Mária Čorejová: Strom života
Galéria Čin Čin, Podjavorinská 4/A Bratislava
Vernisáž o 18.00 hod.
Séria čiernobielych kresieb výraznej predstaviteľky našej výtvarnej scény Márie Čorejovej je súčasťou jej dlhodobého „hackingu“, pri ktorom si kradne známe náboženské symboly a dáva ich do nových kontextov. Akoby sa neustále pýtala: „Budeme sa baviť politicky korektne alebo vyskúšame riešiť aj nepohodlnejšie témy?“
Už samotný názov výstavy Strom života má v sebe iróniu. Čorejová vo svojich obrazoch symbolicky putuje pustou krajinou plnou zlomov, trhlín a kontrastov. V negatívnom zmysle ju inšpiroval známy pastiersky list o „kultúre smrti“.
„Je neuveriteľné, čo sa s našou spoločnosťou odvtedy až do nedávneho referenda stalo. Jedna časť spoločnosti začala šíriť nenávisť proti konkrétnym ľuďom, ktorých hromadne označila ako nositeľov kultúry smrti. Nekritizujem vieru ako takú, ale cirkev ako inštitúciu, ktorá má obrovskú moc a vie ňou manipulovať,“ komentuje autorka.
Výstava, ktorá v bratislavskej galérii Čin Čin potrvá do 29. apríla, odkazuje aj na autorkin predchádzajúci projekt, mohli by sme ju teda chápať aj ako posledné zastavenie Krízovej cesty. Výstavu s týmto názvom totiž už otvárala v októbri minulého roku v priestoroch prezidentského salónika na Hlavnej stanici v Bratislave.
„Vizuálny stereotyp sa vryje hlboko do mozgu, je agresívnejší a rýchlejší ako text. Čorejovej kompozíciu v kresťanskom prostredí dešifrujeme za pár sekúnd,“ vysvetľuje kurátorka výstavy Zuzana Duchová. Načasovanie vernisáže pred veľkonočnými sviatkami nebol podľa Duchovej zámerov, ale môže viesť k zamysleniu sa nad tým, čo sa v našej spoločnosti deje. „Sviatky vnímam ako dobrú príležitosť na reflexiu pre veriacich aj neveriacich. Výstava Strom života sa k tomu obsahovo výborne hodí,“ dodáva.
Veľkonočný koncert / Stabat mater
KONCERT / Koncertná sieň Slovenskej filharmónie 19.00
Slovenský filharmonický zbor a štyria sólisti - Eva Hornyáková, Monika Fabiánová, Otokar Klein a Gustáv Beláček - zaspievajú dnes a zajtra rozsiahle oratórium Antonína Dvořáka Stabat mater. Orchester Slovenskej filharmónie bude dirigovať vynikajúci hosťujúci dirigent Leoš Svárovský.
Dielo rozdelené do desiatich častí vyjadruje utrpenie Kristovej matky pod krížom, na ktorom umiera jej syn. Je napísané na text starého cirkevného hymnusu, ktorý hudobne spracovali aj skladatelia ako Bach či Haydn. Dvořákovo Stabat mater sa k starším dielam priradilo s plnou vážnosťou, aj v zahraničí sa uvádza veľmi často. Premiéru malo toto vzácne dielo v roku 1880. Dvořák ho písal relatívne mladý, v tragickom čase, keď sa musel vyrovnávať so stratou svojich detí.
Tiché izby
KINOTIP / Foajé Bratislava, 19.00
Multikulturalita, intímne priateľstvo dvoch mladých žien a každodenné príbehy. O tomto je v skratke krátkometrážny film mladej ambicióznej režisérky Kataríny Compľovej. Nezávislá filmárka, ktorá zakotvila v anglickom Bristole, pracovala počas štúdia na univerzite na niekoľkých projektoch s umelcami rôzneho zamerania.
Svoje menšie experimentálne diela premietala na viacerých filmových festivaloch, pred dvoma rokmi dokonca aj na Festivale krátkych filmov v Londýne. Teraz prináša svoj prvý hraný film, ktorý sa jej spolu s jej anglickým tímom podarilo nakrútiť aj vďaka úspešnej kampani na portáli Indiegogo.
Práve jej dobre známe Anglicko a vidina lepšieho sveta figurujú aj v príbehu Tiché izby. Dve mladé ženy, Poľka Nadia a Slovenka Eva, tesne prekročili prah dvadsiatky.
Ich spolužitie je niekde na pomedzí priateľstva a romance. Do života Nadie však vstúpi mladý a inteligentný študent architektúry Simon. Nakoľko poznačí tretí človek intímne priateľstvo medzi spoločenskou Nadiou a introvertnou Evou?
Autor: mog