Sila a krása odvrátenej tváre

V bratislavskej SNG je unikátna výstava alternatívneho umenia z normalizačných rokov 1970-1985Názov najnovšej výstavy v Slovenskej národnej galérii môže vyvolávať rôzne očakávania, veď zvolené časové rozpätie od nástupu sedemdesiatych rokov až po začiatok


Z cyklu Prostredia sochára Juraja Meliša. FOTO SME - PAVOL MAJER

takzvanej perestrojky predstavuje dobu neslávnej normalizácie. Čo teda ponúka expozícia Slovenské vizuálne umenie 1970-1985?

Bez oficiálnej produkcie

„Pôvodne to mala byť konfrontačná výstava, kde sme chceli prezentovať všetky tri roviny výtvarnej tvorby - umenie kolaborácie, koexistencie a rezistencie. Inými slovami - umenie oficiálne, teda skôr neumenie, ale oficiálnu produkciu, potom sféru s otvorenými priepustnými hranicami, čiže umenie, ktoré nepredstavovalo jednoznačný vzdor a odpor voči oficiálnej moci, ale zároveň jej nechcelo úplne podliehať a hľadalo isté únikové cesty, a nakoniec umenie alternatívy,“ hovorí kurátor Aurel Hrabušický. „Z nedostatku priestorových i fyzických kapacít však nakoniec z konfrontácie zišlo a nateraz sme sa rozhodli nechať bokom z hľadiska umeleckého prínosu nie podstatné podoby oficiálnej tvorby.“

Inou otázkou je, či by takáto pôvodne zamýšľaná konfrontácia bola v rámci jednej výstavy vôbec vhodná hoci už len z hľadiska prehľadnosti a diváckej orientácie. Tieto úvahy podporuje aj skutočnosť, že v súčasnosti sú v Prahe vystavené diela československého socialistického realizmu formou samostatnej expozície.

Štvorpodlažná vzorka

Bratislavská výstava sa tak po vypustení oficiálnej umeleckej produkcie normalizačných rokov ako aj vyradení tej časti tvorby „koexistujúcich“ výtvarníkov, ktorá bola najmä v oblasti architektonických realizácií protipólom ich pôsobenia vo sfére slobody, stala excelentnou prehliadkou toho najlepšieho, čo v uvedenom časovom intervale na Slovensku vzniklo. Štyri podlažia Esterházyho paláca ponúkajú dôkaz o tom, že obdobie spoločenskej stagnácie sa nekrylo so stagnáciou kultúry, že na neoficiálnej scéne vzniklo množstvo tvorivých iniciatív.

Samozrejme, dominujú diela tvorcov, ktorí radšej obetovali umeleckú kariéru, než by mali slúžiť režimnej požiadavke a „tvoriť“ v duchu socialistického realizmu. A hoci od novembra ‘89 sa už aj širšia verejnosť postupne zoznamuje s tvorbou, ktorá kedysi zostávala v ateliéroch a zásuvkách, prípadne sa z obáv pred perzekúciou šírila len v dôvernom okruhu formou samizdatových výmenných albumov či bytových výstav, súčasná výstava poskytuje o tejto tvorbe veľmi obsažnú informáciu. A to aj napriek tvrdeniu Aurela Hrabušického, že ide len o vzorku, a nie o panorámu.

Duchamp v suteréne

Výstava členená do mnohých kapitol sa sústreďuje na kľúčové témy a problémy príznačné pre danú dobu. „Jednoznačne dominujú diela alternatívy, no tým, že prezentujeme aj rôzne podoby únikov pred realitou, ocitli sa tu aj autori, ktorých program vrcholil už v šesťdesiatych rokoch či ešte skôr, no v období vymedzenom zadaním výstavy ešte tvorili na istej slušnej úrovni,“ pokračuje Aurel Hrabušický. „V tej dobe aj to bol dosť podstatný prínos.“

Preto úvod expozície na treťom poschodí patrí aj vybraným dielam klasikov. Fullu, Jakobyho, Kostku, Uhera, Dobeša, Šimerovú-Martinčekovú, Hložníka, Brunovského a ďalších potom už striedajú na nižších poschodiach Filko, Koller, Zavarský, Jankovič, Meliš, Sikora, Kern, Tóth, Ďurček, Kordoš, Fischer, Minárik, Mudroch, Meško, Bočkayovci a desiatky ďalších osobností, ktoré sú symbolom vzdoru a jasného vymedzenia sa voči oficiálnej moci. Záverečnú časť výstavy v suteréne symbolicky otvára projekt Petra Meluzína, ktorý parodoval výrok Marcela Duchampa o tom, že najvýznamnejší umelec zajtrajška zostúpi do undergroundu.

„To, čo prezentujeme, je odvrátená tvár umenia tých rokov.“ Tá „privrátená“ by sa mala objaviť na samostatnej expozícii na jar, no podmieňovací spôsob je v tom prípade namieste, pretože sa rozhodne nedá povedať, že na uskutočnenie takejto výstavy je potrebná „politická vôľa“.

ALEXANDER BALOGH

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 982
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 763
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 003
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 567
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 385
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 869
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 486
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 457
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 291
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 023

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

SVET

Minúta po minúte: Merkelová môže byť štvrtýkrát kancelárkou

Jej konzervatívci vedú nad druhými socialistami Martina Schulza.

SVET

Merkelová bude pokračovať. Nikto však nevie ako, hovorí analytik

Nemecká kancelárka je istou víťazkou nedeľných volieb už teraz.

Neprehliadnite tiež

Radšej pije ako rozpráva. Aki Kaurismäki nakrútil film roka

Európa vznikla na falošnej idey, hovorí. V kinách má skvelý film druhá strana nádeje.

Šéfka Bielej noci: Museli sme ľuďom vysvetľovať, že nie sme rasisti

Festival vizuálneho umenia sa v Bratislave bude tretí raz.

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.