo to, že v žiadnych iných kategóriách nomináciu nemá. Ak nie akadémia nevidí dôvod, prečo oceniť režiséra filmu, scenáristov či hercov, potom stráca logiku rozhodnutie zaradiť ho do súboja a hlavnú cenu. Očakávalo sa pritom, že aspoň David Oyelowo v hlavnej úlohe nomináciu na Oscara dostane (na snímke Outnow).
Absolútna prevaha belošských umelcov nebola už v posledných rokoch bežná, od roku 1998 sa to nestalo. Vlani zvíťazil film Steva McQueena 12 rokov otrokom, Oscara dostala aj Lupita Nyong’o vo vedľajšej úlohe. Predtým mali úspechy herečky z filmov Farba citov aj Precious. Cena im, samozrejme, zabezpečila lepšie ponuky aj honoráre.
Americké médiá písali, že úspech bielych tvorcov zase len podnieti tvorbu nových filmov z "bieleho sveta", hoci realita, v krorej Američania žijú, je úplne iná.
V hlasovaní akadémie neuspeli ani ženy, nominované nie sú žiadne režisérky ani scenáristky. „Budeme sa snažiť, aby sa viac prejavila rozmanitosť,“ hovorí Cheryl Boone Isaacs, „ale aj samotný filmový priemysel preto musí niečo urobiť."
Autor: kk