Klasiku Pieseň o sivom holubovi si všimli v Cannes aj Benátkach

Filmov o vojne sme kedysi videli toľko, že sme k nim mali averziu. Dnes už ich dokážeme vnímať inak. Jeden z nich, Pieseň o sivom holubovi, pozeráme dokonca ako skutočný artefakt.

Filmov o vojne sme kedysi videli toľko, že sme k nim mali averziu. Neustále bežali v televízii alebo sa na ne povinne chodilo do kina. Keď boli dnešní štyridsiatnici deťmi, od konca vojny neuplynulo ani tridsať rokov a stále bola v mysliach ľudí. Dnes už filmy o vojne dokážeme vnímať inak. Jeden z nich, Pieseň o sivom holubovi, pozeráme dokonca ako skutočný artefakt.

Poviedkový film Pieseň o sivom holubovi režiséra Stanislava Barabáša vznikol šestnásť rokov po vojne. Tak ako v iných filmoch stvárňujúcich tému vojny, aj v tomto sa strieľa a vybuchujú granáty. Je však iný. Aj po rokoch si ho preto dokážeme pozrieť nie ako povinnú jazdu z minulých rokov, ale ako umelecké dielo oslovujúce silnou výpoveďou.

Pieseň o sivom holubovi rozpráva o vojne v pôsobivých poetických obrazoch, vyjadruje posolstvo v umeleckej skratke, neplytvá dialógmi, príliš nerozvíja dej. Spôsobom rozprávania a filmovým jazykom ide v pravom slova zmysle o baladu. Tvorcovia prekonali dobové klišé a nadviazali na svetovú modernu.

Hoci je film Barabášovým režijným debutom, zažiaril aj v zahraničí. Získal osobitný čestný diplom na 22. medzinárodnom festivale v Benátkach a všimli si ho aj na festivale v Cannes.

Predlohou k filmu sa stal scenár Alberta Marenčina a Ivana Bukovčana, ktorý získal prvú cenu v štátnej súťaži k pätnástemu výročiu oslobodenia Československa.

Dej sa odohráva v slovenských horách na konci druhej svetovej vojny. Šesť filmových poviedok spájajú postavy detských hrdinov, troch vidieckych chlapcov: Rudka, Vinca a Martina. Prvý príbeh sa začína v lete 1944, posledný sa končí na jar 1945.

Za začiatok novej vlny československého filmu sa síce považuje Slnko v sieti Štefana Uhra z roku 1962, no debut Stanislava Barabáša už rok predtým novú vlnu predznamenal. „Na Slovensku neexistoval trend. Každý režisér si išiel svojou vlastnou cestou, každý s vlastnými jazvami a na vlastné riziko,“ spomínal neskôr Barabáš v rozhovore s filmovým teoretikom Antonínom J. Liehmom.

Holub ako symbol

Ako upozorňuje filmový kritik Pavel Branko, chruščovovský odmäk na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov znamenal v kinematografiách bývalého východoeurópskeho bloku posun od epického princípu k poetickému.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 286
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 178
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 236
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 189
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 956
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 225
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 029
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 598
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 852
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Téma: Ako vzniká hit


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop