Ako chce Google zmapovať umenie

Existuje miesto, kde sú na rovnakej čiare londýnska Tate, newyorská MoMA a kaštieľ v Strážkach.

Ilustračné foto.

TEXT: Zuzana Uličianska, FOTO: Google

Ranná prechádzka pomedzi monolity v Stonehenge, obed v sálach zámku vo Versailles, večer v niektorej zo svetových galérií, kde môžete celkom zblízka obdivovať ťahy van Goghovho či Munchovho štetca a na nočnú návštevu si zájdete trebárs do Yosemitského národného parku.

To všetko bez toho, aby ste si vyzuli papuče. Ako Alica v krajine zázrakov budete vstupovať do nových a nových priestorov. Stačí klikať na nové okienka na krásnom webe.

Amit Sood, riaditeľ Kultúrneho inštitútu Google, stojí za výnimočným nápadom pomôcť kultúrnym inštitúciám lepšie sa prezentovať a záujemcom o kultúrne dedičstvo umožniť prechádzať sa virtuálne po najväčších výstavných sieňach, múzeách či pamiatkach sveta.

Nielen pre snobov

„V Londýne či v New Yorku som často chodil do galérií, bral som to takmer za samozrejmosť. Keď som o tom v Indii rozprával priateľom, čudovali sa, kedy som sa stal takým snobom. Uvedomil som si, že v každej krajine vnímajú prístup ku kultúre inak, niekde je to privilégium, inde doslovne ľudské právo. V Paríži môžete o Musée d´Orsay diskutovať aj s taxikárom, v Indii nie,“ hovorí Sood, keď skupine novinárov z východnej Európy vysvetľuje zámery inštitútu, ktorý je unikátny aj pre takú veľkú a globálnu IT firmu, akou je Google.

Sood je elegantný mladý muž pochádzajúci z Bombaja. Rozpráva ležérne, ale s oduševnením. Priznáva, že nie je odborníkom na umenie a že o ňom spočiatku veľa nevedel. Kým nezačal pracovať na tomto projekte, pôsobil v tímoch pripravujúcich Mapy Google či Android.

Spomína, že keď chcel známym cez internetové stránky sprostredkovať emóciu, ktorú mal z nejakej výstavy, nikdy nebol spokojný s informáciami, ktoré na webe našiel. „Zdalo sa mi, že by sa pre umenie na internete dalo urobiť aj viac,“ hovorí. Väčšina múzeí sa však starala predovšetkým o reálnych návštevníkov a reálne budovy, internet dlho vnímali len ako nástroj na zhromažďovanie faktov a dát.

Čo má Google s umením?

Paríž sa stal sídlom inštitútu akosi prirodzene, za svoje pracovisko si kultúrni „googleri“ vybrali niekdajší palác z 18. storočia v blízkosti stanice Saint Lazare.

Do budovy, kde dnes sídlia prevádzkovatelia virtuálnych tratí, trafíme jednoducho. Ešte aj bicyklové stojany či gauče vo foyeri sú vyrobené v známych firemných farbách. No čo má vlastne Google spoločné s umením?

„Poslaním Googlu je sprístupňovať a organizovať informácie. Presne to sme začali ponúkať aj múzeám, ktorých zbierky sú veľmi často zle organizované a málo prístupné. Videli sme, že kultúrny obsah na webe nie je dobre spracovaný, že tento problém je riešiteľný a vieme mu pomôcť,“ opisuje motiváciu Sood.

Nekomerčná kultúrna iniciatíva vznikla v rámci ich firmy na podnet zdola, keď mu jeho šéfovia dali priestor, aby sa zamýšľal aj nad nápadmi mimo hlavnej stratégie Googlu.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čítanie+


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu

Nasadili Rusi trollov do hľadiska? Z favorita Cannes vyrobili prepadák

Výroba alternatívnych faktov neobišla ani filmový festival.