Martin Šulík vo filme o Milanovi Čorbovi hovorí o tom, aké premýšľanie o svete môže mať kostýmový výtvarník.
Filmové a divadelné kostýmy často rozprávajú vlastný, autentický príbeh o postavách, ktoré ich nosia. Spoluvytvárajú ich charakter, veľa naznačujú o ich spoločenskom postavení a, samozrejme, popritom aj dotvárajú atmosféru príbehu. Dokonca zvyknú niesť jeho symboliku.
Význam kostýmovej tvorby pozdvihol na vyššiu úroveň aj zosnulý výtvarník Milan Čorba, ktorý ich za svoj život vytvoril stovky.
Jeho dielo znovu ožíva v dokumentárnom portréte režiséra Martina Šulíka, do kín práve prichádza film s názvom Milan Čorba.
Košatá osobnosť
„Pri práci na tomto filme som zistil, že Milan Čorba bol nielen výtvarník. Bola to košatá osobnosť. Okrem toho robil aj scénografa, napísal štyri knižky, bol pedagógom, rektorom aj dekanom. Zasiahol veľmi široký priestor,“ povedal Šulík vo zvukovej spomienke pre RTVS.
V dokumente sa tak striedajú výpovede kolegov, priateľov a rodinných príslušníkov s výtvarníkovými vlastnými slovami zozbieranými v rozhlasových nahrávkach a citáciách z jeho knihy Oproti času.
Objaví sa v ňom jeho manželka Emília Vášáryová aj Milan Lasica, Martin Huba či Ján Kocman.
„Mal veľmi široké premýšľanie o svete, o živote a to všetko sa nejakým spôsobom premietlo v jeho tvorbe,“ hovorí Šulík a dopĺňa, že život Milana Čorbu ho zaujal najmä preto, že práve jeho generácia formovala tvár modernej slovenskej kultúry.
V Ružových snoch
Profesor Milan Čorba, ktorý si v roku 2010 odniesol Krištáľové krídlo za celoživotnú tvorbu, obliekol množstvo inscenácií v SND, spolupracoval aj s Divadlom na korze a Štúdiom L+S.
Jeho kostýmy doplnili filmy aj televízne inscenácie, diváci si ich môžu pamätať napríklad z filmov Ružové sny, Tisícročná včela, Obsluhoval jsem anglického krále či Orbis Pictus.