SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Sila a krása odvrátenej tváre

V bratislavskej SNG je unikátna výstava alternatívneho umenia z normalizačných rokov 1970-1985Názov najnovšej výstavy v Slovenskej národnej galérii môže vyvolávať rôzne očakávania, veď zvolené časové rozpätie od nástupu sedemdesiatych rokov až po začiatok


Z cyklu Prostredia sochára Juraja Meliša. FOTO SME - PAVOL MAJER

takzvanej perestrojky predstavuje dobu neslávnej normalizácie. Čo teda ponúka expozícia Slovenské vizuálne umenie 1970-1985?

Bez oficiálnej produkcie

„Pôvodne to mala byť konfrontačná výstava, kde sme chceli prezentovať všetky tri roviny výtvarnej tvorby - umenie kolaborácie, koexistencie a rezistencie. Inými slovami - umenie oficiálne, teda skôr neumenie, ale oficiálnu produkciu, potom sféru s otvorenými priepustnými hranicami, čiže umenie, ktoré nepredstavovalo jednoznačný vzdor a odpor voči oficiálnej moci, ale zároveň jej nechcelo úplne podliehať a hľadalo isté únikové cesty, a nakoniec umenie alternatívy,“ hovorí kurátor Aurel Hrabušický. „Z nedostatku priestorových i fyzických kapacít však nakoniec z konfrontácie zišlo a nateraz sme sa rozhodli nechať bokom z hľadiska umeleckého prínosu nie podstatné podoby oficiálnej tvorby.“

Inou otázkou je, či by takáto pôvodne zamýšľaná konfrontácia bola v rámci jednej výstavy vôbec vhodná hoci už len z hľadiska prehľadnosti a diváckej orientácie. Tieto úvahy podporuje aj skutočnosť, že v súčasnosti sú v Prahe vystavené diela československého socialistického realizmu formou samostatnej expozície.

Štvorpodlažná vzorka

Bratislavská výstava sa tak po vypustení oficiálnej umeleckej produkcie normalizačných rokov ako aj vyradení tej časti tvorby „koexistujúcich“ výtvarníkov, ktorá bola najmä v oblasti architektonických realizácií protipólom ich pôsobenia vo sfére slobody, stala excelentnou prehliadkou toho najlepšieho, čo v uvedenom časovom intervale na Slovensku vzniklo. Štyri podlažia Esterházyho paláca ponúkajú dôkaz o tom, že obdobie spoločenskej stagnácie sa nekrylo so stagnáciou kultúry, že na neoficiálnej scéne vzniklo množstvo tvorivých iniciatív.

Samozrejme, dominujú diela tvorcov, ktorí radšej obetovali umeleckú kariéru, než by mali slúžiť režimnej požiadavke a „tvoriť“ v duchu socialistického realizmu. A hoci od novembra ‘89 sa už aj širšia verejnosť postupne zoznamuje s tvorbou, ktorá kedysi zostávala v ateliéroch a zásuvkách, prípadne sa z obáv pred perzekúciou šírila len v dôvernom okruhu formou samizdatových výmenných albumov či bytových výstav, súčasná výstava poskytuje o tejto tvorbe veľmi obsažnú informáciu. A to aj napriek tvrdeniu Aurela Hrabušického, že ide len o vzorku, a nie o panorámu.

Duchamp v suteréne

Výstava členená do mnohých kapitol sa sústreďuje na kľúčové témy a problémy príznačné pre danú dobu. „Jednoznačne dominujú diela alternatívy, no tým, že prezentujeme aj rôzne podoby únikov pred realitou, ocitli sa tu aj autori, ktorých program vrcholil už v šesťdesiatych rokoch či ešte skôr, no v období vymedzenom zadaním výstavy ešte tvorili na istej slušnej úrovni,“ pokračuje Aurel Hrabušický. „V tej dobe aj to bol dosť podstatný prínos.“

Preto úvod expozície na treťom poschodí patrí aj vybraným dielam klasikov. Fullu, Jakobyho, Kostku, Uhera, Dobeša, Šimerovú-Martinčekovú, Hložníka, Brunovského a ďalších potom už striedajú na nižších poschodiach Filko, Koller, Zavarský, Jankovič, Meliš, Sikora, Kern, Tóth, Ďurček, Kordoš, Fischer, Minárik, Mudroch, Meško, Bočkayovci a desiatky ďalších osobností, ktoré sú symbolom vzdoru a jasného vymedzenia sa voči oficiálnej moci. Záverečnú časť výstavy v suteréne symbolicky otvára projekt Petra Meluzína, ktorý parodoval výrok Marcela Duchampa o tom, že najvýznamnejší umelec zajtrajška zostúpi do undergroundu.

„To, čo prezentujeme, je odvrátená tvár umenia tých rokov.“ Tá „privrátená“ by sa mala objaviť na samostatnej expozícii na jar, no podmieňovací spôsob je v tom prípade namieste, pretože sa rozhodne nedá povedať, že na uskutočnenie takejto výstavy je potrebná „politická vôľa“.

ALEXANDER BALOGH

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  3. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  6. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  10. Tento rok turizmu neprial
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 316
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 14 282
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 023
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 767
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 790
  6. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 5 523
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 5 387
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 955
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 958
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 762
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 13 460
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 863
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 642
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 076
  5. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 738
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 738
  7. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 712
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 569
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu