Architekt: Nie sme babráci, na Hrade nám záleží

Je lepšie, aby parkujúce autá beznádejne zapĺňali okolité ulice alebo aby parkovali pod zemou, pýta sa architekt IVAN MASÁR, ktorý je s Bratislavským hradom spojený už od roku 1981.

(Zdroj: GABRIEL KUCHTA)

IVAN MASÁR (1956) je od roku 1981 je súčasťou ateliéru Stavoprojektu, ktorý sa venoval rekonštrukciám pamiatok. S architektmi Milučkým, Boudom a so sochárom Askoldom Žáčkom navrhli hradnú klenotnicu. Spolu s Petrom Boudom sú autormi rekonštrukcie Leopoldovho nádvoria, čestného nádvoria, západnej terasy, hradného paláca. V roku 2012 dostali s Petrom Boudom Krištáľové krídlo za rekonštrukciu Starej radnice v Bratislave. Získali Cenu Dušana Jurkoviča za klenotnicu na Bratislavskom hrade (s Ferdinandom Milučkým a Askoldom Žáčkom), dvakrát cenu CE.ZA.AR za architektúru, hlavnú cenu Stavba roka za rekonštrukciu Erdödyho paláca, striebornú medailu na svetovom bienále architektúry a množstvo nominácií.

Článok pokračuje pod video reklamou

TEXT: Zuzana Uličianska

Spolu s Petrom Boudom sú aj autormi nedávnej rekonštrukcie hradného paláca. Pre garáže pod Hradom sa ich projekt stal terčom kritiky.

Nemali ste pocit barbarstva, keď sa bagre zahryzli do hradného kopca s jeho s históriou a energiou?

To sme v rovine emócií. Vždy, keď stojím na tomto kopci, fascinuje ma. Také niečo sa dá, samozrejme, pietne obchádzať - ibaže to potom ani neprebádame, ani nezdokumentujeme. Je asi v ľudskej povahe skúmať históriu a súčasne meniť prostredie okolo seba, čím sa však poruší aj sväté ticho storočí. Ak toto nazveme barbarstvom, potom sme barbarmi takmer všetci.

Bude výstavba hradných garáží z hľadiska histórie vnímaná ako najväčší danajský dar bývalého predsedu parlamentu Pavla Pašku celému Slovensku?

Nerád by som to spájal s politikou. Obnova Hradu vždy fungovala „kampaňovitým“ spôsobom. Dlhé obdobia skoro nečinnosti sa striedali s obdobiami „horúčkovitej“ aktivity. My sme sa snažili najmä o zachovanie kontinuity smerovania obnovy. Garáže v dnešnej diskusii považujem len za zástupný problém.

A čo je ten hlavný?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3N96 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3N96 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Článok je zaradený aj do ďalších tém Víkend

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

DOMOV

Spor o Ústavný súd sa opakuje. Zmeny možno ani nebudú

Kiska zatiaľ vymenil štyroch sudcov z trinástich.

Neprehliadnite tiež