Pán Nikto
Febiofest / Bratislava, FK 35 MM 20.30
Nemo je posledným smrteľným človekom. Všetkých ostatných už čaká nekonečná regenerácia, keďže sa vďaka vedeckým poznatkom našiel potrebný liek. Svet ohúrene sleduje, ako tento starec postupne speje ku skonu a ľudia by túžili spoznať viac z jeho minulosti.
Nemo má už vyše sto rokov a pred smrťou začína maľovať nejasný obraz, kde sa križuje niekoľko alternatívnych svetov. Jeho prvá spomienka pochádza z obdobia krátko pred jeho narodením – sprevádza ju teória, že deti si pamätajú všetko, čo sa v ich živote stane, kým ich nenavštívia anjeli a nedonútia ich zabudnúť. Keďže však Nema z neznámych príčin vynechajú, jeho prekliatím je vidieť rôzne verzie budúcnosti.
Pán Nikto je celovečernou meditáciou na tému osudových rozhodnutí. Divák sleduje niekoľko príbehov s rozdielnymi závermi. Ktorý z nich je však ten pravý? Ktoré rozhodnutie je to správne? V každom okamihu sa ocitáme na križovatke niekoľkých koľají, pričom netušíme, ktoré nás zavedú k želanej destinácii. Možno je potom lepšie nezvoliť nič - ťah, ktorému sa v šachu hovorí zugzwang.
Hoci je pán Nikto hypnotický, nepredvídateľný film na pomedzí niekoľkých žánrov a odklonený od reality, jedno úplne logické a zároveň tragické vysvetlenie predsa len ponúkne. Nie je totiž vôbec taký fantastický, ako na prvý pohľad vyzerá. Zatiaľ najdrahší belgický film mal premiéru na festivale v Benátkach – pričom hlavnú úlohu režisér prisúdil Jaredovi Letovi, vraj preto, že ide o adepta, ktorý sa dokázal najviac fyzicky meniť.
Film je v programe festivalu Febiofest, ktorý sa po Bratislave začne koncom týždňa premiestňovať do ďalších slovenských miest.
Danielov svet
Febiofest Bratislava, Kino Lumiere 20.30
Čo vo vás vyvoláva slovo pedofil? Znechutenie, odpor, hnev? Česká režisérka Veronika Lišková nakrútila dokumentárny film Danielov svet a kto sa naň pozerá, nemusí cítiť nič podobné. Naopak, možno ho prepadne súcit.
Hlavným hrdinom jej filmu je dvadsaťpäťročný muž, ktorý o sebe vraví, že je homosexuálny pedofil. Doteraz nemal žiadne vzťahy ani so ženami, ani s mužmi – páčia sa mu malí chlapci. Vo väčšine filmov by ľudia ako on vystupovali čo najviac anonymne, Daniel však takú požiadavku nemal. Jeho dráma nespočíva v trestných činoch, jeho dráma spočíva v nemožnosti naplnenia túžob a citov, pretože sa snaží žiť podľa spoločenských pravidiel, morálne a slušne.
Film získal na jeseň cenu divákov na prestížnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave, dnes je v programe festivalu Febiofest.
Tom na farme – Profil Xaviera Dolana
Febiofest, Bratislava, Kino Lumiere 18.00
Kanadský režisér Xavier Dolan akurát oslávil dvadsaťšesť rokov. Mnohí v jeho veku ešte nestihli nič, on už má na festivale Febiofest profilovú prehliadku.
V roku 2009 debutoval ako víchor s filmom Zabil som svoju matku, ktorý bol obrazom rebelujúceho tínedžera. Potom nakrútil film Imaginárne lásky a odvážnou obrazovou zmyselnosťou sa zaradil medzi rozpoznateľných tvorcov. Vzápätí vo filme Laurence Anyway experimentoval s témou rodovej identity a čoskoro dostal chuť na triler a nakrútil film Tom na farme (na snímke). Sám seba obsadil do hlavnej úlohy a opäť hovoril o tom, čo má tak rád: o intímnych vzťahoch a tlaku spoločenského prostredia, od ktorého ich nemožno oddeliť.
Vlani v máji získal Dolan cenu poroty na festivale v Cannes za drámu Mami!, ktorá je tiež v programe Febiofestu.
Autor: kk