Film 2001: Vesmírna odysea odporúčame vidieť dnes v kine, nie kedykoľvek na počítači
Birdman
Kino tip
Skôr alebo neskôr filmári a divadelníci dospejú do stavu, keď hodnotia zmysel, význam a dosah svojej tvorivej práce, svojej angažovanosti, uvažujú nad vlastnou dôležitosťou a spochybňujú ju. Teraz sa k tejto téme postavil mexický režisér Alejandro González Iňárritu.
Do sveta kinematografie vtrhol veľmi rázne a sebavedome, najprv s drámou Amores Perros a podobne veľký úspech mal s filmami 21 gramov, Babel, Beautiful. Rozvíjal v nich príbehy sústredené okolo osudovosti a ľudského údelu. A hoci film Birdman nemá v sebe napohľad takú existenciálnu vážnosť, je celkom pochopiteľné, že ho nakrútil práve on.
Michael Keaton v ňom dostal úlohu herca, ktorý hral kedysi superhrdinu – a nič to preňho neznamená. Získal síce popularitu divákov, nikdy sa mu však nepodarilo získať aj uznanie kritikov. Keď mal pocit, že jeho kariéra smeruje k nevyhnutnému koncu, ešte sa pokúsil staviť na Broadway, napísať si vážnu hru, zrežírovať ju a ešte v nej aj hrať. Ak sa dostane na prvú stránku kultúrnej sekcie v New York Times, bude všetko zachránené. Ak nie...
Iňárritu vytvoril hrdinu, ktorý bojuje s vlastným vekom a minulosťou plnou pracovných aj osobných chýb. Herca, ktorý prekonáva vlastné umelecké limity aj vnútorné pochybnosti. Umelca, ktorý je pod tlakom kolegov a ich túžby dosiahnuť stopercentnú autenticitu a ktorý sa chce zapáčiť divákom, hoci im je jeho tvorivé obnažovanie ukradnuté. Viac ich vzrušuje to, keď okolo nich prejde nahý po ulici.
Väčšiu časť filmu vypĺňa kŕč z hercovej frustrácie, čo je vzhľadom na vývoj príbehu celkom prirodzené, zároveň však aj trochu otravné a ťažšie znesiteľné. Iňárritu to vyvažuje ambiciózne skomponovanou réžiou, čím sa mu darí prekrývať aj nevýraznosť dialógov. Na rozdiel od svojho hrdinu, on si uznanie kritikov vybojoval. Už získal Zlatý glóbus za scenár a o niekoľko týždňov bude súťažiť aj o Oscara.
Slová, ktoré zmenili svet
TV TIP/ DVOJKA, 20.00
Franklin Delano Roosevelt, Winston Churchill, Mahátmá Gándhí, Nelson Mandela či Barack Obama. Všetci spomenutí velikáni mali spoločný dar - dar reči. Pätnásťdielny taliansky dokument približuje tieto aj ďalšie osobnosti ľudských dejín, ktoré dokázali svojimi prejavmi meniť tok historických udalostí, nie vždy však v prospech väčšiny.
Posledný diel je venovaný palestínskemu lídrovi Jásirovi Arafatovi, mužovi, ktorého celý svet poznal podľa povestnej čierno-bielej „arafatky“. Od roku 1965 stál na čele ozbrojenej organizácie Fatah, ktorej hlavným cieľom bolo oslobodenie Palestíny. Spolu s Jicchakom Rabinom mu bola v roku 1994 udelená Nobelova cena za mier, najmä za mierové dohody s Irakom. Dokument odkrýva detaily zo života Jásira Arafata a hovorí aj o dôsledkoch jeho prejavov na našu súčasnú medzinárodnú a politickú situáciu.
2001: Vesmírna oddysea
KINO TIP / Artkino Za zrkadlom 20.00
Režisér Christopher Nolan vo svojej novinke Interstellar do veľkej miery odkazoval na jedno z najslávnejších diel filmovej sci-fi. Vesmírna odyssea vás zavedie za hranice ľudstva a dimenzií – v každom zábere vám pripomenie, aký je vesmír nekonečný, rozsiahly – a akí sme v ňom bezvýznamní. Nie nadarmo Stanleyho Kubricka označujú jedným z najlepších režisérov – zanechal za sebou klenoty niekoľkých žánrov.
Ak by ste si únavné scény pristavaní vesmírnych lodí sprevádzaných klasickou hudbou zapli na počítačovej obrazovke, asi by vás rýchlo začali nudiť. V tme kina však nedokážete uniknúť podmanivej atmosfére samoty, izolácie, zároveň smrteľného nebezpečenstva a večného pokoja. Neuniknete na Facebook alebo Twitter. Jedinou možnosťou je nechať sa vtiahnuť a odchádzať z kina trochu bohatší.
Autor: mog, mh