Danube Afterpoint
Premiéra skladby Petra Machajdíka
Radio Head Awards Festival má bohatý program a silnú zostavu. V sobotu 14. marca o 21.30 v koncertnej sále Slovenského rozhlasu (na ďalší deň aj v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku) Ensemble Ricercata predvedie Machajdíkovu novú skladbu pre okteto a dva klavíry Danube Afterpoint. Zaznejú i diela Philipa Glassa a Steva Reicha.
Machajdík upozorňuje, že aj v tejto skladbe je sám sebou, ale neodmieta vplyvy minimalistickej tvorby Philipa Glassa či Stevea Reicha. Tí už od čias jeho hudobného dospievania patria do zoznamu top inšpirácií.
Spomína na to, ako mu ochotne posielali platne, notový materiál a publikácie. Reichovi vďačí za poznanie vtedy v našom priestore neznámej hudby a kontakty so svetom.
Vie o tom, že „hoci ide dnes vo svetovom meradle vlastne o klasické diela, na Slovensku sú stále považované za ťažko stráviteľnú avantgardu. Pritom ide o schopnosť udržať tempo a náladu.“
Minimalizmus je pre Machajdíka aj metaforou prístupu k životu: „Dôležitá je schopnosť nájsť podstatu. Žiaľ, tí, ktorí sa tešia zo statusu bohatých a úspešných, často preukazujú neúctu k tým, ktorí sú pre spoločnosť naozaj významní.“
Peter Machajdík si nehovie v osamelosti. Hudba, ktorú tvorí, bez spolupráce s inými nie je možná. Spolupracuje so špičkovými interpretmi (Jonom Andersonom, Davidom Mossom), multimediálnymi umelcami a filmármi.
Nedávno dokončil hudbu k novému filmu Tomáša Hulíka Kráľ nebies - orol skalný, premiéra je plánovaná na Veľkú noc.
Tólkšou
Premiéra / Mestské divadlo, Žilina, sobota 19.00
Jedným z tých, čo poznajú kompletný repertoár žilinského Mestského divadla za posledných dvadsať rokov, je Žilinčan Miroslav Djablik, v súčasnosti strojník. Sledujúc kroky špecifického, neustále omladzujúceho sa hereckého súboru, napísal preň tajne divadelnú hru.
Nikto netušil, čo sa chystá, až kým nebola na stole Tólkšou.
Hru o súčasnom svete médií, ktoré sú bez ohľadu na svoju serióznosť pod tlakom trhu, napísal na mieru divadla, vychádzajúc z negatívnej skúsenosti s médiami, ktoré zneužívajú ľudské emócie. Rozohral dianie v televíznom štúdiu, kde sa naživo rozhoduje o živote človeka, o vine a treste.
Relácia Posledný súd privíta pána Jozefa, ktorý za tragických okolností stratil dcéru a musí sa konfrontovať s falošne súcitnými otázkami moderátorky a neúprosným diváckym hlasovaním.
Tólkšou má premiéru v sobotu večer o 19. hodine a v hlavných úlohách uvidíme Borisa Zachara, Jána Dobríka, Barboru Švidraňovú či Matúša Kvietika. Ide v poradí už o druhú inscenáciu z projektu Scénických prezentácií, ktorý približuje tvorbu súčasných žilinských autorov.
FOTO – CTIBOR BACHRATÝ
Rio Danubio
Krst albumu / Štúdio 12, Bratislava, sobota 19:30
Erik Rothenstein je slovenský barytón saxofonista, skladateľ a aranžér, venuje sa džezovej hudbe. Vedie svoje vlastný kvinteto a hosťuje v rôznych formáciách.
„Pokiaľ chystám album po dlhom čase, doprajem si ten luxus a nahrám ho tak, ako sa mi páči. Mám výraznú bratislavskú, snáď až podkarpatskú identitu, preto z džezu a hudby vôbec preberám prvky, ktoré sú mi blízke,“ povedal pred dvoma rokmi v profilovom rozhovore pre Hudobný život.
Túto sobotu bude v bratislavskom Štúdiu 12 pokrstený jeho nový latino-džezový album Rio Danubio. Krstnými otcami budú Peter Lipa a Peter Stankovský.
Desiatka skladieb nezaprie hudobníkovu obľubu v žánrovom experimentovaní. Dynamické skladby s bohatým obsadením striedajú pokojné balady. Poslednou skladbou na albume je Kaddiš Maurice Ravela, ktorú slovenský hudobník venoval predčasne zosnulému priateľovi a dlhoročnému spoluhráčovi Martinovi Ďurdinovi.
FOTO - erikrothenstein.com
Autor: ea, pb