Z rozprávky do rozprávky
Balet SND, premiéra, štvrtok 19.00
Deti, vnúčatá aj pravnúčatá ju presvedčili, že osemdesiatpäťka je správny vek na baletné vystúpenie. Súhlasila. A čo hrá? No predsa starú mamu. Takmer po šesťdesiatich rokoch opäť účinkuje práve v balete Z rozprávky do rozprávky, v ktorom kedysi tancovala Zlatovlásku. Čerstvá držiteľka Pribinovho kríža Augusta Herényiová Starostová, niekdajšia primabalerína Baletu SND, je už zvedavá na reakcie malých aj veľkých divákov.
Uvidia ju dnes v premiére baletu, ktorý patrí do zlatého fondu a pamätá najstaršiu históriu našej prvej scény. Najslávnejší baletný opus českého skladateľa Oskara Nedbala položil kedysi základy slovenského baletu. Prvý raz ho uviedli v sezóne 1923/24, keď jeho autor stál aj na čele divadla.
Svetoznámy český dirigent a operetný skladateľ, súputník Franza Lehára a jedna z najvýznamnejších osobností českého hudobného života, pochádzal z početnej rodiny, kde hudba bola vždy dôležitou súčasťou. V roku 1923 nastúpil ako riaditeľ SND v Bratislave a vďaka nemu dosiahol súbor vysoké kvality.
Je autorom viacerých operiet, dvoch opier a niekoľkých baletných rozprávok. Z rozprávky do rozprávky napísal v roku 1908.
V novom naštudovaní Jozefa Dolinského staršieho sa deti opäť stretnú s príbehmi o krajčírovi v začarovanom zámku, o Zlatovláske, o zvieratkách a zbojníkoch.
Scénografovi Petrovi Janků sa páčil motív zmierenia a harmónie, preto sa pri tvorbe inšpiroval secesiou, scénu navrhol v duchu parížskeho Chrystal Palace a dal bohatý priestor svetelnému dizajnu.
V štylizovaných kostýmoch posunutých do súčasnosti si môžu deti nájsť množstvo odkazov od výtvarníčky Simony Vachálkovej, ktorá ich pre plne obsadený baletný súbor (takmer sedemdesiat účinkujúcich) navrhla vyše dvesto. Hudbu naštudoval Dušan Štefánek.
Teatrálny svet 1839 – 1939
komentovaná prehliadka / Slovenské národné múzeum 17.00
Ako si predstavovali Cyrana z Bergeracu či Salome divadelníci z dvadsiatych rokov? Akí ľudia robili dedinské divadlá na začiatku minulého storočia? Môžeme to vedieť preto, že si často dali veľmi záležať na skupinových fotografiách. Prvky divadelníčenia však nachádzame aj v ľudových zvykoch.
Najzaujímavejšie exponáty výstavy Teatrálny svet 1839 – 1939, ktorá vznikla zdigitalizovaním starých divadelných fotografií, si môžu dnes pozrieť aj s autorským výkladom kurátorky výstavy Anny Gruskovej.
Viac ako štyristo fotografií pochádza nielen z územia dnešného Slovenska, ale aj z prostredia slovenských menšín žijúcich v dnešnom Srbsku či v Maďarsku. Impulzom k výstave bola naša účasť na medzinárodnom projekte Fotografia Europeana, ktorá sa venovala skúmaniu unikátnych fotografických depozitárov.
Na fotografii je Vladimír Šimáček ako Cyrano z Bergeracu v Slovenskom národnom divadle v roku 1923.
Andrea za hranicou
TV TIP/ DVOJKA, 20:05
Herečka a modelka Andrea Kerestešová chodí po svete a natáča fascinujúce dokumenty z miest, ktoré obyčajný turista nenavštívi. V ďalších dvoch nás zavedie do exotického prostredia Latinskej Ameriky.
V prvej časti sa vyberie naprieč Mexikom, no keďže slnečné pláže a mexické telenovely sú každému známe, pustí sa do bádania po pozostatkoch mayskej civilizácie. Na svojej ceste divákom predstaví kaňon Sumiredo a útesy, ktoré na niektorých miestach dosahujú až kilometrovú výšku. Poukáže však aj na odvrátenú stranu panenskej prírody – rieku zaplnenú tonami odpadkov.
Druhá časť dokumentu sa odohráva v Belize, malom štáte pri Karibskom mori, ktorý je známy najmä početnými zločincami, ktorí sa v ňom ukrývajú pred spravodlivosťou. Andrea na svojej ceste príde do kontaktu s miestnymi drogovými dílermi, policajtmi so samopalmi a zistí, že každý tam každého pozná.
Autor: zu, mg