YouTube má desať rokov. Ako vznikla stránka, ktorá zmenila svet

Chceli ukázať choboty a prsník, vymysleli YouTube. Stránku kde je video tovar. Nájdete tu všetko od zhnitých vajec až po kaviár.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

Tak sme tu, pri slonoch. Skvelá vec na týchto chlapíkoch je, že majú skutočne, skutočne, skutočne dlhé choboty – a to je skvelé! To je všetko, čo som vám chcel povedať.

Zmätený mladík stojí pred výbehom so slonmi a približne devätnásť sekúnd sa tvári, že nám poskytuje mimoriadne informácie. Pozerá sa do kamery, ktorú ovláda človek s neveľkými technickými a filmárskymi zručnosťami.

Video Me at the Zoo je však oveľa podstatnejšie, než šesťdesiat hodín audiovizuálnych záznamov, ktoré užívatelia každú minútu umiestnia na stránku YouTube. Bolo totiž prvým, ktoré sa podarilo na túto sociálnu sieť nahrať. Dnes oslavuje desať rokov. A zmätený moderátor je jedným z jej zakladateľov.

Rozprávkový príbeh

Predstavte si, že ste nedokončili vysokú školu a naivnými ideálmi vytvoríte spoločnosť s kanceláriou sídliacou pôvodne v budove nad pizzeriou a ázijskou reštauráciou. Teraz si predstavte, že ubehne 21 mesiacov, vy sa presťahujete do Silicon Valley a značku predáte internetovému gigantu za 1,65 miliardy amerických dolárov.

Zrazu vás pozývajú na rovnaké večierky ako Ala Gora či Leonarda DiCapria. Magazín Time o vás chce napísať rozsiahly článok. Príbeh spoločnosti YouTube dokazuje, aký dynamický bol pred desiatimi rokmi vývoj v oblasti informačných technológií.

Dnes z vás hviezdu nespraví televízna kamera, ale osvietený nápad pri pive a mesiace strávené v zatuchnutej miestnosti so zatiahnutými závesmi a s blikajúcim monitorom.

Dvaja kamaráti

Okrem Jaweda Karima fascinovaného sloními chobotmi spoločnosť v roku 2005 založili aj Steve Chen a Chad Hurley. Jeden študoval dizajn, dvaja počítačové vedy, všetci boli niekdajšími zamestnancami platobnej služby PayPal.

Trojica si rozdelila úlohy podľa schopností: Hurley sa zameral na tvorbu loga a vizuálnu podobu stránky, zatiaľ čo ďalší dvaja kolegovia riešili technické detaily.

Na tom, ako vznikol pôvodný nápad, sa však zhodnúť nedokážu. Prvý príbeh tvrdí, že mali problém, ako ukázať video z večierka aj svojim známym, tak začali vymýšľať platformu, ktorá by im to umožnila.

Podľa Karima je to však marketingovo prifarbený výmysel - v skutočnosti vraj chceli širšie sprístupniť záber z koncertu Janet Jacksonovej, keď sa jej počas duetu s Justinom Timberlakom náhodou odtrhol kúsok šiat. Divákov tak prekvapil pohľad na jej obnažený prsník. Iná verzia príbehu tvrdí, že kamaráti chceli vytvoriť nový druh zoznamky s názvom Tune in Hook up.

Miliónové rekordy

Podobne ako v prípade filmu Sociálna sieť zobrazujúceho vznik Facebooku - tak aj za úsmevmi rozdanými na propagáciu značky YouTube sa skrýva komplikovanejší príbeh.

Keď začalo byť zrejmé, že stránka bude úspešnejšia ako bežný študentský projekt, okolo firmy začali krúžiť novinári, ktorí v článkoch vyzdvihovali len dvojicu zakladateľov – Chena a Hurleyho.

Karim pre štúdium projekt opustil a tým zjavne stratil možnosť ukoristiť si kus miesta v žiare reflektorov. Vydobyl si ho až neskôr, keď niekdajších spolupracovníkov zhodil historkou o Janet Jacksonovej. Pomsta alebo snaha upozorniť? To sa asi nedozvieme. A zjavne na tom ani nezáleží.

Bez YouTube si totiž ťažko dokážeme predstaviť náš virtuálny život. Niekto na ňom sleduje blogy, iní počúvajú hudbu, sledujú filmové trailery a sú takí, ktorí si tvorbou populárnych videí zarábajú.

Ak sa pozrieme na najpopulárnejšie hviezdy stránky, tak nájdeme napríklad sedemročného chlapca Evana, ktorý komentuje počítačové hry a hračky. Odhaduje sa, že na videách zarába ročne až milión dolárov. Herné komentáre sú mimoriadne úspešné, minulý rok si najviac zarobil PewDiePie, švédsky recenzent – jeho príjem sa odhaduje na hornú hranicu až ôsmich miliónov dolárov.

Najpopulárnejším videom stránky však zostáva hudobný klip Gangnam Style s viac ako dvoma miliardami prehraní. Dobehnúť juhokórejského speváka sa snaží len Justin Bieber.

Pes v kostýme pavúka

Minuloročným víťazom je pes oblečený v kostýme obrovského pavúka a určite si spomeniete aj na experiment, keď náhodne vybraných cudzincov oslovili, aby sa pobozkali pred kamerou. Údajne šlo o podvod. Nečudo, veď v YouTube dnes mnohí marketingoví špecialisti vidia príležitosť lacným spôsobom pritiahnuť vhodnú cieľovú skupinu.

Je to budúcnosť televízie, či dokonca jej súčasnosť? Niektorí tvrdia, že podporuje narcizmus a pirátstvo. A sú takí, ktorí sa ho obávajú - ako napríklad vládne sily v Číne, Pakistane, Iráne či v Turkménsku. V týchto krajinách je totiž YouTube blokovaný.

Stránka musela zaviesť mnohé pravidlá, aby sa vyhla kritike a súdnym sporom. V pokynoch pre používateľov zakazuje zverejňovanie pornografického, násilného či nenávistného obsahu a vyzýva na rešpektovanie autorských práv.

Ako Facebook a Google

Pri miere dosahu, aký dnes YouTube má, však logicky nemôže kontrolovať každého z miliardy návštevníkov, ktorí na stránku mesačne zavítajú. Ak sa teda vrátime k matematike, podľa magazínu Time a údajov spred dvoch rokov používatelia na YouTube denne zverejnia obsah, ktorý ak by ste si chceli pozrieť, tak by ste mu museli obetovať desať rokov života.

Každý mesiac sa na stránke objaví viac videí, ako boli tri veľké televízne stanice schopné odvysielať v priebehu šesťdesiatich rokov. A nielen to. YouTube patrí spolu so stránkami Google a Facebook ku kráľovskej rodine najnavštevovanejších portálov internetu.

Niektorí YouTube prirovnávajú k supermarketu, kde nájdete všetko od zhnitých vajec až po luxusné víno a kaviár.

Akokoľvek však presadzuje atraktívnu myšlienku, že z každého sa môže stať cez noc hviezda – pred vznikom stránky by nikto rozumný nezveril priestor pred kamerou chlapcovi a jeho počítačovým hrám. Dnes na to potrebuje len telefón s fotoaparátom, internet a priazeň šťastnej náhody.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  2. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  3. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  5. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  6. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  7. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  8. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 433
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 12 499
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 049
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 946
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 240
  6. Kam do tepla v januári? 2 134
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 790
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 729
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 274
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S Lexom sa spája viac ako desať káuz.

Neprehliadnite tiež

Zomrela gospelová hviezda Edwin Hawkins, známy hitom Oh Happy Day

Hawkins sa považuje za priekopníka mestského štýlu gospelovej hudby.

Zomrela Dolores O'Riordan, speváčka z kapely Cranberries

Speváčka zomrela náhle, vo veku 46 rokov.

Manažér ju nútil chudnúť, zničilo to jej sebadôveru. Dua Lipa zlomila rekord Brit Awards

Vyhlásili nominácie na hudobné ceny. Čím odborníkov zaujala práve ona?

RECENZIA

Keby ustúpil Hitlerovi, Meky Žbirka by sa nenarodil. Briti vo filme heroizujú Churchilla

Film Najtemnejšia hodina súvisí so životom Zlatého slávika. Hodnotíme ho.

Scenárista seriálového hitu Most: Najlepším expertom na vraždy a úchylky je google

Michael Hjorth a Hans Rosenfeldt napísali európsky bestseller.