Naša spoločnosť sa nevie vyrovnať so starnutím, tak ako sa kedysi nevedeli vo viktoriánskom období vyrovnať so sexom, hovorí Eva Cisárová-Mináriková. Patrí medzi osemnásť výtvarníčok nad 65 rokov, ktoré v Nitrianskej galérii predstavuje projekt Grey Gold
Pred štyrmi rokmi sedela v jednom berlínskom podniku 71-ročná Gisela Weimann a ticho sa usmievala na umelcov, ktorí sa po konferencii stretli na večierku. Netušila, že vyprovokuje tri české kurátorky k jednej z najväčších česko-slovenských výstav minulého roku.
„Celý večer posedávala pri jednom pive, pozerala sa okolo seba so spokojným výrazom na tvári a spoločnosť mladých intelektuálov a umelcov si vyslovene užívala,“ opisuje nemeckú konceptualistku a performerku kurátorka Anna Vartecká.
Fascinoval ju pohľad na krehkú starenku uprostred hlasnej vravy mladých autorov. „Bola ako typický mladý umelec, ktorý chodí po vernisážach, zúčastňuje sa na rôznych stretnutiach a nadväzuje profesionálne kontakty. Akurát, v jej veku to už neočakávate.“
Nabúrala stereotyp ženy
Spolu s ďalšími dvoma kurátorkami Vendulou Fremlovou a Tereziou Petiškovou sa s ňou dali do reči a zistili, že sa veľmi dobre orientuje v oblasti nových médií, aktívne vystavuje, publikuje a zúčastňuje sa na workshopoch po celom svete.
Ich prvou myšlienkou bolo, či by takéto aktívne umelkyne našli aj na česko-slovenskej scéne. Weimannová im totiž nabúrala zažitý model starej ženy, ktorý u nás stereotypne pretrváva. Ženy unavenej životom, uzavretej pred novými podnetmi, zväčša negatívne naladenej a zatrpknutej.
„Jej kreativita, obsiahle dielo i spôsob života nás upozornili, že sa príliš orientujeme na tvorbu mladej generácie. Inšpirovali nás, aby sme pripravili výstavu českých a slovenských umelkýň zrelého veku,“ vysvetľuje v úvode katalógu kurátorka Terezie Petišková.
Ak si pozriete biografiu 71-ročnej Weimannovej na jej webovej stránke, zistíte, že len minulý rok absolvovala rezidenčný pobyt v Benátkach, mala autorskú výstavu v Brne a zúčastnila sa na workshope a kolektívnej výstave v Maroku.
Jana Želibská (1941): Drink Milk!? (2003). Videoinštalácia, farba, zvuk. 01:55. FOTO: NITRIANSKA GALÉRIA
Dámy v najlepších rokoch
Mysleli si, že ich budú musieť hľadať lupou. Že umelkýň nad šesťdesiatpäť rokov, ktoré by ešte tvorili a aktívne žili, je menej ako šafranu. Výsledkom je výstava Grey Gold. České a slovenské umelkyne 65+.
Do Nitrianskej galérie sa presunula z brnianskeho Domu umenia a predstavuje aktuálnu tvorbu osemnástich umelkýň s vekovým priemerom 79 rokov.
Sú to známe i menej známe mená, okrem veku a ženského rodu ich spája aj to, že sú predstaviteľkami prvých emancipovaných generácií, prvých profesionálnych a vyštudovaných umelkýň, ktoré v povojnovom období vstupovali na umeleckú scénu rovnocenne s mužmi.
Slovensko reprezentujú Klára Bočkayová, Eva Cisárová-Mináriková, Milota Havránková a Jana Želibská.
Eva Cisárová-Mináriková (69). FOTO: MARTIN NOVÁK a TOMÁŠ LUMPE
Milota Havránková (70). MARTIN NOVÁK a TOMÁŠ LUMPE
Výstava alebo prieskum?
Kurátorky pracovali na projekte tri roky, jeho súčasťou sú aj prepisy rozhovorov s jednotlivými umelkyňami. „Prekvapilo ma, že prišli ku mne domov,“ priznáva fotografka Milota Havránková. „To sa dnes už často nestáva. Zaujímali sa o to, ako človek v mojom veku žije, tvorí. Bolo to úžasné.“ Prezreli si jej diela, nahrali na diktafón rozhovor a fotograf spravil čiernobiely portrét.
No nie každá z oslovených umelkýň bola sociologickým aspektom výstavy nadšená. Niektoré sa vzhľadom na svoj vek odmietli fotografovať, iné nesúhlasili s rozhovorom.
Zmiešané pocity netají ani maliarka Klára Bočkayová. „Pravdupovediac, samotné práce so mnou nerozoberali,“ hovorí 67-ročná výtvarníčka, ktorá je známa postmodernými presahmi tradičnej maľby.