SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Kameraman Tomáš Stanek: Nemôžem si dovoliť byť pyšný

Nedávno sa vrátil z Číny s filmovou cenou za kameramanský výkon v poviedkovom filme Deti. Aj keď v hranom filme ním debutoval, Tomáš Stanek rozhodne nepatrí medzi začiatočníkov.

Na stretnutie prišiel bicyklom. Presúva sa ním nielen po meste, ale keď má príležitosť, kolesá rád roztáča najmä v prírode. Prináša to rovnováhu. Slová volí dôsledne a s rozvahou, rovnako ako keď v hľadáčiku kamery zameriava ten správny výrez a uhol pohľaNa stretnutie prišiel bicyklom. Presúva sa ním nielen po meste, ale keď má príležitosť, kolesá rád roztáča najmä v prírode. Prináša to rovnováhu. Slová volí dôsledne a s rozvahou, rovnako ako keď v hľadáčiku kamery zameriava ten správny výrez a uhol pohľa (Zdroj: Erika Litváková)

Nedávno sa vrátil z Číny s filmovou cenou za kameramanský výkon v poviedkovom filme Deti. Aj keď v hranom filme ním debutoval, Tomáš Stanek rozhodne nepatrí medzi začiatočníkov.

Od apríla máme na Slovensku troch Tiantanov, filmové ceny z čínskeho filmového festivalu v Pekingu za film Jara Vojteka Deti. Jednu z nich ste dostali. Čo pre vás znamená?

Je príjemné myslieť si, že v porote, ktorej predsedal Luc Besson a sedel v nej aj Kim Ki-duk, si možno niekto všimol kameramanský zámer. Že robota, ktorú som do filmu vložil najlepšie, ako som vedel, zaujala. Cenu väčšinou dostáva režisér alebo herci.

Musia sa tiež asi stretnúť priaznivé okolnosti, všetko do seba zapadnúť. Zloženie ľudí v porote v rámci hodnotenia musí rezonovať s témou filmu, s jeho spracovaním. Nemyslím si, že každý film, ktorý by bol ocenený, by cenu zákonite dostal aj na inom festivale. Teraz nám to vyšlo. Vnímam to ako čosi jedinečné.

Obaja s režisérom Jarom Vojtekom ste Deťmi v hranom filme debutovali. Obaja ste dokumentaristi. Spolupracovali ste už predtým?

Ak nepočítam menšie projekty, Hodinu deťom a podobne, prvá naša väčšia spolupráca bola na dokumente Hranica o absurdnom rozdelení obce na východnom Slovensku. Film sa nakrúcal sedem rokov. Už medzi nami funguje nevyhnutná chémia, veľa vecí si nemusíme ujasňovať, vysvetľovať.

Do akej miery môže kameraman pri režisérovi presadiť svoje predstavy o filme?

Nejde ani tak o to presadiť sa. Bavia ma rozdielne režisérske tvorivé prístupy. S každým režisérom je proces iný. Ako kameraman musí byť človek veľmi otvorený. Byť akýmsi širokým lievikom, filtrom a z množstva tém, nápadov a obrazov povyberať to, čo bude fungovať.

A áno, niekedy aj režisérov presviedčať, že práve to či ono bude dobré a že nakoniec budú spokojní. V tomto zmysle je každá spolupráca fascinujúca. Posúva ďalej.

Na filmovom festivale v Číne ste sa aj osobne zúčastnili. Aké to tam bolo?

Je to viac-menej mladý festival, ktorý ešte nemá úplne vybudovanú tradíciu. Ceny sa udeľujú len tri roky. Predtým bol len prehliadkový. Bolo cítiť, že Číňania si pokojne vystačia aj sami. Ale páči sa im mať festival s medzinárodným cvengom. Prídu svetoví režiséri, herci. Pre nich je to vec prestíže. Potrpia si na pompu a okázalosť, ceremónie.

To sa dnes už na festivaloch až tak nenosí. Býva to uvoľnenejšie. Peking je obrovský. Platí, že čím menší festival, tým je to zaujímavejšie a človek toho viac zažije. Paradoxne môže za deň vidieť viac filmov, stretnúť viac ľudí. Vždy niekde natrafíte na iných tvorcov, postretávate sa, nadviažete kontakty.

image1_res.jpeg
So scenáristom filmu Deti Marekom Leščákom po návrate z Pekingu so soškami Tiantan
Foto: Laco Prikler/ pre MPhilms

V Pekingu to tak nebolo?

Tam sme sa ustavične míňali. Bolo fajn, že sme si mohli pozrieť mesto. Ale keď sme si chceli ísť večer pozrieť nejaký film alebo niekde do kaviarne stretnúť ďalších festivalových hostí, nešlo to.

Všetko malo časový plán, podľa ktorého sa program odohrával. Každá skupina bola solitérsky odtrhnutá. Spočiatku sme si mysleli, že to len my sme tí hlúpi Slováci, ktorí si v programe nedokážu nájsť, kde majú byť, kde to žije. No potom sme náhodou stretli Mexičanov a zistili sme, že sú na tom rovnako.

Čo vás zaujalo najviac?

Veľmi príjemne na mňa zapôsobil juhokórejský režisér Kim Ki-duk. Oveľa viac než Luc Besson. Mám rád jeho filmy. Aj keď nebolo jednoduché sa s ním dorozumieť, pretože nehovorí po anglicky. Pôsobí veľmi skromne. Ak človek pozná jeho filmy, hneď vie, že je s nimi v súlade.

Väčšinou hneď od prvej vety vidno, čo človek môže od druhého očakávať. Aspoň na tých päťdesiat percent. A druhá polovica je prekvapenie. Kim Ki-duk zapôsobil hneď od prvej vety. Pamätal si aj náš film, hovoril o ňom. Najviac mu zarezonovala posledná poviedka.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3QRX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3QRX na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 867
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 264
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 634
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 11 631
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 479
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 044
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 609
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 596
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 390
  10. Aká je chémia vôní 8 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
TV Oko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum: Z konfliktu SaS a OĽaNO ťaží Sulík, rastie aj Pellegriniho Hlas

Kollárova Sme rodina padala už pred kauzou nemocnica.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sám si už Fico nepomôže

Špekulatívne štiepenie Smeru je obyčajná konšpirácia.

Peter Tkačenko

Prichádzame o elitu, top študenti alarmujúco utekajú

Najviac prichádzame o budúcich lekárov a informatikov.

Stredná škola
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Český semafor začal úradovať. Dívajme sa

PES a jeho diery.

Peter Schutz