SME

Sila a krása odvrátenej tváre

V bratislavskej SNG je unikátna výstava alternatívneho umenia z normalizačných rokov 1970-1985Názov najnovšej výstavy v Slovenskej národnej galérii môže vyvolávať rôzne očakávania, veď zvolené časové rozpätie od nástupu sedemdesiatych rokov až po začiatok


Z cyklu Prostredia sochára Juraja Meliša. FOTO SME - PAVOL MAJER


takzvanej perestrojky predstavuje dobu neslávnej normalizácie. Čo teda ponúka expozícia Slovenské vizuálne umenie 1970-1985?

Bez oficiálnej produkcie

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pôvodne to mala byť konfrontačná výstava, kde sme chceli prezentovať všetky tri roviny výtvarnej tvorby - umenie kolaborácie, koexistencie a rezistencie. Inými slovami - umenie oficiálne, teda skôr neumenie, ale oficiálnu produkciu, potom sféru s otvorenými priepustnými hranicami, čiže umenie, ktoré nepredstavovalo jednoznačný vzdor a odpor voči oficiálnej moci, ale zároveň jej nechcelo úplne podliehať a hľadalo isté únikové cesty, a nakoniec umenie alternatívy,“ hovorí kurátor Aurel Hrabušický. „Z nedostatku priestorových i fyzických kapacít však nakoniec z konfrontácie zišlo a nateraz sme sa rozhodli nechať bokom z hľadiska umeleckého prínosu nie podstatné podoby oficiálnej tvorby.“

SkryťVypnúť reklamu

Inou otázkou je, či by takáto pôvodne zamýšľaná konfrontácia bola v rámci jednej výstavy vôbec vhodná hoci už len z hľadiska prehľadnosti a diváckej orientácie. Tieto úvahy podporuje aj skutočnosť, že v súčasnosti sú v Prahe vystavené diela československého socialistického realizmu formou samostatnej expozície.

Štvorpodlažná vzorka

Bratislavská výstava sa tak po vypustení oficiálnej umeleckej produkcie normalizačných rokov ako aj vyradení tej časti tvorby „koexistujúcich“ výtvarníkov, ktorá bola najmä v oblasti architektonických realizácií protipólom ich pôsobenia vo sfére slobody, stala excelentnou prehliadkou toho najlepšieho, čo v uvedenom časovom intervale na Slovensku vzniklo. Štyri podlažia Esterházyho paláca ponúkajú dôkaz o tom, že obdobie spoločenskej stagnácie sa nekrylo so stagnáciou kultúry, že na neoficiálnej scéne vzniklo množstvo tvorivých iniciatív.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, dominujú diela tvorcov, ktorí radšej obetovali umeleckú kariéru, než by mali slúžiť režimnej požiadavke a „tvoriť“ v duchu socialistického realizmu. A hoci od novembra ‘89 sa už aj širšia verejnosť postupne zoznamuje s tvorbou, ktorá kedysi zostávala v ateliéroch a zásuvkách, prípadne sa z obáv pred perzekúciou šírila len v dôvernom okruhu formou samizdatových výmenných albumov či bytových výstav, súčasná výstava poskytuje o tejto tvorbe veľmi obsažnú informáciu. A to aj napriek tvrdeniu Aurela Hrabušického, že ide len o vzorku, a nie o panorámu.

Duchamp v suteréne

Výstava členená do mnohých kapitol sa sústreďuje na kľúčové témy a problémy príznačné pre danú dobu. „Jednoznačne dominujú diela alternatívy, no tým, že prezentujeme aj rôzne podoby únikov pred realitou, ocitli sa tu aj autori, ktorých program vrcholil už v šesťdesiatych rokoch či ešte skôr, no v období vymedzenom zadaním výstavy ešte tvorili na istej slušnej úrovni,“ pokračuje Aurel Hrabušický. „V tej dobe aj to bol dosť podstatný prínos.“

SkryťVypnúť reklamu

Preto úvod expozície na treťom poschodí patrí aj vybraným dielam klasikov. Fullu, Jakobyho, Kostku, Uhera, Dobeša, Šimerovú-Martinčekovú, Hložníka, Brunovského a ďalších potom už striedajú na nižších poschodiach Filko, Koller, Zavarský, Jankovič, Meliš, Sikora, Kern, Tóth, Ďurček, Kordoš, Fischer, Minárik, Mudroch, Meško, Bočkayovci a desiatky ďalších osobností, ktoré sú symbolom vzdoru a jasného vymedzenia sa voči oficiálnej moci. Záverečnú časť výstavy v suteréne symbolicky otvára projekt Petra Meluzína, ktorý parodoval výrok Marcela Duchampa o tom, že najvýznamnejší umelec zajtrajška zostúpi do undergroundu.

„To, čo prezentujeme, je odvrátená tvár umenia tých rokov.“ Tá „privrátená“ by sa mala objaviť na samostatnej expozícii na jar, no podmieňovací spôsob je v tom prípade namieste, pretože sa rozhodne nedá povedať, že na uskutočnenie takejto výstavy je potrebná „politická vôľa“.

SkryťVypnúť reklamu

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 11 067
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 197
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 755
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 081
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 243
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 796
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 721
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 996
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 165
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 7 001
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 419
  5. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 908
  6. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 685
  7. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 5 022
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 712
  1. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  2. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  3. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  4. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  5. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  8. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
SkryťZatvoriť reklamu