Takto fotila najlepšia fotografka, o ktorej ste nikdy nepočuli

Príbeh pestúnky, ktorej úžasnú prácu objavili až po jej smrti, má nomináciu na Oscara.

Cena za fotografiu signovanú pod hlavičkou Maloof Collection sa pohybuje až vo výške štyritisíc dolárov za kus. (Zdroj: FOTO - SITA/AP, ISIFA)

TEXT: Erika Litváková

John Maloof bol realitný maklér, ktorý miloval dejiny. Mal dvadsaťšesť rokov, keď ako amatérsky historik spolupracoval na knižke o starom Chicagu. Dostal tip na dražbu v aukčnom dome, kde sa z exekúcií po nemajetných a zadlžených našli aj nejaké škatule s negatívmi a dobovými fotografiami.

Dúfal, že v nich nájde čosi, čo by mohol použiť. Za pár stoviek dolárov ich teda odkúpil a to, čo uvidel, keď prvé negatívy naskenoval, mu k dnešnému dňu prinieslo nomináciu na Oscara v kategórii dokumentárnych filmov a celkom nový život.

Kto je tá žena?

Maloofa fascinovalo čaro pouličných výjavov a situačných príbehov na fotografiách a začal sa o ne deliť na blogu. Dovtedy sa nijako zvlášť fotografiou nezaoberal, a tak nevedel, či obrázky, ktoré sa páčia jemu, sú skutočne aj dobré.

Dve stovky z nich zverejnil aj tam, kde sa o svoju vášeň pre žáner street fotografie delia fanúšikovia z celého sveta. Fotky si veľmi rýchlo získali množstvo nadšených divákov, ktorí začali Maloofa povzbudzovať v ďalšom spracovávaní obrovského množstva materiálu. Maloof vlastne ani nevedel, kto je autorom fotografií. Jedinou indíciou mu bol ústrižok z fotolabu na meno Vivian Maierová.

nany6_r4905.jpg

Nepoznal ju vôbec nikto

Ak by ste si o Vivian Maierovej hľadali nejaké informácie v roku 2007 - v čase, keď hľadal aj Maloof - nepodarilo by sa vám zistiť vôbec nič. Nepoznal ju ani Google, ani žiadny študovaný teoretik umenia alebo náruživý milovník fotografie. Nepoznal ju vôbec nikto.

Jej fotografické dielo je pritom veľmi rozsiahle. Prezrádza dobrého pozorovateľa so zmyslom pre ten správny okamih, kompozíciu, rámovanie aj svetlo. Technicky je zvládnuté rovnako dobre a nesie v sebe ojedinelý rukopis emočne láskavej poetiky.

So zmyslom pre humor, bizarnosť, grotesknosť a rozporuplnosť života sa Vivian Maierová pozerala okolo seba okom hodným velikánov fotografie jej generácie. Dnes sa jej práca porovnáva s dielom takých zvučných mien, akými sú Henri Cartier Bresson, Helen Levitt, Robert Frank či Lisette Model.

Ale jej príbeh je celkom iný. Neporovnateľný s kýmkoľvek z nich. Pretože Vivian nikdy svoje fotografie nezverejňovala a nikomu neukazovala, fotografovala len pre seba.

nany3_r3425.jpg

Mary Poppins s foťákom

Bola pestúnkou a desiatky rokov sa starala v cudzích domácnostiach o cudzie deti. Ako fotografka nikdy nešla s kožou na trh. Momentky z ulíc New Yorku, Chicaga, urbanistické zátišia, autoportréty v odrazoch výkladov veľkomestského sveta. Pouličná fotografia Ameriky 50. až 90. rokov.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop