Chlapčenstvo Oscara nemá, šlo proti pravidlám biznisu

Film Richarda Linklatera popiera takmer všetko, k čomu dnešná filmová produkcia diváka vychováva

Ethan Hawke (vľavo) a Eller Coltrane vo filme Chlapčenstvo.(Zdroj: OUTNOW)

Film Richarda Linklatera popiera takmer všetko, k čomu dnešná filmová produkcia diváka vychováva. S jeho víťazstvom sa preto veľmi počítať nedalo.

„Ľudia zvyknú v živote trpieť, lebo si myslia, že ho majú zúfalý, obyčajný, nevýrazný,“ hovoril americký režisér Richard Linklater pre denník SME. „Do takého uvažovania sa dá ľahko skĺznuť, keď po niečom fanaticky túžite. To však nie je najlepší spôsob, ako tráviť čas.“

V roku 2002 začal Linklater nakrúcať film Chlapčenstvo. Obsadil doň šesťročného chlapca, dvanásť rokov zaznamenával jeho dospievanie. A vytvoril krehký obraz ľudského života, akúsi univerzálnu spomienku, ktorú si môže ktokoľvek vyvolať, ak potrebuje zrekapitulovať to, čo už v ňom prežil.

Za dvanásť rokov deti vyrastú, ich rodičia dozrejú alebo trochu zostarnú, absolvujú spolu jednu školu, druhú, maturitu, odchod z domu, uvažujú o kariére a prežívajú prvý bozk a možno aj prvú vážnejšiu lásku. Sú to možno prosté veci, ale nič krajšie, väčšie a významnejšie v živote nemáme.

fotka_res.jpg

Toto biznisu neprospieva

Potlesk po projekciách, úspech u kritikov, oscarové nominácie a množstvo ďalších cien znamenajú, že väčšina publika Linklaterov veľký filmový experiment prijala. Napriek tomu sú aj takí diváci, ktorí len mykli plecom. Možno je to tým, že kinematografia nás dlhodobo a masívne vychováva k očakávaniu, že film musí mať dramatický príbeh, jasnú zápletku, uspokojivé rozuzlenie, nejaké vzrušenie.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 558
  2. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 114
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 981
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 717
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 128
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 133
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 5 024
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 497
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 759
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 895

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

EKONOMIKA

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Kto nazve čipsy, že Slovakia?

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.