SME
Utorok, 6. december, 2022 | Meniny má Mikuláš

Sila a krása odvrátenej tváre

V bratislavskej SNG je unikátna výstava alternatívneho umenia z normalizačných rokov 1970-1985Názov najnovšej výstavy v Slovenskej národnej galérii môže vyvolávať rôzne očakávania, veď zvolené časové rozpätie od nástupu sedemdesiatych rokov až po začiatok


Z cyklu Prostredia sochára Juraja Meliša. FOTO SME - PAVOL MAJER

takzvanej perestrojky predstavuje dobu neslávnej normalizácie. Čo teda ponúka expozícia Slovenské vizuálne umenie 1970-1985?

Bez oficiálnej produkcie

„Pôvodne to mala byť konfrontačná výstava, kde sme chceli prezentovať všetky tri roviny výtvarnej tvorby - umenie kolaborácie, koexistencie a rezistencie. Inými slovami - umenie oficiálne, teda skôr neumenie, ale oficiálnu produkciu, potom sféru s otvorenými priepustnými hranicami, čiže umenie, ktoré nepredstavovalo jednoznačný vzdor a odpor voči oficiálnej moci, ale zároveň jej nechcelo úplne podliehať a hľadalo isté únikové cesty, a nakoniec umenie alternatívy,“ hovorí kurátor Aurel Hrabušický. „Z nedostatku priestorových i fyzických kapacít však nakoniec z konfrontácie zišlo a nateraz sme sa rozhodli nechať bokom z hľadiska umeleckého prínosu nie podstatné podoby oficiálnej tvorby.“

Inou otázkou je, či by takáto pôvodne zamýšľaná konfrontácia bola v rámci jednej výstavy vôbec vhodná hoci už len z hľadiska prehľadnosti a diváckej orientácie. Tieto úvahy podporuje aj skutočnosť, že v súčasnosti sú v Prahe vystavené diela československého socialistického realizmu formou samostatnej expozície.

Štvorpodlažná vzorka

Bratislavská výstava sa tak po vypustení oficiálnej umeleckej produkcie normalizačných rokov ako aj vyradení tej časti tvorby „koexistujúcich“ výtvarníkov, ktorá bola najmä v oblasti architektonických realizácií protipólom ich pôsobenia vo sfére slobody, stala excelentnou prehliadkou toho najlepšieho, čo v uvedenom časovom intervale na Slovensku vzniklo. Štyri podlažia Esterházyho paláca ponúkajú dôkaz o tom, že obdobie spoločenskej stagnácie sa nekrylo so stagnáciou kultúry, že na neoficiálnej scéne vzniklo množstvo tvorivých iniciatív.

Samozrejme, dominujú diela tvorcov, ktorí radšej obetovali umeleckú kariéru, než by mali slúžiť režimnej požiadavke a „tvoriť“ v duchu socialistického realizmu. A hoci od novembra ‘89 sa už aj širšia verejnosť postupne zoznamuje s tvorbou, ktorá kedysi zostávala v ateliéroch a zásuvkách, prípadne sa z obáv pred perzekúciou šírila len v dôvernom okruhu formou samizdatových výmenných albumov či bytových výstav, súčasná výstava poskytuje o tejto tvorbe veľmi obsažnú informáciu. A to aj napriek tvrdeniu Aurela Hrabušického, že ide len o vzorku, a nie o panorámu.

Duchamp v suteréne

Výstava členená do mnohých kapitol sa sústreďuje na kľúčové témy a problémy príznačné pre danú dobu. „Jednoznačne dominujú diela alternatívy, no tým, že prezentujeme aj rôzne podoby únikov pred realitou, ocitli sa tu aj autori, ktorých program vrcholil už v šesťdesiatych rokoch či ešte skôr, no v období vymedzenom zadaním výstavy ešte tvorili na istej slušnej úrovni,“ pokračuje Aurel Hrabušický. „V tej dobe aj to bol dosť podstatný prínos.“

Preto úvod expozície na treťom poschodí patrí aj vybraným dielam klasikov. Fullu, Jakobyho, Kostku, Uhera, Dobeša, Šimerovú-Martinčekovú, Hložníka, Brunovského a ďalších potom už striedajú na nižších poschodiach Filko, Koller, Zavarský, Jankovič, Meliš, Sikora, Kern, Tóth, Ďurček, Kordoš, Fischer, Minárik, Mudroch, Meško, Bočkayovci a desiatky ďalších osobností, ktoré sú symbolom vzdoru a jasného vymedzenia sa voči oficiálnej moci. Záverečnú časť výstavy v suteréne symbolicky otvára projekt Petra Meluzína, ktorý parodoval výrok Marcela Duchampa o tom, že najvýznamnejší umelec zajtrajška zostúpi do undergroundu.

„To, čo prezentujeme, je odvrátená tvár umenia tých rokov.“ Tá „privrátená“ by sa mala objaviť na samostatnej expozícii na jar, no podmieňovací spôsob je v tom prípade namieste, pretože sa rozhodne nedá povedať, že na uskutočnenie takejto výstavy je potrebná „politická vôľa“.

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  2. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce?
  4. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  1. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  2. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  3. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  4. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  5. Developer projektu Metropolis sa stal Lídrom roka 2022
  6. Nepotrebné telefóny pomáhajú na Vianoce deťom a rodinám v núdzi
  7. Tisíc líp aj pre včely od slovenskej prezidentky
  8. Changes to the System of Remedies
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 632
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 586
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 489
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 839
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 229
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 086
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 3 042
  8. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 2 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Za rozhodnutie v kauze Fatima zobrala údajne stotisíc eur. Odmieta to.


2 h
Začalo platiť embargo na dovoz ruskej ropy prostredníctvom námornej prepravy.

Rusi našli recept ako obísť sankcie.


3 h
Keď Alžbeta Tomaníková prišla o partnera mala len osemnásť rokov a ich syn dva mesiace.

Alžbeta Tomaníková nemala nárok na vdovský dôchodok.


1. dec

Portugalsko a Švajčiarsko hrajú svoj osemfinálový zápas na MS.


4 h

Blogy SME

  1. Milan Buno: 7 knižných tipov: 33 skutočných príbehov, ktoré vás nabijú energiou a nádejou
  2. Katarína Chudá: Vrah so schizofréniou kresliaci víly: Viktoriánske maľby víl
  3. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  4. Milan Buno: 7 knižných tipov: Stephen King odporúča nový strašidelný príbeh
  5. Katarína Chudá: Francúzske dvorné balety: aké bizarné kostýmy nosili herci v 17. storočí?
  6. Roman Kebísek: Štúr najskôr Pospíšilovej verejne vyznal lásku a o pár mesiacov ju verejne nechal
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Opustený ostrov a 8 súťažiacich...koľkí napokon prežijú?!
  8. Roman Kebísek: Maliar Malevič po vystavení Čierneho štvorca r. 1915: Pretvoril som sa na nulu
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 83 254
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 127
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 340
  4. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 138
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 178
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 865
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 484
  8. Mária Križanová: Matematika a matikári. 2 194
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu